Rådlös skrev:En viss självcirkulation får du även om pumpen står helt stilla. Du har väl expansionskärl på kylsystemet? Då kan vattnet bli, tillsammans med glykolens egenskaper, lite över 100°C. Så det behöver inte betyda att det skall koka för dig. Och expansionskärlet skall ta hand om värmexpansionen, som det hörs av namnet.
Det är fullt riktigt att nedre delen av kylaren är markant kallare än den övre. Kylaren består ju av ett stort antal smala och tunnväggiga lodräta rör. Och när varmvattnet får sprida ut sig till alla rören och sedan bli avkylda av både fläktluften och fartvinden, så blir det kallare på vägen ner.
När du säger originalgivaren till mätaren så blir jag lite fundersam. Den var inte elektrisk utan mekanisk i Volvo Amazon. Hela mätaren av den här modellen fungerar som som en vanlig kvicksilver- eller sprittermometer. Givaren motsvaras av den klumpen som är längst ner på en termometer. Sedan kommer ett långt och tunnt mässingsrör och det motsvaras av glasröret i termometern. I motortermometerar är det eter i röret och givaren. Det påverkar, med sitt tryck, en visarnål i panelinstrumentet, men på glastermometern är det i stället skalan som visar värdet.
Det här mässingsröret är mycket ömtåligt. En läcka på det så är mätaren trasig. Det var först på Volvo 140-modellerna som det blev elektriska motortermometerar. Då är det ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen och det ger utslag på en mätare i instrumentpanelen. Och signalen går i en vanlig elektrisk kabel.
Nu kan visserligen någon tidigare ägare ha bytt ut detta på din Amazon, för dom här eterinstrumenten tillverkas inte längre och är kostsamma att laga. Men det går om man vill kosta på sig det.
Tack för matnyttig info.
Nej, inget expansionskärl på denna bil, jag var nog otydlig angående det. Vad kan det då innebära?
Motorn är inte original. Den har säkert bytts ut flertaliga gånger och nu sitter det en B20 (tidigare B18) i som enligt säljaren kom från en 140.
Den undanstoppade givaren ser ut som den nedre på denna bild:
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_b11201235319P5d47.jpg
och den elektriska sitter skruvad i bakkant lodrätt i toppen (om jag är rätt ute dvs).
Om det skulle vara så att den mot förmodan funkar, går det att sätta den i denna motor då?
Nu är detta ren bus/bruksbil och att kosta på den dyra originalgrejer är inte första prio, utan bättre att de grejorna går till originalrenoveringar. Vill bara att den ska fungera pålitligt som en gammal Volvo ska göra 8) .
Jag har även tänkt lite på det där med motstånd. Kan kanske vara så att det är något motstånd som inte fungerar till den elektriska givaren/mätaren för resistensen ändras väl i takt med temperaturen, vad jag minns från elläran? Har även hört att om man ska koppla in eftermarknadsmätare på bilar med original elektrisk mätare så behöver man ett annat motstånd. Jag vet inte...