Hej Mattias,Men någon uppföljande artikel har jag inte sett till än.
En uppföljande artikel om Volvos etanolproblem är på gång. Förhoppningsvis får dina frågor svar där.
Vänliga hälsningar
Tommy Wahlström
Redaktionschef/ Managing Editor
Vi Bilägare
Moderator: Moderatorer
Hej Mattias,Men någon uppföljande artikel har jag inte sett till än.
En uppföljande artikel om Volvos etanolproblem är på gång. Förhoppningsvis får dina frågor svar där.
Vänliga hälsningar
Tommy Wahlström
Redaktionschef/ Managing Editor
Vi Bilägare
MattiasD skrev:Självklart ska det gå att köra enbart på etanol, vilket det normalt också gör. Ford ska naturligtvis lösa problemen om bilarna inte fungerar med etanol. Antingen genom att återkalla en dålig kostruktion och byta spridare eller påverka standarden för E85. Det är fantastiskt svagt av Ford och märkligt att ägaren accepterar att köra bilen på dyr bensin.På jobbet fick vi lämna in en Focus två gånger på mindre än ett år efter att kört bara på etanol (beslut från högre makter :D )
StefanK skrev:Men jag hoppas ni tankar E85 ändå? Tanka E85 och låt Ford stå för notan. Jag kan meddela att min förra V70 2.5FT nu passerat 6000 mil enbart på E85 och min nuvarande V60 1700 mil enbart på E85. Så visst måste det vara usel kvalitet på Ford Focus om ni får så mycket problem. Mycket praktiskt för Ford att skylla på bränslet.MattiasD skrev:Självklart ska det gå att köra enbart på etanol, vilket det normalt också gör. Ford ska naturligtvis lösa problemen om bilarna inte fungerar med etanol. Antingen genom att återkalla en dålig kostruktion och byta spridare eller påverka standarden för E85. Det är fantastiskt svagt av Ford och märkligt att ägaren accepterar att köra bilen på dyr bensin.På jobbet fick vi lämna in en Focus två gånger på mindre än ett år efter att kört bara på etanol (beslut från högre makter :D )
Vid andra tillfället fick vi rådet att aldrig tanka E85 av återförsäljaren, eftersom kvalitén var usel.
Bra med tanke på att kommunen köpte flexifuel för att det var just miljöbil.
umekille skrev:Etanol är fränt ,Den gamla bussmekanikern reflekterade inte över att det är lite skillnad mellan diesel-motorn i etanolbussen, och en otto-motor som sitter i en 740? Till exempel på bränsletrycket... :roll:
på etanolbussar byts hela bränslesystemet
på motorn med intervaller...det ser fint ut
men på insidan helt annars.Spridarna mår bra
av smorsel och en liten flaska 2-taktsolja varje
tankning rekomenderades av en gammal bussmekaniker
jag pratade med om jag skulle köra min 745 på etanol.