Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
olgaus1993 skrev: Kanske är dum i huvet, men hitta inget sånt intyg. Har letat 1 timme nu. Har du någon länk på hur de ser ut?:)
Vad jag vet har inte Volvo lämnat ut några sådana intyg för 850 och senare (som jag skrev tidigare i tråden). I SFRO's bygghandbok finns listat t.o.m. 940/960.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
*pettson* skrev:Visst är det individuellt. Men fina t5:or finns att få tag i med mycket dåliga maskiner för en spottstyver. Ett gyllene tillfälle att hinka in sin maskin och göra den personlig för småpengar.
Mjae, det är väl ändå väldigt induviduellt vad man tycker är 'värt att lägga ner jobb' på.
Om jag hade en bil med sugmotor t ex, som var väldigt fin (som min gamla 945a) hade jag inte tvekat att hinka ner en turbo motor istället för att sälja och köpa ny (nu blev det ju dock som så att den bilen såldes iaf då jag inte hade någon nytta av den och tappade intresset )

Anledningen att jag vill byta motor är ju att jag fick dom här t5orna för 500st (då är de lite problem med motorerna men inga allvarliga fel) tänkte skrota dom först. Intresset går ju också upp och ner när intresset sjunket så kanske man inte skruvar på max 2 månader sen blir man bara sugen igen. Då jag har en Saab 9000 jag kör omkring med medans den riktiga bilen(min volvo) är under reparation och strävar efter en dag att köra med Volvon dagligen.

Då jag inte har någon alls erfarenhet av att skruva så tar en operation för mig kanske 3x dubbel tid än er erfarna och då går jag efter Vadis och Hayness.
Jag måste lägga allt i en viss ordning och ta kort många gånger för att sedan fatta hur allt ska sitta ihop. Som tex tog mig 2 timmar för att byta Vevaxelgivare och kamaxelgivare medans jag såg en mekaniker som gjorde de på 30 min ca.

Hursomhelst, vill göra t5:orna manuell och såg att kopplingssatser är dyra till dom här nya, funkar de inte att slänga på GLT koppling respektive låda?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
kebabpizza skrev:
olgaus1993 skrev: Kanske är dum i huvet, men hitta inget sånt intyg. Har letat 1 timme nu. Har du någon länk på hur de ser ut?:)
Vad jag vet har inte Volvo lämnat ut några sådana intyg för 850 och senare (som jag skrev tidigare i tråden). I SFRO's bygghandbok finns listat t.o.m. 940/960.
Men hur ska jag göra då? Dom på SFRO sa att jag inte behövde besikta den hoss dom att de går bra att regga den som ombyggt fordon.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
olgaus1993 skrev:Men hur ska jag göra då? Dom på SFRO sa att jag inte behövde besikta den hoss dom att de går bra att regga den som ombyggt fordon.
Att regga som ombyggt fordon är en helt annan sak än att regga med annan motor.
För att regga som ombyggt fordon behövs bl.a bromsar, framvagn och bakvagn bytas, och dom delarna får inte finnas orginal till din bilmodell (dvs, du kan inte ta dom delarna från en T5a och regga som ombyggt fordon med).
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Lucif3r skrev:
olgaus1993 skrev:Men hur ska jag göra då? Dom på SFRO sa att jag inte behövde besikta den hoss dom att de går bra att regga den som ombyggt fordon.
Att regga som ombyggt fordon är en helt annan sak än att regga med annan motor.
För att regga som ombyggt fordon behövs bl.a bromsar, framvagn och bakvagn bytas, och dom delarna får inte finnas orginal till din bilmodell (dvs, du kan inte ta dom delarna från en T5a och regga som ombyggt fordon med).
Aha lite förvirrande då ena säger som jag skrev i början av tråden och en annan SFRO medlem skrev
Hej Oskar,

det funkar! Måste kvalificera som "ombyggt fordon".

Läs dock noga i "sfro nya bygghandboken" så att det blir rätt.

Hälsningar

Rüdow
av heden75
Det här med att byta motor i en bil kan ju vara ett gyllene tillfälla att lära sig skruva på bilar, särskilt om man ska stoppa i en lite häftigare maskin. Visst är det lite grovmek men väldigt kul när man får allt att funka. Byta kabelstammar, bildator, hitta alla ställen att koppla in alla kablar osv. Själv gjorde jag en liknande grej fast det var en del år sedan, bilen i fråga var en 142:a som hade gått på utställningar på 80-talet. Kvar låg en gammal b20 som förre ägaren hinkat i inför försäljning. Jag bestämde mig för att stoppa i en B23A motor med tilhörande M46 låda som låg i garaget. Diverse ändringar påbörjades tex omsvetsning av motorfästen, byte av oljesump, inkoppling av relä för överväxeln, montering av Weber förgasare(originalförgasaren tog i bromsservot), ändring av kardanaxel och diverse annan problemlösning. Till slut låg maskinen på plats och när man vred om nyckeln första gången var det en go känsla. Bilen gick igenom regbesiktningen utan anmärkning. Så jag vill bara säga till trådskaparen att kör på och få det att funka! In med bilen på regbesiktning och prova, det värsta som kan hända är att du får ombesiktning! Visst är detta antika grejor jämfört med det du ska ge dig på men jag är övertygad om att det går bra. Mvh Heden
Användarvisningsbild
av olgaus1993
heden75 skrev:Det här med att byta motor i en bil kan ju vara ett gyllene tillfälla att lära sig skruva på bilar, särskilt om man ska stoppa i en lite häftigare maskin. Visst är det lite grovmek men väldigt kul när man får allt att funka. Byta kabelstammar, bildator, hitta alla ställen att koppla in alla kablar osv. Själv gjorde jag en liknande grej fast det var en del år sedan, bilen i fråga var en 142:a som hade gått på utställningar på 80-talet. Kvar låg en gammal b20 som förre ägaren hinkat i inför försäljning. Jag bestämde mig för att stoppa i en B23A motor med tilhörande M46 låda som låg i garaget. Diverse ändringar påbörjades tex omsvetsning av motorfästen, byte av oljesump, inkoppling av relä för överväxeln, montering av Weber förgasare(originalförgasaren tog i bromsservot), ändring av kardanaxel och diverse annan problemlösning. Till slut låg maskinen på plats och när man vred om nyckeln första gången var det en go känsla. Bilen gick igenom regbesiktningen utan anmärkning. Så jag vill bara säga till trådskaparen att kör på och få det att funka! In med bilen på regbesiktning och prova, det värsta som kan hända är att du får ombesiktning! Visst är detta antika grejor jämfört med det du ska ge dig på men jag är övertygad om att det går bra. Mvh Heden
Tackar! Äntligen lite positivt:)

Passar motorn rakt på eller måste jag göra några ändringar?

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]