- ons 08 nov 2006, 19:06
#68990
När det gäller den där Scenicen så körde väl han ändå på 100% E85 okonverterat med följd att bilen gick för magert och när det kommer till GDI så var väl det spridarna som tackade för sej. Dock oklart om det berodde på etanolen eller om de hade havererat ändå. När det gäller magerkörning ville jag bara påvisa att samma "fenomen" inträffar om du nu skulle köra för snålt även på bensin, t ex om bränsletrycksregulatorn går sönder.
Skulle tro att mörkertalet av havererade "etanolmotorer" är betydligt mindre än antalet "domedagsprofeter". Självklart kan man förvänta sej problem om man kör runt okonverterat, men vedertagen praxis gör gällande att du kan ligga lite snålt vid jämn och lugn körning (förutsätter väl iofs en mappning).
GM tillåter drift på E85 för ALLA deras bilar bestyckade med vad är det nudå.....5,3L VortecV8 sedan 03. Har även GM bytt delar på alla sina bilar/motorer?
När det gäller SAAB/Metanol/USA/90-tal så har väl inte SAAB varit dummare än att de har tittat på vad GM kom fram till under de tester GM gjorde? Eller? För att få ner utvecklingskostnaden kanske? Oavsett om Ford labbade med V6:or eller V8:or eller för den delen en V-Twin så skulle väl materialval osv i alla fall vara de samma? Jag tvivlar för egen del att Volvo tillåtits att lägga ut pengar på egna forskningar när (pappa eller mamma låter jag vara osagt :) )Ford redan har en motor "utvecklad" för etanolbränsle.
När det kommer till den praktiska erfarenheten av att konvertera bensinmotorer till etanoldrift så har Brasilianarna i 30års tid pysslat med detta..........
//David
Skulle tro att mörkertalet av havererade "etanolmotorer" är betydligt mindre än antalet "domedagsprofeter". Självklart kan man förvänta sej problem om man kör runt okonverterat, men vedertagen praxis gör gällande att du kan ligga lite snålt vid jämn och lugn körning (förutsätter väl iofs en mappning).
GM tillåter drift på E85 för ALLA deras bilar bestyckade med vad är det nudå.....5,3L VortecV8 sedan 03. Har även GM bytt delar på alla sina bilar/motorer?
När det gäller SAAB/Metanol/USA/90-tal så har väl inte SAAB varit dummare än att de har tittat på vad GM kom fram till under de tester GM gjorde? Eller? För att få ner utvecklingskostnaden kanske? Oavsett om Ford labbade med V6:or eller V8:or eller för den delen en V-Twin så skulle väl materialval osv i alla fall vara de samma? Jag tvivlar för egen del att Volvo tillåtits att lägga ut pengar på egna forskningar när (pappa eller mamma låter jag vara osagt :) )Ford redan har en motor "utvecklad" för etanolbränsle.
När det kommer till den praktiska erfarenheten av att konvertera bensinmotorer till etanoldrift så har Brasilianarna i 30års tid pysslat med detta..........
//David