PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
#712088
rid54 skrev:Om drivremmen är mycket slapp kan den slira utan skrik. Dålig cirkulation kan bli följden = hög temp. Även fläkten är ju nödvändig i stadstrafik, så den bidrar ju till övervärme om den inte snurrar på ordentligt. En kokning på en motor av denna typ är oftast inte döden direkt och kokning brukar synas på lite rusånga. Mätaren kan visa fel...
Mvh
/RID
Ja, alltså generatorn är helt lös.
Kan ju bara hoppas att det är så att den är slapp...
Tråkigt att hälla ut all fin dyr glykol igen.

*Edit; kommer ingen ånga ur kylaren iaf.
av Rådlös
#712147
Ursäkta! Jag såg fel i hastigheten och drog (felaktigt) slutsaten att det var detta som gjorde prisskillnaden på den billigaste och den näst billigaste.
Glykolen kan du ju spara i en ren hink eller något liknande. Och du behöver ju inte hälla ur mer än vad som är i nivå med vattenpumpen. Då är ungefär hälften kvar i kylarens nedre del.
Du kanske t.o.m har sådan tur att när generatorn sitter fast igen, så fungerar pumpen som den skall. Prova det först.
av umekille
#712152
på min 1970 144 jag hade(dum som gav bort den)...satte dit en saab900 elfläkt
tog bort den på vattenpumpen...gjorde ett rör som passa in på nedre kylarslangen...
borra o satte fast givaren där...samt hade en nödbrytare i bilen under brädan vid huvspaken...
blev fort varm på vintern sen kunde man köra fläkten som ett element blev kylaren o tina upp hela
framänden
:lol:
av Rådlös
#712349
Umekille skrev "-30 till +200 går min pistoltermometer från Biltema det var en billigaste av dem".

Jo, mätområdet är så, men den fungerar inte i temperaturer under noll°, enligt Biltemas uppgifter. Man kan t.ex gå inne i en livsmedelsbutik i rumstemperatur och kolla temperaturen i frysdiskarna med den IR-termometern. Men man kan inte kolla bilens motortemperatur (med säkerhet) utomhus en kall vinterdag.
Användarvisningsbild
av Vix
#714826
Hej o tack för all feedback.
Har ej varit och inhandlat något än, dock har jag skruvat fast generatorn och spänt remmen. Nånting verkar vara tokigt.
Borde det inte ånga bort vatten ur kylaren om den går för varm? Har idag kört bilen i stadstrafik, (malmö, myyyycket rödljus) efter ca 15 minuter står mätaren på 120 grader (max). Vattnet i kylarens övre kammare är varmt men ej kokande eller så, känns ganska normalt, medan nedre kylarslangen är helt sval. Då borde väl pumpen fungera eller är jag fel ute? Tycker att om det inte cirkulerar borde det väl vara varmt där nere också?
Funderar vidare när vädret ändå är så pissigt
Har hittat givaren till originalmätaren stripad i nån kabel. Finns säkert en anledning att den inte används, men kan ju vara värd att prova.
av Rådlös
#714845
En viss självcirkulation får du även om pumpen står helt stilla. Du har väl expansionskärl på kylsystemet? Då kan vattnet bli, tillsammans med glykolens egenskaper, lite över 100°C. Så det behöver inte betyda att det skall koka för dig. Och expansionskärlet skall ta hand om värmexpansionen, som det hörs av namnet.
Det är fullt riktigt att nedre delen av kylaren är markant kallare än den övre. Kylaren består ju av ett stort antal smala och tunnväggiga lodräta rör. Och när varmvattnet får sprida ut sig till alla rören och sedan bli avkylda av både fläktluften och fartvinden, så blir det kallare på vägen ner.

När du säger originalgivaren till mätaren så blir jag lite fundersam. Den var inte elektrisk utan mekanisk i Volvo Amazon. Hela mätaren av den här modellen fungerar som som en vanlig kvicksilver- eller sprittermometer. Givaren motsvaras av den klumpen som är längst ner på en termometer. Sedan kommer ett långt och tunnt mässingsrör och det motsvaras av glasröret i termometern. I motortermometerar är det eter i röret och givaren. Det påverkar, med sitt tryck, en visarnål i panelinstrumentet, men på glastermometern är det i stället skalan som visar värdet.
Det här mässingsröret är mycket ömtåligt. En läcka på det så är mätaren trasig. Det var först på Volvo 140-modellerna som det blev elektriska motortermometerar. Då är det ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen och det ger utslag på en mätare i instrumentpanelen. Och signalen går i en vanlig elektrisk kabel.
Nu kan visserligen någon tidigare ägare ha bytt ut detta på din Amazon, för dom här eterinstrumenten tillverkas inte längre och är kostsamma att laga. Men det går om man vill kosta på sig det.
Användarvisningsbild
av Vix
#714905
Rådlös skrev:En viss självcirkulation får du även om pumpen står helt stilla. Du har väl expansionskärl på kylsystemet? Då kan vattnet bli, tillsammans med glykolens egenskaper, lite över 100°C. Så det behöver inte betyda att det skall koka för dig. Och expansionskärlet skall ta hand om värmexpansionen, som det hörs av namnet.
Det är fullt riktigt att nedre delen av kylaren är markant kallare än den övre. Kylaren består ju av ett stort antal smala och tunnväggiga lodräta rör. Och när varmvattnet får sprida ut sig till alla rören och sedan bli avkylda av både fläktluften och fartvinden, så blir det kallare på vägen ner.

När du säger originalgivaren till mätaren så blir jag lite fundersam. Den var inte elektrisk utan mekanisk i Volvo Amazon. Hela mätaren av den här modellen fungerar som som en vanlig kvicksilver- eller sprittermometer. Givaren motsvaras av den klumpen som är längst ner på en termometer. Sedan kommer ett långt och tunnt mässingsrör och det motsvaras av glasröret i termometern. I motortermometerar är det eter i röret och givaren. Det påverkar, med sitt tryck, en visarnål i panelinstrumentet, men på glastermometern är det i stället skalan som visar värdet.
Det här mässingsröret är mycket ömtåligt. En läcka på det så är mätaren trasig. Det var först på Volvo 140-modellerna som det blev elektriska motortermometerar. Då är det ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen och det ger utslag på en mätare i instrumentpanelen. Och signalen går i en vanlig elektrisk kabel.
Nu kan visserligen någon tidigare ägare ha bytt ut detta på din Amazon, för dom här eterinstrumenten tillverkas inte längre och är kostsamma att laga. Men det går om man vill kosta på sig det.
Tack för matnyttig info.
Nej, inget expansionskärl på denna bil, jag var nog otydlig angående det. Vad kan det då innebära?

Motorn är inte original. Den har säkert bytts ut flertaliga gånger och nu sitter det en B20 (tidigare B18) i som enligt säljaren kom från en 140.
Den undanstoppade givaren ser ut som den nedre på denna bild:
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_b11201235319P5d47.jpg
och den elektriska sitter skruvad i bakkant lodrätt i toppen (om jag är rätt ute dvs).
Om det skulle vara så att den mot förmodan funkar, går det att sätta den i denna motor då?
Nu är detta ren bus/bruksbil och att kosta på den dyra originalgrejer är inte första prio, utan bättre att de grejorna går till originalrenoveringar. Vill bara att den ska fungera pålitligt som en gammal Volvo ska göra 8) .
Jag har även tänkt lite på det där med motstånd. Kan kanske vara så att det är något motstånd som inte fungerar till den elektriska givaren/mätaren för resistensen ändras väl i takt med temperaturen, vad jag minns från elläran? Har även hört att om man ska koppla in eftermarknadsmätare på bilar med original elektrisk mätare så behöver man ett annat motstånd. Jag vet inte...
av Rådlös
#714949
Ja, båda två givarna ser ut som typiska etergivare. Även ledningen är typiskt för dom. Den hade en metallstrumpa som skydd. Det är alltså ingen som helst elektrisk funktion. Och man måste ha hela enheten, panelinstrumentet, mässingsröret och givaren i en komplett mätare. Och som jag sa tidigare, ett hål på mässingsröret sabbar hela funktionen.
I en elektrisk mätare har man först givaren med motståndet. På moderna bilar är det så gott som alltid ett NTC-motstånd. Negative Temperature Coefficient. Motståndet minskar med stigande temperatur. (Det finns motsatsen också, men då heter dom Positive Temperature Coefficient). Sedan är man kopplad med en vanlig kabel till en ohmmeter. Det är den som visar temperaturen. Det är ju bara att rita om skalan lite så fungerar det lika bra. Till dom här mätarna har man alltid en spänningsstabilisator som ger 10 volt ut + / - 0,2 volt. Den spänningsförsörjer ofta både tempmätaren och tankmätaren. Att det är 10 volt alltid, beror ju på att batterispänningen varierar hela tiden. Över 14 volt när det laddar för fullt och ner mot 11 volt om batteriet är lite ansträngt. Då skulle man ständigt få fel värde på temperaturen och tankmätaren om man inte hade den stabilisatorn.
Antag nu att man köper en lös elektrisk tempmätare med tillhörande givare på Biltema eller någon liknande. Då har man ju ingen stabilisator eftersom tempmätaren är en rund dosa som man placerar på valfri plats? Jo, den sitter inbyggd i instrumetet. Men i alla fall på Volvo 140 och 240 så är stabilisatorn en liten "plug in-enhet", stor som två sockerbitar ungefär. Den sitter på baksidan av instrumentpanelen. Eftersom Volvo Amazon inte har haft elektrisk mätare så finns det inga stift att sätta den på. Men det går ju att ansluta om man löder på några trådar.
Jag börjar fundera på din tempmätare. Om den kommer från en Volvo 140 t.ex då måste man ju även ha flyttat över själva mätinstrumentet och satt i panelen. Antag att man har hoppat över stabilisatorn och att det är därför det visar fel. Detta är bara en hypotes från min sida. Det kan ju vara riktigt gjort och fungera som det är tänkt från början. Därför blir det intressant att se vad du kommer fram till när du har din IR-termometer.

Lite överkurs: Firman som lagar dom här gamla eterinstrumenten heter Instrument Jige och finns i Leksand. Dom finns på nätet också. I dagens bilar med datorstyrd övervakning och avgaskontroll är det ännu viktigare att motortempen mäts så exakt man kan under gällande omständigheter. Därför är det viktigt att det här fungerar. Och man har ju dessutom två mätgivare, en för styrdatorn och en för instrumentpanelen.
av rid54
#715053
Hej.

Vill inte verka för "besserwisswrig" här, men om bilen går OK och du inte förlorar vatten, så bör man kunna säga att den inte överhettas. Skulle inte pumpen funka, skulle den (motorn...) definitivt koka och sådant märker man. Felvisning i mätaren är den absolut troligaste situationen. Eterinstrument visar sällan fel; antingen funkar de, eller så funkar de inte, MEN det finns såklart särfall där skalan kan ha hamnat på sniskan eller nå't och då blir det ju inte rätt. Elektriska mätare (i bilar) är inte några precisionsinstrument och de är desutom ibland beroende av en spänningsregulator som kan vara felaktig, dvs ett mätfel kan uppstå av flera orsaker.

mvh
/RID
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]