Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLT87
Hej

Har en 240 glt årsmodell 87 som miltal och trippmätarn har stannat.
Miltalet står på 17999 mil och har enligt den förra ägaren gjort det i ett x antal år nu, och trippmätaren snurrar inte heller.
Och nu undrar om jag kan sätta dit ett mätarhus från vilken 240 som helst eller måste jag ha en som är årsmodell -87?
av Rådlös
Utan att veta så mycket detaljer om det här, så vill jag påpeka att det finns först två varianter av väg och hastighetsmätare, mekaniska och elektriska. Dom mekaniska är ju en vajer som drivs från en liten kuggväxel i växellådan. Dom elektriska drivs av elpulser som alstras i bakaxeln.
Men som om inte det vore nog, så finns det två varianter av dom elektriska också. Det trigghjulet i bakaxeln har olika många pulsalstrare. Därför är det viktigt att du får en mätare som jobbar på det system du har i bilen. Tyvärr vet jag inga årtal för det ena eller andra systemet, men det finns andra på det här forumet som kan sådant "med förbundna ögon och ena handen på ryggen".
Annars finns väl möjligheten att låta laga mätaren?
av Volvo264GLE
Du ska ha en elektrisk hastighetsmätare från VDO (kom 86). Innan dess fanns både VDO och Yazaki och dessa var endast elektriska.
Från 75-80 var det en äldre typ av instrumenthus (mindre) som inte passar 81 och framåt. Så leta reda på ett instrumenthus från 86 och framåt.
Se bara till att ta ett hus med rätt nummer i nederkant på tavlan då det varierar en del med vilken utväxling du har på bakaxeln, tar du fel kommer mätaren att visa fel, numren kan se ut typ som: 0,605 och 0,585. Lycka till! Hade jag varit hemma hade jag kunnat skickat dig en mätare men annars finns det på varenda skrot! :D
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]