Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swingtown
Har en GLT 99 20v (s70) som fick nytt spjällhus för 8 månader sedan. Nu kommer samma fel tillbaka, vandrande tomgång vid körning och t.o.m stopp ibland. Motorelektroniklampan lyser och felkoden på voloverkstan säger kass katalysator. Hur mkt kan man lita på det? Ngn som har erfarenhet av katalysator haveri. bilen gått 25000 mil. Dom vill ha 11 500 för ny kat felsök o montering. Glöm det......Jag letar efter en beg ist o så får verkstan montera dit den, dom ska ha 610 spänn för det. Vill ju va 100 säker på att dem verkligen har gjort rätt analys o slippa krabba med nya felsök o garantitjafs. Kommentera gärna
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du uppgift om dom felkoder som verkstaden fick fram?

Mvh GK
av swingtown
Det som står är "Uppmätning av motorkablagets in-utgående signaler, defekt katalysator". Står på mitt kvitto. Kan nog ta reda på koderna om det skulle behövas. Behövs det?

mvh
Swingtown
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara en god hjälp för att kunna hjälpa dig. Sen tyckar det verkar ibland som man är lite kvicka med att bestämma byte av både det ena eller andra utan rudimentär felsökning, men dom kanske gjorde felsökning förutom uttaget av felkoder?

Vad du kan göra som grundläggande felsökning är att kontrollera ALLA luft och vakuumslangar och då kan med fördel startgas användas. En läcka indikeras av att motorvarvet går upp.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av swingtown
Såhär blev det...................Beställde en ny kat genom bildelsbasen. Den kom dan efter. Bokade tid på Volvo Ahlberg bil i Karlshamn.(ÅK ALDRIG DIT). Dom behövde ha bilen hela dagen. Dom lovade att ringa när den var klar. Det tar ju inte så lång tid tyckte jag så jag kunde väl vänta, men icke. Ok lämnar bilen kl 07.00 på morgonen.......När kl är kvart över fyra cyklar jag till Ahlberg bil (ÅK ALDRIG DIT). Då hade dom inte bytt katten för att dom glömt bort att dom bokat in den.
Fick boka ny tid. Dom behövde ju givetvis hela dagen på sig nu oxå. Denna gången blev den bytt. Men hur otroligt det än låter var samma fel kvar. För mig stannade bilen 5 ggr på 10 min körning och tomgången flippade. Att felet var kvar hade ju mecken på Ahlberg bil i Karlshamn (ÅK ALDRIG DIT)inte märkt , dom hade säkert varken provkört eller mätt något. Jaha , fredag eftermiddag det blev till att kasta sig på telefonen för att ringa och be dem rädda den ursrpungliga katalysatorn som nu låg slängd i en container. Boka ny tid för att byta tillbaka den sedan tidigare utdömda katalysatorn. Därefter boka tid för ny felsökning. Givetvis behövde dem hela dagen på sig.
Och se, dom lossade på slangklämman till spjällhuset och det visade sig att det var sotigt. Lite rengöringsspray och torkpapper sen var saken klar. Bilen går som klocka igen och jag förbannar först och främst mig själv som inte kollade detta innan jag åkte in första gången. Men värst av allt är dem på verkstan som inte kan ställa en diagnos som är värd namnet när man har betalat 2500 spänn. Glo i en dator kan man dressera en apa till att göra. Kommer aldrig mer att plocka upp min plånbok innanför dörrarna på Ahlberg bil i Karlshamn (ÅK ALDRIG DIT), men framförallt aldrig köra in ett fordon genom deras garageportar. Att jag höll mig kvar på verkstan var att jag hade betalt för den första diagnosen.
Användarvisningsbild
av taxi
Bra tips där, svårt att missa hur du upplever Ahlberg bil i karlshamn :D
Men som forummedlemmarna säger i en annan tråd: det går utför med verkstäderna, och antagligen resten av världen också.
av *pettson*
taxi skrev:Bra tips där, svårt att missa hur du upplever Ahlberg bil i karlshamn :D
Men som forummedlemmarna säger i en annan tråd: det går utför med verkstäderna, och antagligen resten av världen också.
Det är väl kortfattat vad som pågår.
Verkstäder som SKA förstå saker och ting, vet ingenting? I mångt och mycket känns deras felsökning som om det ändå vore grannen som stod och tattade med lite saker hit och dit i blindo. Det finns MASSOR med felsökningsmetoder för den som är mekaniker på riktigt och konstigt nog verkar ingen kunna någon alls? Hur försvarar man det ifrån kontorets sida? Att inte en mekaniker kan ta ett enkelt avgastest och analysera detta innan man vrålar att en katalysator är körd? Att man inte parallellkör lambdorna för att se responsen? För om han KAN och inte har gjort det ändå, ja då är det ju ännu värre.
Det är inte så det ska vara helt enkelt.

Tänk om din lokala elektriker vore lika tafatt? Eller rörmokaren? Spännande nybyggen på hus det skulle bli, för att inte tala om när någon bygger ut?
*Nej nej det har du fått om bakfoten, vi kan inte koppla på kablagen vet du, det kan vara ett jädra virrevarr vet du, så har du säkert inget elschema heller du vet som går att följa, risken finns att tvättmaskinen går baklänges och det svartnar i huset när du slår på ljusknappen serru, jaha här minsann verkar det redan vara felkopplat, inte fullt ljus därborta va? Säkert nån liten glitch i centralen va.. Det måste förmodligen dras nytt ända ifrån ställverket därborta. Du vet jag fick ett svaj i spänningen här när jag mätte nyss, det skulle ju kunnat vara batteriet i mutimetern, men du vet vi chansar inte, vi drar nytt istället i hela huset. Så.. Vi säger väl 200.000 jämt då?*

Skulle du anlita en som ovan oavsett yrket?
För man verkar anlita firmor med mekaniker som är likadana.

Ursäkta min kommande rad. Den som är djupt religiös eller har andra problem med starkt språk tittar bort.

Kortfattat: Vart i helvete tog arbetsmoral, kompetens och yrkesstoltheten vägen? Den verkar dö väldigt fort..
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Tycker du ska ringa ARN och höra efter om du kan kräva tillbaka pengarna. Det där skulle aldrig jag tycka var okej! Meken som servade min bil för 400 mil sen byte inte min krysskil till undre kamremsdrevet då han aldrig hade gjort det innan?! Trodde jag betalade för kunskapen men tydligen hade jag fel. Nu visade dom dock goodwill och står för ny motor. Men det är ju surt som fan att vara utan bil och att man precis tankat i 50L :( Man har även rätt att kräva ersättning för stillestånd(tänker på andra gången du fick lämna din bil), dock kan detta krävas i efterhand. Men dom lär inte ge dig en spänn sålänge du stoppar näven i fickan. Se till o ring ARN o fråga om du kan klämma åt dom på pengar så att dina extra kostnader UTÖVER rengöringen av spjället täcks. Att dom inte kan felsöka ska inte DU behöva lida för.
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]