Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
Jag kör Tourqe Med elm 327 det funkade inte på v70 97 när jag försökte att läsa av motorlampan lös men den sa inga koder finns, dock så var det fel på lamdasonden.

Vad jag hört så fungerar det inte på volvo fram till 98
Användarvisningsbild
av Classica
andy78 skrev:Jag kör Tourqe Med elm 327 det funkade inte på v70 97 när jag försökte att läsa av motorlampan lös men den sa inga koder finns, dock så var det fel på lamdasonden.

Vad jag hört så fungerar det inte på volvo fram till 98
Då är jag lite nyfiken på varför frågeställaren fick svaret nyss att han kunde lyckas med en ELM327 till hans 850 -96, en ännu äldre bil.
Användarvisningsbild
av Mupphack
Ska fungera på bilar ifrån 96 och uppåt då dom ska ha OBD2 uttag, dock så är vissa bilar bara svårare att ansluta till helt utan anledning och man får ibland pröva olika läsare.
av zäta
Bara för att det sitter ett ODBII uttag i bilen betyder det väl inte att man kan läsa läsa av motorkoderna i ODB uttaget?
Är det inte så att det beror på årsmodell och vilken motorstyrning som det sitter i bilen?
Som grädde på moset finns det olika protokoll i uttaget beroende på bil o årsmodell (språket som signalerna i ODB uttaget använder)

Finns det ett diognastikuttag med blinkande lysdiod i motorrummet på en 850 är det nog inga motorkoder i ODB uttaget
men det finns koder från automatväxellådan mm att läsa där.

Själv använder jag en ODB kabel från Kjell o & med KKL protokollet och VOL-fcr från (http://www.ilexa.co.uk) till både 850 och min S-70 -98 och det fungerar utmärkt men finns det ingen signal från motorstyrningen i ODB uttaget så får man kolla på dignostikuttaget i motorrummet istället om man vill läsa motorkoderna,,,
av andy78
Zäta

Den kabel du använder är det en usbkabel som emulerar en serieport?
För det finns 2 versioner av programvaran en för seriell och en för usb, och har man ovanstående kabel så måste man tydligen använda programmet för seriell vilket är logiskt.

Vilken version använder du?
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]