Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När det gäller den där Scenicen så körde väl han ändå på 100% E85 okonverterat med följd att bilen gick för magert och när det kommer till GDI så var väl det spridarna som tackade för sej. Dock oklart om det berodde på etanolen eller om de hade havererat ändå. När det gäller magerkörning ville jag bara påvisa att samma "fenomen" inträffar om du nu skulle köra för snålt även på bensin, t ex om bränsletrycksregulatorn går sönder.

Skulle tro att mörkertalet av havererade "etanolmotorer" är betydligt mindre än antalet "domedagsprofeter". Självklart kan man förvänta sej problem om man kör runt okonverterat, men vedertagen praxis gör gällande att du kan ligga lite snålt vid jämn och lugn körning (förutsätter väl iofs en mappning).

GM tillåter drift på E85 för ALLA deras bilar bestyckade med vad är det nudå.....5,3L VortecV8 sedan 03. Har även GM bytt delar på alla sina bilar/motorer?

När det gäller SAAB/Metanol/USA/90-tal så har väl inte SAAB varit dummare än att de har tittat på vad GM kom fram till under de tester GM gjorde? Eller? För att få ner utvecklingskostnaden kanske? Oavsett om Ford labbade med V6:or eller V8:or eller för den delen en V-Twin så skulle väl materialval osv i alla fall vara de samma? Jag tvivlar för egen del att Volvo tillåtits att lägga ut pengar på egna forskningar när (pappa eller mamma låter jag vara osagt :) )Ford redan har en motor "utvecklad" för etanolbränsle.

När det kommer till den praktiska erfarenheten av att konvertera bensinmotorer till etanoldrift så har Brasilianarna i 30års tid pysslat med detta..........

//David
av Frigge
Nybbe_gefle skrev:CarMan>>Är det inte så att den bensin (BF95) som säljs idag är av Mk1 kvalitet? Och därmed fri från smörjmedel. Dokumentet är från 2000, så väldigt gammalt är det inte!

Frigge>> Brända ventiler, visst! Men du får exakt samma problem om du nu skulle ha kört den bilen för snålt på bensin också!

När det gäller kläggning länkade du till fel inlägg.......men jag är medveten om att vissa har problem med det "lila klägget", själv har jag aldrig haft några problem med det. Det fanns även ett svar i någon av trådarna som behandlade ämnet på etanolforumet där någon hade frågat SEKAB om tänkbar orsak till fenomenet. Dock går det att tvätta bort med bensin(!). Det räcker med att tanka bensin och köra alltså inte ta isär och göra rent.

När det gäller GDI-motorer så har det blivit vissa problem pga att GDI-tekniken i sej självt har haft vissa sotproblem vid bensindrift som sedan släpper när man kör etanol. Men det är som sagt många med Mitsubishis GDI-motorer som haft stora problem pga sot. Sen att GDI-tekniken gör det lite krångligare att konvertera är en helt annan sak även om direktinsprutning förmodligen är en alldeles utmärkt metod för etanoldrift!

Avlagringar i filter beror på att etanolen löser upp hartsavlagringar som bensninen bildar på insidan av bränsleledningar som sedan hamnar i filtret och om filtret inte byts slammar igen.

När det gäller hårdare ventilsäten.......om detta nu vore ett otroligt stort problem varför lanserar då BSR ett E85-trimkit till just SAAB 9-5 2,0t & 2,3t som man laddar ner till ECM via BSR´s PPC-trim. Skulle tro att BSR har stor erfarenhet av motorteknik.......men vad vet jag......jag är bara en amatör som tydligen är helt jävla pantad............ :roll:

Visst finns det risker med att köra på etanol! Kör man okonverterat så finns det risk att saker och ting börjar bli trasiga. Annars finns etanolforumet med bra erfarenhet och duktigt folk!!

//David

Ja, det är inte otroligt att man skulle få brända ventiler av mager blandning med Bensin men nu körde han ju bilen på Etanol och fick dessa skador. Det påstås på Etanolforumet att det är vanligt på F3R även vid Bensindrift ??? Jasså säger jag då :roll: . Vad är i så fall vanligt :roll:
10 bilar på 100 000 eller :roll: . Har jobbat en hel del med Renault under tidens gång och jag har ALDRIG varit med om det på den motorn.

Varför BSR lanserar ett trimkit "utan" hårdare material i ventilsätena, ja det få ju stå för dom. Dom är säkerligen en seriös firma men dom skiter ju fullständigt i vad som händer med bilen om 5 år, det ser nog inte dom som sitt problem. En biltillverkare och motorkonstruktör ser ju lite annorlunda på framtiden. BSR kan ju enkelt skylla på att den motorn är dålig i sin konstruktion OM/NÄR något inträffar, enkelt för dom att säga att det hade hänt oavsett. BSR och liknande Företag skyltar ju inte heller med vad som händer om man trimmar/Konverterar, typ som att garantin på bilen faller och maskinskadeförsäkringen inte gäller, att bilen ska typas om när man modifierat den osv, seriöst Företag ?? Döm själva.
Dom hävdar att det är helt problemfritt att trimma sin bil men enl min erfarenhet är verkligheten en annan. MÅNGA får faktiskt problem efter trimmning, konstiga fenomen uppstår,biverkningar som ryckig gång,problem vid nerladdning av mjukvara etc.

GDI motorerna är ju ingen höjdare ens som bensinmotor :wink:
Det bildas en hel del sot i den motorn pga av just extremt mager blandning under vissa förhållanden. Den bilen motorstyrsystem borde vara sämsta tänkbara att köra på Etanol då den gör allt för att magra i stället för feta på med bränsle.
Användarvisningsbild
av CarMan
det som är roligt när man läser trådarna i etenol forumet, deär att så fort nån råkar ut för en skada, så konstaterar snabt 3-4 andra att det absolut inte är etanolets fel, utan det kanske hade hänt än då, eller att det är för att bilen tidigare hade gptt på bensin. m.m.
(ganska säkeert att kuna avgöra detta på att bara läsa en text på sin data skärm!)
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäler BSR. så skriver dom på sin hemsida att man absolut inte får köra deras trimade bilar på E85.

men på etanol forumet så tycker dom att man med fördel kan kombinera trim & E85
av Frigge
CarMan skrev:det som är roligt när man läser trådarna i etenol forumet, deär att så fort nån råkar ut för en skada, så konstaterar snabt 3-4 andra att det absolut inte är etanolets fel, utan det kanske hade hänt än då, eller att det är för att bilen tidigare hade gptt på bensin. m.m.
(ganska säkeert att kuna avgöra detta på att bara läsa en text på sin data skärm!)

Vilseledda själar :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har nu på flera ställen läst texter i stil med att - Ja brända ventile är ju inte direkt ovanligt på bilar som går på bensin heller...

jag sitter o funderar på om jag nån gång råkat ut för en bil som har brända veniler. Jag kom fram till att vi inte ens råkat ut för det på nån av dom arbetsplatser jag jobbat på. det närmsta man kommit är nog obefintligt ventilspel på nån diesel, men inte bärnda veniler
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan också läsa på BSR:s hemsida att domskriver att biltilverkarnas "varningar" är överdrivna. dom skriverr inte att biltilverkarnas modifieringar är onödiga!
det hrä kan man ju tolka hur man vill. men dom måste ju skriva texten så snäl att dom själva fortfarande kan sälja sin produkt & samtidigt gå fri om nått händer.
av Frigge
CarMan skrev:jag har nu på flera ställen läst texter i stil med att - Ja brända ventile är ju inte direkt ovanligt på bilar som går på bensin heller...

jag sitter o funderar på om jag nån gång råkat ut för en bil som har brända veniler. Jag kom fram till att vi inte ens råkat ut för det på nån av dom arbetsplatser jag jobbat på. det närmsta man kommit är nog obefintligt ventilspel på nån diesel, men inte bärnda veniler

Problemet kanske är att Etanol gör detta vanligt :lol:
Då blir det ju vanligt på Etanolforumet :lol:
av anp
CarMan skrev:När det gäler BSR. så skriver dom på sin hemsida att man absolut inte får köra deras trimade bilar på E85.

men på etanol forumet så tycker dom att man med fördel kan kombinera trim & E85
Är inte det påståendet något lösryckt ur sitt sammanhang tycker du?

Frågan, som jag gissar du tänker på, var ju om jag kan köra min BSR trimmade bil på Etanol. Och svaret var att en BSR trimmad bil är optimerad för 98 oktan. http://www.bsrab.se/faq/64/

Det finns ytterligare en fråga på bsr´s hemsida.
Är Etanol bra för en bensinmotor?
Svaret där lyder "Etanol är ett utmärkt bränsle bl.a. har det högre oktantal än vanlig bensin. E85 håller ung. 104 oktan vilken innebär att spikningsrisken i motorn blir mindre. För att uppnå bra funktion och säkerställa hållbarheten måste motorn optimeras för respektive inblandning av etanol.
Genom att nyttja det högre oktantalet kan man genom korrekt optimering erhålla högre effekt och verkningsgrad jämfört med bensin."
Kopierat från bsr´s sida http://www.bsrab.se/faq/48/

Det finns även en text om bsr´s erfarenhet angående etanolens aggressivitet mot material i en bensinmotor http://www.bsrab.se/faq/101/

Vad som är intressant med den texten är att miltalet som nämns däri, vida överstiger de hundratal mil som var den bortre gränsen för vad en bensinmotor skulle klara vid etanoldrift i etanoldiskussionens början på div, nätforum.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det BSR trim jag pratar om är detta: http://www.bsrab.se/products//t908/
Dvs framtaget för E85.

När det gäller BSR´s syn på frågan om etanol är aggresivt mot materialen svarar de såhär:

"Det påstås att etanol är "aggressivt" mot vissa material. Bl.a. har bilindustrin gått ut med denna varning. De komponenter som bilfabrikanterna själva byter i sina bränsleflexibla bilar tycks mer vara för ”säkerhets skull” än för konstaterade problem. (bl.a. uttalat från Ford)

BSR erfarenheter efter en rad etanolprojekt och bla. den Volvo som vi konverterade 1997 och som rullat 18000 mil är att dessa "varningar" är överdrivna.
BSR har bl.a. kontrollerat denna motor och jämfört den med en motsvarande bensinmotor. Inga motorkomponeter eller bränslesystem uppvisar någon tendens till ökat slitage eller skador. Bilder kommer finnas på vår site under Miljö.

De flesta material i moderna motor tål mycket väl etanol(alkohol). Slangar etc. som är resistenta mot bensin tål också etanol.

Erfarenhetern från bl.a. från Brasilien och studier i USA visar heller ingen utökad skaderisk med etanol."

Dessa praktiska erfarenheter från välrenomerade tycker jag bör beaktas.

Sen är det väl ganska vetenskapligt bevisat att bilar faktiskt rostar trots att biltillverkarna säger att de har rostskyddat sina bilar................. :lol:

//David
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]