- sön 20 jan 2013, 20:28
men dom tar mer på vintern av kallstarter även om motorvärmaren har suttit i, bilen rullar tyngre i kyla och sen kanske det ligger lite snö på vägen och då går det ännu tyngre. så jag ser din förbrukning som ganska normal för en rödblocks volvo
svenne61 skrev:exakt. bilen märker inte av någon skillnad av fartvinden. och sen att gamla dieslar brukar behöva skärma för stämmer inte riktigt heller tycker jag, körde min mb w124 250D i 40- nu under jul och efter någon km så låg den på strax över 80 grader och den var inte skärmad. och då vet jag av ganska många bensinare som har svårare att få upp tempen, men det beror enbart på att termostaten är dålig. och det är oftast det de beror på med alla bilar, bensin som diesel.S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.
men dom tar mer på vintern av kallstarter även om motorvärmaren har suttit i, bilen rullar tyngre i kyla och sen kanske det ligger lite snö på vägen och då går det ännu tyngre. så jag ser din förbrukning som ganska normal för en rödblocks volvo