Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
svenne61 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.
exakt. bilen märker inte av någon skillnad av fartvinden. och sen att gamla dieslar brukar behöva skärma för stämmer inte riktigt heller tycker jag, körde min mb w124 250D i 40- nu under jul och efter någon km så låg den på strax över 80 grader och den var inte skärmad. och då vet jag av ganska många bensinare som har svårare att få upp tempen, men det beror enbart på att termostaten är dålig. och det är oftast det de beror på med alla bilar, bensin som diesel.

men dom tar mer på vintern av kallstarter även om motorvärmaren har suttit i, bilen rullar tyngre i kyla och sen kanske det ligger lite snö på vägen och då går det ännu tyngre. så jag ser din förbrukning som ganska normal för en rödblocks volvo
Användarvisningsbild
av joel80
Lucif3r skrev:Sen är det ju så att det sitter termostater på bilar av en anledning. Går den för kall reglerar denna så det blir mindre flöde, går den för varm öppnar den och sätter igång fläkten.

Kalluft ska heller inte ha någon inverkan, mer än possetivt.
Bränslet därimot kan ju bete sig lite olika beroende på temperatur. Men anledningen till den högre förbrukningen är som redan nämnts att rullmotståndet är betydligt högre, lager går trögre osv.

Kyleffekt innebär att vind bär bort värme från huden så att det känns kallare, detta genom att den luft som omger huden som värmts upp av kroppen förs bort snabbare och därmed kyler ner huden mer. På exakt samma sätt kyler fartvind ner en motor.. såklart upplever inte motorn en kallare temperatur, men det bärs bort mer varmluft med fartvinden och det påverkar därmed så klart motortemperaturen.

Kalluft har väl visst inverkan på en motor då den kan göra så att optimal förbränningstemperatur inte uppnås eller tar längre tid.
av llesrof
svenne61 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.
Precis. En metallkropp i 23 graders kyla är 23 grader kall hur mycket fartvind den än utsätts för. Kyleffekten, eller vindavkylningseffekten som den egentligen heter, gäller bara för hud.
Användarvisningsbild
av joel80
Vindavkylning gäller för alla material så länge de är i kontakt med omgivande luften. (Kallas ev inte vindavkylning då.)

Som sagt så kyls en metallkropp ner betydligt snabbare i fartvind än utan.. p.g.a samma "fenomen" som gör att vi upplever en kyleffekt. D.v.s att den luft som omger den varma kroppen/metallen snabbt förs bort och därmed försvinner luften som isolerande effekt vilket kyler ner betydligt snabbare vid fartvind även när det gäller metall. (Sen finns det andra faktorer som gör att vi upplever det kallare, t.ex att vi avger fukt ur huden.)

Däremot upplever inte metallen det som att det skulle vara ännu kallare än -23.
Dessutom kommer den aldrig bli kallare än omgivande luft som vissa verkar tro. Endel har ju fått för sig tex en backspegel som färdas i 100km/h blir kallare än utomhustemp pga av kyleffekten, vilket är fel. Kör man riktigt riktigt fort kommer den bli varm... :grin:
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. sant, men då ska det till lite andra fysiska lagar som inträffar vid rätt höga hastigheter.. man får ha en väldigt bra polestar i den bilen! ;)

En sak som inte nämnts i tråden men som faktiskt motverkar att vissa har högre förbrukning på vintern är däcken. Om man har mindre däck, typ inte breda lågprofil, kan förbrukningen faktiskt gå ner. Ju bredare däck du har desto större yta nuddar marken och du får en större friktion och rullmotstånd.

Så det finns några här på forumet som upplevt lägre temperaturer på vintern.. (ofta då folk utan bränslevärmare i bilen, fy va svårt det är att inte använda den stup i kvarten...) :)
av semmelman
Men om motorn ska va säg 100 grader varm och man kör 110km/t och det är 20 grader kallt kan man tänka sig att värmeavledningen från motorn kan bli rätt betydande?
av Rådlös
Ja, någonstans skall ju värmen ta vägen och kylvattnet leder ju ut värmen till kylaren där det blåser bort. Det lilla (i sammanhanget) som kommer in i kupén är ju bara en mindre del. Den största delen av bränslets energiinnehåll går bort i värme, sägs det.
Det görs experiment på att utnyttja energin i avgasvärmen, men det jag har läst om är på lastbilar där det finns plats för den sortens energiomvandlare. Till personbilar är det nog långt kvar.
Användarvisningsbild
av Mabuse
semmelman skrev: Kan det ökade luftmotståndet verkligen märkas?
Bara mellan ett rejält högtryck och lågtryck i samma temperatur kan det skilja 10% eller till och med mer (på vissa platser med extra stora väderomslag) i lufttrycket. (data från SMHI)

Det skiljer även ca 10% i lufttryck mellan havsytan och 800m höjd (relevant när man drar till fjälls...). (Meteorolgi, Wikipedia)

Vid samma lufttryck så är -20°C luft ca 20% tätare än +30°C. (Ideala/almänna gaslagen, Wikipedia)
av S.t.r.a.n.D
joel80 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev: Nyare dieselar har jag inte heller märkt några problem med. V70in jag har nu har då inte haft några problem denna vintern (kört i ca -25 som kallast). Förra bilen (BMW 330d -03) körde jag till Arvidsjaur i -42 utan problem, motortempen normal och varmt o gött i kupén. Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.
Om du själv inte stängt av det brukar de flesta nya dieslar ha extravärmare som automatiskt går igång för att hålla uppe tempen och hjälpa till med värmen i kupén. Jag har stängt av den då jag tror att den har en förmåga att gå igång då den egentligen inte behövs och därmed öka förbrukningen. Jag behöver inte ha 24 grader varmt inne i bilen under vintern.. och upplever att det blivit varmt nog rätt fort utan extravärme.

Om du kört i -42 och inte känt någon skillnad skulle jag gissa att extravärmaren gått igång.
Hade ingen extravärmare i BMWn så nej den var inte igång..
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]