- ons 09 jan 2013, 13:05
#715991
En tändspole är ju i princip som en transformator. Den har en primärspole och en sekundärspole. Primärspolen är väldigt lågohmig, bara 1 - 2 ohm, mätt över stift 1 och 15. Sekundärspolen har mera, 12000 -15000 ohm, (12 - 15 Kohm) mätt över stift 15 och utgången på toppen av spolen. Det kan gärna vara mer ohm över sekundärspolen, men absolut inte lägre. Ibland kan tändspolar krångla när dom blir varma. Då utvidgar sig materialet och om det då finns en glappkontakt eller avbrott så brukar det visa sig då. Därför skall man mäta på tändspolen dels när den är kall och dels när den är varm. Speciellt om det är störningar när den är varm. Då bör dom visa sig i det läget.
Och när man ohmmäter på en tändspole så har man lossat alla anslutningar, men det visste du förut.
Locket, toppen på en vanlig "burktändspole" är ju ofta av backelit. Om det är sprickor i backeliten så kan högspänningen 20 - 25 Kvolt lätt "läcka bort" speciellt om det finns fukt där. Det är samma sak med fördelarlocket och tändkablarna.
Det finns en metod, vattenprovet, att testa isoleringen av främst tändkablar, men det kanske är gångbart även på tändspole och fördelarlock. Då gör man så att man tar en sådan duschspruta som man har i hemmet till att "duscha" på blommor och annat. Där häller man i lite rent vatten och kör med den till en mörk och oupplyst plats. Där stannar man och släcker alla lampor, men stänger inte av motorn. Sedan duschar man med en fin dimma på dom aktuella tänddelarna. Om det är dålig isolering någonstans så blir det överslag med gnistor där. Dom syns i mörkret. Många gånger blir ju tomgångsvarvet påverkat av dom här överslagen också eftersom tändgnistan blir försvagad eller helt uteblir. Nu behöver det dessvärre inte bara vara vatten som kan störa den högspända tändgnistan. Gammal olja, sand och grus m.m kan störa på samma sätt. Motortvätt och puts låter kanske lite nördigt, men det är lika viktigt på utsidan av motorn som på insidan.
Och när man ohmmäter på en tändspole så har man lossat alla anslutningar, men det visste du förut.
Locket, toppen på en vanlig "burktändspole" är ju ofta av backelit. Om det är sprickor i backeliten så kan högspänningen 20 - 25 Kvolt lätt "läcka bort" speciellt om det finns fukt där. Det är samma sak med fördelarlocket och tändkablarna.
Det finns en metod, vattenprovet, att testa isoleringen av främst tändkablar, men det kanske är gångbart även på tändspole och fördelarlock. Då gör man så att man tar en sådan duschspruta som man har i hemmet till att "duscha" på blommor och annat. Där häller man i lite rent vatten och kör med den till en mörk och oupplyst plats. Där stannar man och släcker alla lampor, men stänger inte av motorn. Sedan duschar man med en fin dimma på dom aktuella tänddelarna. Om det är dålig isolering någonstans så blir det överslag med gnistor där. Dom syns i mörkret. Många gånger blir ju tomgångsvarvet påverkat av dom här överslagen också eftersom tändgnistan blir försvagad eller helt uteblir. Nu behöver det dessvärre inte bara vara vatten som kan störa den högspända tändgnistan. Gammal olja, sand och grus m.m kan störa på samma sätt. Motortvätt och puts låter kanske lite nördigt, men det är lika viktigt på utsidan av motorn som på insidan.