PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

En tändspole är ju i princip som en transformator. Den har en primärspole och en sekundärspole. Primärspolen är väldigt lågohmig, bara 1 - 2 ohm, mätt över stift 1 och 15. Sekundärspolen har mera, 12000 -15000 ohm, (12 - 15 Kohm) mätt över stift 15 och utgången på toppen av spolen. Det kan gärna vara mer ohm över sekundärspolen, men absolut inte lägre. Ibland kan tändspolar krångla när dom blir varma. Då utvidgar sig materialet och om det då finns en glappkontakt eller avbrott så brukar det visa sig då. Därför skall man mäta på tändspolen dels när den är kall och dels när den är varm. Speciellt om det är störningar när den är varm. Då bör dom visa sig i det läget.
Och när man ohmmäter på en tändspole så har man lossat alla anslutningar, men det visste du förut.
Locket, toppen på en vanlig "burktändspole" är ju ofta av backelit. Om det är sprickor i backeliten så kan högspänningen 20 - 25 Kvolt lätt "läcka bort" speciellt om det finns fukt där. Det är samma sak med fördelarlocket och tändkablarna.
Det finns en metod, vattenprovet, att testa isoleringen av främst tändkablar, men det kanske är gångbart även på tändspole och fördelarlock. Då gör man så att man tar en sådan duschspruta som man har i hemmet till att "duscha" på blommor och annat. Där häller man i lite rent vatten och kör med den till en mörk och oupplyst plats. Där stannar man och släcker alla lampor, men stänger inte av motorn. Sedan duschar man med en fin dimma på dom aktuella tänddelarna. Om det är dålig isolering någonstans så blir det överslag med gnistor där. Dom syns i mörkret. Många gånger blir ju tomgångsvarvet påverkat av dom här överslagen också eftersom tändgnistan blir försvagad eller helt uteblir. Nu behöver det dessvärre inte bara vara vatten som kan störa den högspända tändgnistan. Gammal olja, sand och grus m.m kan störa på samma sätt. Motortvätt och puts låter kanske lite nördigt, men det är lika viktigt på utsidan av motorn som på insidan.
oj tack för mycket bra info! :D visste inte mycket om tändspolar och hur dom funkar men nu så har man ju lärt sig en del. :D
vi har gjort en motortvätt på den rätt så nyligen och hade inga startsvårigheter eller att den gick konstigt efter det. :) hur är det med förkopplingsmotstånd då?? det verkar vara en riktig djungel som jag inte förstår mycket av. :???: vet att det satt en liten rund sak nästan vid tändspolen som jag har för mig att pappa sa var ett motstånd. den koppla jag in i ren ovetskap av vad det var bara för att jag tyckte det skulle vara inkopplat. efter det har den gått konstigt kan det vara så att spolen inte skulle ha något motstånd och att spolen "gick sönder efter det?" :???:
av rid54
Hej.
En spole som ska ha förkopplingsmotstånd kan skadas om den INTE är kopplad med motstånd, men inte tvärtom. Däremot kan en spole som INTE ska ha motstånd inte ge full högspänning om den är kopplad med motstånd...

Förkopplingsmotståndet (när det är rätt inkopplat) ska förbikopplas när startmotorn går, så att tändspolen får lite "extra" under starten, men under körning ska det vara inkopplat för att inte överlasta spolen.

Din spole kan ju vara bytt till en som inte ska ha förkopplingsmotstånd... Då blir det nog inte så bra om motståndet är inkopplat.
Mvh
/RID
En liten notis bara, varvtalsregulatorer till a-traktorer kan knäcka spolen om man har för vana att köra på varvstopp..... Annars är det faktiskt sällsynt på de äldre modellerna av spole att de går sönder, däremot nyare med en spole till varje stift kan vara av mycket dålig kvalite. Diverse vag-bilar som du själv nämde, franska bilar och annat elende kan va skrämmande dåliga. Men givetvis när en "vanlig" spole blir 30-40 år kan ju allt hända.
rid54: okej tack för den infon! :D nu förstår jag hur det funkar. :D det jag tror är motståndet har aldrig varit inkopplat förens jag gjorde det. :???: så det kanske är så att jag paja den. :???: :oops:
rd350: ja det hade jag hört så jag kör alltid under varvstoppet för att förlänga spolens men även regulatorns liv. :) sen händer det ju att man trampar på lite för mycket ibland.;)
av rid54
Jag tror att om spolen inte redan brunnit upp (du har inte haft motståndet inkopplat under en tid redan ju) och det går sämre efter att motståndet kopplats in, så ska spolen inte ha något förkopplingsmotstånd; det gör att gnistan blir svagare = leder till dålig/ojämn gång. Prova att koppla förbi/koppla bort motståndet.
/RID
rid54: okej då är det nog så, jag provar att köpa en ny spole nästa vecka och frågar så jag vet om den spolen ska ha förkopplingsmotstånd eller inte blir det inte bättre så får jag se över fördelaren. :)

tack för bra svar på mina frågor samt info och tips som kan vara användbara att ha med sig. om jag inte kommer på nått mer att fråga så skriver jag ett inlägg när spolen är monterad och jag testat köra. :D

är det något man ska tänka på när man byter spole?? är det något speciellt man ska göra när man installerar en ny?? vill inte göra fel så jag häver sönder den här med. :wink:
hej igen var ute idag för att byta expansionskärl på traktorn när jag börja titta lite närmare på fördelarn och brytar avståndet. det visade sig att dels var brytaravståndet för långt och kontakt ytan på brytarspetsen var trasig! den hade en stor spricka (i förhållande till den lilla kontakt ytan) och en fördjupning där materialet hade spruckit och sen ramlat bort. detta förklarar väldigt tydligt varför jag inte får den att gå som den ska, ska in till bds på måndag och köpa ny brytare och ställa in den ordentligt. :D
mycket tacksam för många svar och hjälp! återkommer efter jag bytt brytare och ser om det hjälpte eller om det är nått mer. :D
/Emil

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]