Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Will3
#700683
Har skaffat en 244 86a med B230A som vinterbil, hade precis haft en polare till att justera tändning och förgasare, vi pluggade även EGR men vad vi inte tänkte på just då var att vi även pluggade vevhusventilationen, så påväg hem så rasslade de och så dog den.

Kamremmen är hel och gnista finns, men den får ingen soppa, och reagerar inte heller på startgas.

Vad kan ha hänt? kan ingenting om förgasare.
Användarvisningsbild
av erikn
#700697
Varför pluggade ni EGR?
av rid54
#700703
Om den inte reagerar på startgas brukar man ju misstänka tändningsfel. Var hittar du gnistan: vid respektive tändstift eller från tändspolen? Rotorarmen OK?
Mvh
/RID
av Andis
#700725
För mig med en gåta varför alla vill plugga EGR systemet???

Undra hur många som vet vad det systemet gör och när det används???

Används absolut inte vid full gas i alla fall = ger ingen mer toppeffekt att plugga det.

Så förstår inte varför plugga det?
av Andis
#700728
Något som däremot brukar ge mer effekt på dom gamla förgasarmotorerna är att ställa tändningen till Max som går innan den spikar sönder och inte för fet utan prova magra ut till den svagnar gå tillbaka lite.

Inge bra om man vill att motorn ska hålla men det var väll effekt som efterfrågades :D
Brukar bli rätt varvilligt också på grund av den magra blandningen :D
Kan vara lite kinkig kall men det lär man sig leva med ;-)
av Will3
#700920
Han tyckte att de var en bra ide att plugga den för att slippa få in varm luft i insuget.

Som sagt kan jag inget om förgasare, så vet inte hur ja ska kunna kolla varför den inte får soppa, pumpen sitter väll i förgasaren?

Det skumma är ju att den inte ens går på startgas då den har gnista?

Kan kamremmen ha hoppat efter? trots att den ser fin ut och är spänd
av Will3
#701030
Den får soppa fram till förgasaren iallafall, lossade slangen som går in i förgasaren och stack ner i petflaska och körde startmotorn några sekunder.

Har även testat att ta ut ett tändstift och köra startmotorn, men börjar inte lukta soppa ens om man sticker näsan i tändstiftshålet, så förgasaren skickar ingen soppa till motorn.

Men då är ju det skumma att den inte ens försöker gå på startgas trots att den har tändning? kan det vara remmen trots allt?
av Rådlös
#701057
Här ser du en bild på hur kamremshjulen skall stå i förhållande till remmen.
Bild
På kanten av remhjulen är det som ett körnslag och på remmen är det ett (eller två?) målade streck. Dom skall stämma in i varandra.
Men först måste du nollställa motorn. Det gör du på följande vis: Öppna fördelarlocket. På kanten i metallgodset som sluter mot locket finns det ett streck som är instansat. Det strecket markerar tändläge för cylinder 1 när rotorn pekar rakt över strecket. Vrid runt motorn så att detta stämmer. Sedan har du fram på vevaxeln och remhjulet markeringar för tändinställning. Där skall den då stå exakt i läge NOLL. Då skall dom här markeringarna stämma på kamremshjulen och kamremmen. Stämmer inte detta så har remmen hoppat eller möjligen blivit felmonterad (?) Stämmer det däremot så kan du stryka den misstanken och du får söka vidare efter felet.
Här ser du en bild på tändläget i fördelaren:
Bild
OBS! Det är högst troligt inte någon B21/23-fördelare på bilden, men principen är densamma på dom flesta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]