Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anTLo
Tja, jag igen. Tycker jag tjatar här men får så bra svar så jag fortsätter. Nu har jag bytt till halvsats ferrita sport 2½ tum. pga hål i systemet så SPB kunde inte ta några avgasprover. :/. Även höger länkarm var glapp så den är också bytt. Sen har jag bytt bromsok bromsrör bromsskivor och belägg fram. MEN... när jag kommer upp i hastighet från 110 och uppåt så vibrerar det i ratten, störande som f**. Fyrhjulsinställning gjordes i samband med länkarmsbytet igår. Hjulen är balanserade o fina. Om det är styrlederna borde väl besiktningen sett detta. Är det så att Stabstagen kan orsaka detta och det är dags att byta de?

Vore jättetacksam för någon idé för jag har slut på idéer och chansningar, det är inte gratis att byta grejer. ;). Har lagt ner närmare 10000:- nu. Nu är ju inte stabstagen vidare dyra men ändå. :)

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av js1
Byte du skivorna själv? Var du noga med att rengöra anliggningsytorna mot navet? Tvivlar starkt på att stabilisatorstagen skulle hjälpa dig här. När uppstod problemet, före eller efter framvagns/bromsrenoveringen?
av anTLo
js1 skrev:Byte du skivorna själv? Var du noga med att rengöra anliggningsytorna mot navet? Tvivlar starkt på att stabilisatorstagen skulle hjälpa dig här. När uppstod problemet, före eller efter framvagns/bromsrenoveringen?
Hade problemet innan också, vid bromsoperationen så var jag väldigt noggran att göra rent och snyggt överallt eftersom jag hade en aning att problemet kunde ligga där. Kan även nämna att hjullager och drivknut byttes också. Tycker det är märkligt. Kan det vara så att fälgarna är liiite skeva? Det är ju visserligen inte långt kvar tills vinterdäcken ska på. Har nya på gång där så jag kanske får vänta och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av js1
Den här typen av problem som du beskriver brukar nästan alltid kunna härledas till hjulen. Ett orunt däck, en skev fälg, dåligt centrerade fälgar på navet.
Enklast är ju att prova med vinterhjulen eller skifta fram/bak och se om det påverkar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är hjulen nybalanserade, hjul slits och ibland mådte man balansera om. Eftersom symptomen kommer så pass högt upp i hastighet så är balansfelet litet, kanske bara en vikt på 5 eller 10 gram och jag vet av egen erfarenhet att däckfirmor ibland inte är så noggranna som de borde vara.

Mvh GK
av 2444ever
Det GK skriver låter rimligt. En annan sak man kan kolla om det ändå skulle vara bromsarna som ligger mot. Kör ett tag när det vibrerar där du vet att du kan motorbromsa ner till stillastående, känn försiktigt på bromsskivorna om någon är varmare när du fått stopp på bilen utan fotbromsen (kan vara heta!).
Har inte så stor koll på sånt här så vet inte om någon skiva kan vara varmare beroende på annat, men är ju enkelt att testa.
av anTLo
Tack för alla svar. Provade med motorbromsning idag men inget där. Då får jag gå på att hjulen inte är 100% balanserade. Däcken är ju snedslitna och går för den delen inte nästa sommar så det blir en investering där också. Jag väntar på vinterdäcksbyte och gör ett nytt försök då. Återkommer med svar i november nån gång. :)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]