Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Körde min föra SAAB 9000 på 30% etanol utan problem på sommaren, när det vart kallt så vart den svår startad.
fans ju varken intressa flaggor eller intressa tomtar, så det fick bli den här (D)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har nu läst pdf:en som CarMan la ut och förstår inte på vilket sätt den ska bevisa att det är så otroligt farligt att köra en bensinbil på E85.

Varför man har hårdare material in ventilsätena begriper jag inte....E85 brinner kallare än vad bf95 gör......

Tyckte det var ett ganska intetsägande dokument!!

//David
av Frigge
Nybbe_gefle skrev:Har nu läst pdf:en som CarMan la ut och förstår inte på vilket sätt den ska bevisa att det är så otroligt farligt att köra en bensinbil på E85.

Varför man har hårdare material in ventilsätena begriper jag inte....E85 brinner kallare än vad bf95 gör......

//David

Ja det var ju tyvärr inte så mycket bilder :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Har nu läst pdf:en som CarMan la ut och förstår inte på vilket sätt den ska bevisa att det är så otroligt farligt att köra en bensinbil på E85.

//David
det där var lite av stöd texten till en informations "kurs" på den motorn.
bevis o bevis, dokumentet komer från dom som konstruerat/modifierat motorn. dessa skaker har man varit tvungen att ändra på då orginal konstruktionen inte klarade av att köras på E85.

det detta dokument aldra mäst bevisar är att man inte kan lita på den infon man får från etanolforumet, då man där kan läsa i minst en tråd att det bara är mjkvaran som skiljer på just denna motor!!!

angående hårdheten så var dom bytta på grund av sämre smörjning av sätena & där med ökat slitage, samma anledning som ventilspelat ökades för.
av S60AWD2.5T

//David
Men hallå!!
Var det dokumentet intet sägande? :shock:

Det radar ju upp vad som skiljer en Bensin kontra E85 motor på den bilmodellen. Inte tusan ändrar man prylar på en drivlina i onödan det törs jag lova. Att kuska runt i en 940 på E85 och det funkar inne bär ju inte att det är OK i alla motorer. Om inte det går in finns det nog inte mer att säga från mig i ämnet.
av svante
S60AWD2.5T skrev:

//David
Men hallå!!

Det radar ju upp vad som skiljer en Bensin kontra E85 motor på den bilmodellen. Inte tusan ändrar man prylar på en drivlina i onödan det törs jag lova. Att kuska runt i en 940 på E85 och det funkar inne bär ju inte att det är OK i alla motorer. Om inte det går in finns det nog inte mer att säga från mig i ämnet.

fråga 1:
vad har de som påstår att vanliga motorer inte tar skada av etanol att vinna på detta påstående(om det nu skulle vara osant).
det vet jag inte så säg ni som vet.
fråga 2:
vad har biltillverkarna att vinna på att antyda att det inte GÅR att köra på etanol och att material i motorn måste ändras (även om det kanske inte är nödvändigt).

svar:
DE FÅR SÄLJA FLER flexifuelbilar!
för alltid är det någon som tror på det.

och med (även om det kanske inte är nödvändigt) menar jag...
med dessa hårdare ventilsäten håller kanske sätena 150 000 mil istf
100 000 mil och vad har det då för syfte om hela bilen i övrigt rostat upp innan 50 000 mil och resten av motorn rasat innan 60 000 mil...?...(obs hypotetiskt exempel).

och vad beträffar de på etanol.nu och andra som hävdar att "det GÅR" så VET de inte det men de drar den slutsatsen eftersom haverierna p.g.a. E85 uteblivit. slutsatser som de grundar på argument som ni borde läsa och ta åt er och bemöta istf att ropa hallelulja över en word fil från volvo, som för övrigt inte innehåller något om det ni hävdar.
Användarvisningsbild
av _Rick_
De som vill kan väl köra med E85 bränsle. Men händer det nåt med motorn så kan ni ju glömma garantier och ev försäkringsärenden

Men det är ju den risken man tar. Samma med chiptrim.
Användarvisningsbild
av CarMan
svante skrev:
S60AWD2.5T skrev:

//David
Men hallå!!

fråga 1:
vad har de som påstår att vanliga motorer inte tar skada av etanol att vinna på detta påstående(om det nu skulle vara osant).
det vet jag inte så säg ni som vet.
fråga 2:
vad har biltillverkarna att vinna på att antyda att det inte GÅR att köra på etanol och att material i motorn måste ändras (även om det kanske inte är nödvändigt).

svar:
DE FÅR SÄLJA FLER flexifuelbilar!
för alltid är det någon som tror på det.

och med (även om det kanske inte är nödvändigt) menar jag...
med dessa hårdare ventilsäten håller kanske sätena 150 000 mil istf
100 000 mil och vad har det då för syfte om hela bilen i övrigt rostat upp innan 50 000 mil och resten av motorn rasat innan 60 000 mil...?...(obs hypotetiskt exempel).

och vad beträffar de på etanol.nu och andra som hävdar att "det GÅR" så VET de inte det men de drar den slutsatsen eftersom haverierna p.g.a. E85 uteblivit. slutsatser som de grundar på argument som ni borde läsa och ta åt er och bemöta istf att ropa hallelulja över en word fil från volvo, som för övrigt inte innehåller något om det ni hävdar.
nu var vi där igen.
tänk lite nästa gång.
när det gäller biltilverkarna, vilka konkurerar dom med när det gäller att sälja nya bilar? jo andra biltilverkare.
när det gäller att sälja reservdelar vilka konkurerar dom då med? jo dom som säljer pirat delar.

Hur får ni i hopp det att dom skulle få sälja mer Flexiful bilar om det inte går att tanka i dom äldre?

skulle man kunna tanka i dom äldre så skulle ju biltilverkarna om nån tjäna storkovan! dom skulle ju då bara behöva en ny mjukvara

----------------------
ni är ju duktigt ute o cycklar det vill jag lova. Biltilverkarna har ju ingan alls konkurans med dom som säljer konverterings sattaser!

det där är ju yttligare en av dom typiska sakerna man kan läsa på etanolforumet på flertalet ställen. men det bottnat ju inte i nått & det är ju så fel det kan bli, jag ser det som yttligare ett "bevis" på att många på Etanolforumet inte har en aning om vad dom talar om o man ska ta deras tips med en nypa salt.

en sak till, skulle det vara så att det var båg så som "ni" hävdar så är ju biltilverkarna lite konstiga att dom inte gör reklam för att alla dessa saker måste bytas! dom nämner ju inte ett knyst ut till media om vad som måste bytas! det är här dokumentet är ju inte ett ofisielt dokument!!!
av alan
Jag tror att tanka etanol och chip trimma är lite samma sak dom flesta motorer funkar bra går billigare och får mer effekt, under förutsätning att man kör normalt så håller det. Samma sak när man kör normal med etanol och acepterar att den blir svårstartad när det är kallt.

Men om ex Volvo kan inte gå ut och säga att det är okej.

För om man kör som en dåre med en Chipad bil som kommer den säkerligen gå sänder fortare en om den inte var chipad.

Samma sak med en bil som går på etanol då skulle säkert bränna katten ventilsäten kommer kanske inte hålla på grund av att man kan ta ut mer eftekt osv.

Det är bara en gisning från min sida.
av anp
Vad skulle en biltillverkare tjäna på att säga att det går att konvertera en äldre bil?

Om ex,vis Volvo skulle gå ut och säga att det är möjligt att konvertera utan risk, skulle då Volvo själva eller någon eftermarknadsfirma mest sannolikt få göra jobbet? Eller kanske rent av bilägaren själv?

Biltillverkare vill sälja nya bilar och delar till nya bilar.
Gissningsvis tjänar de mer på att sälja en ny flexifuelbil med tillhörande service(avtal) och specialanpassade reservdelar än att ev, sälja en konverteringssats till en äldre bil som engångsföreteelse, där bilägaren sedan servar sin bil själv.
Det är min uppfattning.

Chipstrimning, vem utför det mest idag? Biltillverkaren eller fristående företag?
Förespråkar biltillverkare chipstrimning eller avråder de från det?
Är chipstrimning ofarligt för motorn?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]