Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hafgrimr
Hej!

Har en 244 från -82 som fått något surt elfel. Symptomen är:

Laddlampan lyser konstant, oavsett om tändningen är på eller ej
Bilen tjuvdrar ström.

Har provat koppla bort ALLA säkringar, och den tjuvdrar ström ändå.

Laddrelä/kol bytt, och generatorn laddar fint, inga problem där.

Någon som kan tipsa om var jag bör börja leta efter strömläckaget?
av sicnarf
Din generator är trasig fast den laddar fullt vid test och batteriet laddas upp under körning. Det är så att en diod inuti generatorn kan vara trasig/kortsluten och när du stänger av bilen så kan den tjuvdra ström så batteriet blir urladdad efter några timmar eller under natten. Ta bort pluspolen på batteriet och mät ström mellan plus på batteriet och plus kabelskon som du har tagit loss. Se om det försvinner ström. Gör den det är generatorn kass. Köp en bra billig begagnad på Biltema eller öppna din generator och bytt bort den trasiga dioden
av Hafgrimr
Tog loss pluskabeln, mätte mellan plus på batteriet och pluskabeln, stadigt 12,36 volt.. så det verkar inte vara det heller.

Kan för övrigt också tillägga att jag kopplat bort extraljus och reläer från batteriet med samma resultat, dvs tjuvström någonstans.
Så fort jag sätter på pluskabeln så försvinner 0.01 volt / sekund ungefär, med alla säkringar bortplockade.. vars tusan kan det ha gått snett? ?:-/
av sicnarf
Har du billarm? Inget skumt där? Kolla på d+ kabeln på generatorn också. Kan vara din stereo som är kass också och drar tjuvström
av Hafgrimr
Är inte så hemma på det här med elfel, provade ställa multimetern på Adc 10A, mätte +batteri till +kabel, den visade 3,50A.. så en strömtjuv finns, bara att koppla bort säkringar tills man hittar rätt mao! Tur att man inte är nån noob på sånt här :wink:
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]