S60AWD2.5T skrev:Nybbe_gefle skrev:Har nu läst pdf:en som CarMan la ut och förstår inte på vilket sätt den ska bevisa att det är så otroligt farligt att köra en bensinbil på E85.
Varför man har hårdare material in ventilsätena begriper jag inte....E85 brinner kallare än vad bf95 gör......
Tyckte det var ett ganska intetsägande dokument!!
//David
Men hallå!!
Var det dokumentet intet sägande? :shock:
Det radar ju upp vad som skiljer en Bensin kontra E85 motor på den bilmodellen. Inte tusan ändrar man prylar på en drivlina i onödan det törs jag lova. Att kuska runt i en 940 på E85 och det funkar inne bär ju inte att det är OK i alla motorer. Om inte det går in finns det nog inte mer att säga från mig i ämnet.
fråga 1:
vad har de som påstår att vanliga motorer inte tar skada av etanol att vinna på detta påstående(om det nu skulle vara osant).
det vet jag inte så säg ni som vet.
fråga 2:
vad har biltillverkarna att vinna på att antyda att det inte GÅR att köra på etanol och att material i motorn måste ändras (även om det kanske inte är nödvändigt).
svar:
DE FÅR SÄLJA FLER flexifuelbilar!
för alltid är det någon som tror på det.
och med (även om det kanske inte är nödvändigt) menar jag...
med dessa hårdare ventilsäten håller kanske sätena 150 000 mil istf
100 000 mil och vad har det då för syfte om hela bilen i övrigt rostat upp innan 50 000 mil och resten av motorn rasat innan 60 000 mil...?...(obs hypotetiskt exempel).
och vad beträffar de på etanol.nu och andra som hävdar att "det GÅR" så VET de inte det men de drar den slutsatsen eftersom haverierna p.g.a. E85 uteblivit. slutsatser som de grundar på argument som ni borde läsa och ta åt er och bemöta istf att ropa hallelulja över en word fil från volvo, som för övrigt inte innehåller något om det ni hävdar.