Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JohnnyCash
Ok, brukar det vara lurigt att byta tandhjulet eller?
Användarvisningsbild
av Bosse78
JohnnyCash skrev:Ok, brukar det vara lurigt att byta tandhjulet eller?
Nja man måste väl bort med bromsskiva och även navet, inte så krångligt. Aldrig gjort det själv dock.
av JohnnyCash
mjo, men jag tänkte mest på när man ska ha av själva tandhjulet från skivan..? o sen ska man ha dit den nya.. men det kanske bara är att banka på plats...
frågan är vad dessa kan tänkas kosta... kanske går att hitta fräscha på skroten.
av Lesjö
Att ta bort tandhjulet från skivan går lättast genom att värma tandhjulet med svets. Det är krympt på. Det nya tandhjulet måste värmas. Räcker kanske att lägga på spisplattan. 4-500 grader, sedan faller det på plats.
Köp nya tandhjul. Jag vill minnas att jag gav 300 pr st.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Bytte fram på en 850 för ett tag sen, bara å spräcka den med en huggmejsel, det nya knackade jag bara på plats lite försiktigt, utan å värma eller nått(efter jag hade gjort rent med stålborste mm), tror dom kostade ca 320:-/st på Volvo
Edit:
du kan först kolla på dom, ev hjälper det att göra rent, men är dom för dåliga eller spruckna så hjälper det inte, men annars så kan du prova.
av JohnnyCash
ah det låter bra! borde nog investera i ett par nya då...
avståndet mellan givare och tandhjul går väl inte att justera??
Användarvisningsbild
av Dobermann
JohnnyCash skrev:ah det låter bra! borde nog investera i ett par nya då...
avståndet mellan givare och tandhjul går väl inte att justera??
Nä det går inte
Användarvisningsbild
av eccy243
Dobermann skrev:Bytte fram på en 850 för ett tag sen, bara å spräcka den med en huggmejsel, det nya knackade jag bara på plats lite försiktigt, utan å värma eller nått(efter jag hade gjort rent med stålborste mm), tror dom kostade ca 320:-/st på Volvo
Edit:
du kan först kolla på dom, ev hjälper det att göra rent, men är dom för dåliga eller spruckna så hjälper det inte, men annars så kan du prova.
Lugn nu... Det ser helt annorlunda ut på en 850. Tandhjulet på en 740 spräcker man inte med vilken huggmejsel som hellst...
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej

har under helgen ägnat många timmar åt att byta till vinterdäck samt öppna hela bromspaketet på varje hjul för rengöring. Jag har rensat tandhjulet som var igensatt på många ställen. slipat rost och fixxat åtsittande bromsar. hjulen snurrande mycket lätt och fint efter det. Efter arbetets slut skulle jag ta en provrunda för att se om jag löst mitt abs fel.

kan tilläggas att för så varnade INTE abslampan för systemfel, dock vibrerade i pedalen när man bromsade i mycket låg fart. Det hände att abslampan lyste nån enstaka gång när man startade bilen. men de gick över snabbt när man startare nästa gång igen.

på senare tid har problemet ändrat sig. abs lampan lyser direkt när jag passerar en viss hastighet typ 20km/h eller nått, under den farten lyser den inte och inga vibrationer uppstår i pedalen. dvs allt går som det ska, men så fort bilen passerar en viss hastighet så går den i gång. Kan även tillägga att denna symptom sker hela tiden.

Är det mina givare som strejkar, eller är det nått glapp? jag blir vansinnig snart. har besiktning snart och de skulle innebära en två med ett återbesök.

Snälla forumet hjälp mig

//Siros :wink:
av Lesjö
Garanterat tandhjulen. Stämmer precis med vad jag upplevt. Du kan koppla in en voltmeter (ac) på givarna fram. Kopplingsstyckena sitter på skärminnersidan i motorrummet. Skall ge över 1 volt vid 60 km/tim. Vid ohm-mätning över givarna c:a 1000 ohm. Lika på båda sidor. Stämmer inte motståndet - byt givare. Vid fel spänning - byt tandhjulen.
Återkom när du bytt.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]