Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
hej

inte alltid men då & då så hörs ett skrikande/gnisslande ljud från bilens startmotor när jag ska starta upp min bil......vad är detta för ett fel ??
är startmotorn på väg att ge upp eller vad händer ?? & enligt en verkstad som jag pratade med så var det bara att byta startmotorn till en utbytes pris 2500 - 3000 kr är det så eller går det att lösa på något annat sett

tacksam för alla tips motorn är en B230F Årsmod 1988
rd350 skrev:Plocka av den och smörj axeln lite lätt med olja. Såvida det inte är startlåset som inte går tillbaka så startmotorn "hänger kvar"!?
okej tack vilken olja ska det vara då typ 5 - 56 eller några droppar motorolja ??
Låter som om startmotorn "hänger kvar", det kan gå att smörja men ska man ändå ta ner starten så kan man lika gärna byta samtidigt. Kostar 1222:- på skruvat.se
Förvisso lite trångt när man ska byta men absolut inget omöjligt även för den som är ovan.
byta start motorn e inte alls svårt men jobbigt 2 bult som känns som om dom e en MIL långa å jobbiga å komma åt sen lossa kablarna å släppa ner den på marker :D å öpp med en ny /begangnad va kan dom kosta 100 - 400kr begangnade ny 800-1100
Hej,

Fläktremmen, eller vad man ska kalla den kan ge hemska ljud ifrån sig i ett smalt varvtalsområde. Det KAN vara ett sånt ljud du hör när bilen startar. Det försvinner i varje fall tillfälligt om man sprayar 556 eller liknande på den. Orsaken är att remmen är gammal och torr.

När man skruvar på startmotorn är det jätteviktigt att man kopplat från batteriet för att undvika kortslutning. Det är mycket ström i batteriet och grov kabel som går till startmotorn och den är utan säkring då det kan bli stora skador på både sak och person.
Startmotorn smörjer du med motorolja men bara ytterst lite så det inte stänker på lamellen. Fett bör undvikas då det blir segt när det är kallt. Normalt sett bytar man startmotor när den bråkar men gäller det en 240 så är den så lätt att plocka av så man kan prova att smörja den. Som tidigare skrev, glöm ej plocka av batterikabeln!
rd350 skrev:Startmotorn smörjer du med motorolja men bara ytterst lite så det inte stänker på lamellen. Fett bör undvikas då det blir segt när det är kallt. Normalt sett bytar man startmotor när den bråkar men gäller det en 240 så är den så lätt att plocka av så man kan prova att smörja den. Som tidigare skrev, glöm ej plocka av batterikabeln!

okej & tack för ditt svar :D
P1800 skrev:Hej,

Fläktremmen, eller vad man ska kalla den kan ge hemska ljud ifrån sig i ett smalt varvtalsområde. Det KAN vara ett sånt ljud du hör när bilen startar. Det försvinner i varje fall tillfälligt om man sprayar 556 eller liknande på den. Orsaken är att remmen är gammal och torr.

När man skruvar på startmotorn är det jätteviktigt att man kopplat från batteriet för att undvika kortslutning. Det är mycket ström i batteriet och grov kabel som går till startmotorn och den är utan säkring då det kan bli stora skador på både sak och person.

hej

nej det är inget fläktremsljud för alla mina remmar är spännda & fina......Hmm 5-56 på fläktremen det låter inte så smart & begåvat ??:-/ för det finns ju en speciell remspray från samma tillverkare som gör 5-56 som heter belt grip som är avsett för att ge fläkt/servo/vattenpump remmar ett bättre fäste......så några slirande remmar är det inte för detta ljudet känner jag igen direkt men tack för ditt svar iaf :D
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]