Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jodå, svar har jag fått:
Hej Mattias,

En uppföljande artikel om Volvos etanolproblem är på gång. Förhoppningsvis får dina frågor svar där.

Vänliga hälsningar

Tommy Wahlström

Redaktionschef/ Managing Editor
Vi Bilägare
Men någon uppföljande artikel har jag inte sett till än.
Ett dygn att få svar. Mailade du Tommy? Det bästa är att maila honom eller direkt till någon annan person på tidningen. Allmänna mailadresser brukar man aldrig få svar ifrån.

Vad är du för uttalande du ifrågasätter?
Jag skickade ett mejl till Bo, han som svarar på insändare.
Det handlade om ett svar där tidningen hävdade att ipod var ett samlingsnamn på alla mediaspelare på marknaden och att det var helt korrekt att benämna en vanlig aux-ingång som ett ipod-interface. Något jag såklart reagerade på. Det är ju så vilseledande det kan bli.
MattiasD skrev:Självklart ska det gå att köra enbart på etanol, vilket det normalt också gör. Ford ska naturligtvis lösa problemen om bilarna inte fungerar med etanol. Antingen genom att återkalla en dålig kostruktion och byta spridare eller påverka standarden för E85. Det är fantastiskt svagt av Ford och märkligt att ägaren accepterar att köra bilen på dyr bensin.
På jobbet fick vi lämna in en Focus två gånger på mindre än ett år efter att kört bara på etanol (beslut från högre makter :D )
Vid andra tillfället fick vi rådet att aldrig tanka E85 av återförsäljaren, eftersom kvalitén var usel.
Bra med tanke på att kommunen köpte flexifuel för att det var just miljöbil.
StefanK skrev:
MattiasD skrev:Självklart ska det gå att köra enbart på etanol, vilket det normalt också gör. Ford ska naturligtvis lösa problemen om bilarna inte fungerar med etanol. Antingen genom att återkalla en dålig kostruktion och byta spridare eller påverka standarden för E85. Det är fantastiskt svagt av Ford och märkligt att ägaren accepterar att köra bilen på dyr bensin.
På jobbet fick vi lämna in en Focus två gånger på mindre än ett år efter att kört bara på etanol (beslut från högre makter :D )
Vid andra tillfället fick vi rådet att aldrig tanka E85 av återförsäljaren, eftersom kvalitén var usel.
Bra med tanke på att kommunen köpte flexifuel för att det var just miljöbil.
Men jag hoppas ni tankar E85 ändå? Tanka E85 och låt Ford stå för notan. Jag kan meddela att min förra V70 2.5FT nu passerat 6000 mil enbart på E85 och min nuvarande V60 1700 mil enbart på E85. Så visst måste det vara usel kvalitet på Ford Focus om ni får så mycket problem. Mycket praktiskt för Ford att skylla på bränslet.
Asså det är inte fel på bränslet!! Har kört E85 från ST1, okq8, Statoil och Bilisten i tävlingsbilar i rallycross och det går hur fint som helst! MEN Volvos och Fords E85 motorer är av fördålig kvalitet! Cylinderfodrena ger upp alldeles för fort! har rivigt ner två stycken, och kan konstatera att oljan var blandad med Etanol samt att forderna och ringarna var helt slut! dessa motorer hade inte gått mer än 16 000 mil och till största delen på etanol och servade enligt volvos uppdaterade intervaller. Jag ringde till volvo och frågade varför dom använt fel kvalitet på cylinderfoder och fick till svar att dom var medvetna om problemet, men ansåg endå att livslängden var godtagbar för en etanolmotor!?!?
Jag anser väl att man inte bör köpa dessa motoralternativ förens volvo kan garantera skrifligen vid köp att dessa motorer ska hålla till minst 30 000 mil om servicen sköts enligt deras rekomendationer samt att dom redovisar ägandekostnaderna för en sån bil vid köper på ett ärligt sätt! Visst jag borrade dessa block till mina drabbade vänner, men det är ju inte alltid folk känner nån med en borr-rigg som kan hjälpa dom när volvo vägrar!

MVH
av umekille
Etanol är fränt ,
på etanolbussar byts hela bränslesystemet
på motorn med intervaller...det ser fint ut
men på insidan helt annars.Spridarna mår bra
av smorsel och en liten flaska 2-taktsolja varje
tankning rekomenderades av en gammal bussmekaniker
jag pratade med om jag skulle köra min 745 på etanol.
umekille skrev:Etanol är fränt ,
på etanolbussar byts hela bränslesystemet
på motorn med intervaller...det ser fint ut
men på insidan helt annars.Spridarna mår bra
av smorsel och en liten flaska 2-taktsolja varje
tankning rekomenderades av en gammal bussmekaniker
jag pratade med om jag skulle köra min 745 på etanol.
Den gamla bussmekanikern reflekterade inte över att det är lite skillnad mellan diesel-motorn i etanolbussen, och en otto-motor som sitter i en 740? Till exempel på bränsletrycket... :roll:

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]