Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ante240
Jag kör på 100% E85, i 240in med turbo, men den är helt omgjord för att köras på detta bränsle. och bränsle förbrukninbgen är oväsentlig, då jag kör mest för effektens skull, laddar 1,5bar utan problem, motorn känns också att gå mjukare.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:Lite tråkig och infekterad tråd,
är det inte precis så här.

Att köra på E85 kan gå om man har fetare blandning...

Att man kan göra det på sin egen bil och labba....

Att man inte gärna chansar med ett antal tusen andras bilar....

Att det tar många mil innan eventuella skador visar sig,jag skrev Eventuella.

Att metanol är ett utmärkt bränsle för överladdademotorer som då är optimerade för det..

Att man skall vara rädd om eventuella garantier, annars skall man inte klaga runt senare under bilens livslängd.

Att etanol (E85) kan ha annan på verkan på motoroljan än Bensin.

Att inte fristående firmor tar samma ansvar som Volvocars för produkten.

Att E85 blivit dyrare samt att bilen är odrygare på dessa droppar....

Att fler och fler tankar bensin i sin Etanolbil...

Att man sover bättre om natten om man inte riskerar sin dyrgrip i onödan..

Att det kan bli känsligare för eventuella skador om körsättet är hårt..

Att jag inte vet allt om detta....vilket andra tror/vet sig göra...

OSV
nått åt det hållet.
även om en bil får rätt blandnings förhållande vid en mätning så betyder det inte att bilens övriga bränslasystem klarar att leverera rätt bränslablandning under alla förhållande! & det är här dom flästa skadar sina motorer!
sen så är det enligt biltilverkarna många ditaljer som inte tål förstora mängder av etanol, här har jag inte själv sett några fall, men jag antar att biltillverkarna har kört många tester.
& ja motor oljan klarar inte den intervall som den gör i normala fall, samma gärller ventiljustering!
av matzen10
Själv är jag lite öppnare i sinnet än Carman och lystrar helst till de IRL berättelserna som finns på etanolforumen. Jag menar, där presenteras t.o.m. bilder på isärplockade motorblock, uppslitsade slangar som studerats under mikroskop efter förslitningar o.s.v.. En del efter så långt som 10.000 mil, utan synbara skador.
Men visst, jag tillhör den kategorin av människor som är kritisk till en del saker oxå, men inte till den grad att det övergår i argumentation som är illa underbyggd eller direkt felaktig (hoppas jag :roll: ). Däremot när något känns "fel", om det gäller nå't som berör mig på något sätt, så försöker jag inhämta kunskap av de som innehar den! Att gå till källan s.a.s. I etanolfrågor vänder jag mig till etanolforumen som finns alltså, för att få mer kött på benen. Sedan värderar jag vad som sägs där och fattar sedan ett eget beslut. Nu råkar jag veta att även Carman vände sig till något av etanolforumen men blev inte så långvarig p.g.a. attityden och oförmågan att känna av vad andra, bättre skickade, forumister hade att delge.
Min poäng är alltså; Bra att diskutera fordonsbränsle här. Däremot vill jag rekommendera den nyfikne att själv ta del av debatten på specialforum för etanol och på så sätt kunna få en nyanserad bild av etanol. Carman, du är helt ok men när det gäller etanoldebatten så levererar du, gång efter annan, sågningar som motsägs av de som har erfarenheter på området, vilket du inte har.

M V H
---> Matz
av Frigge
matzen10 skrev:Själv är jag lite öppnare i sinnet än Carman och lystrar helst till de IRL berättelserna som finns på etanolforumen. Jag menar, där presenteras t.o.m. bilder på isärplockade motorblock, uppslitsade slangar som studerats under mikroskop efter förslitningar o.s.v.. En del efter så långt som 10.000 mil, utan synbara skador.
Men visst, jag tillhör den kategorin av människor som är kritisk till en del saker oxå, men inte till den grad att det övergår i argumentation som är illa underbyggd eller direkt felaktig (hoppas jag :roll: ). Däremot när något känns "fel", om det gäller nå't som berör mig på något sätt, så försöker jag inhämta kunskap av de som innehar den! Att gå till källan s.a.s. I etanolfrågor vänder jag mig till etanolforumen som finns alltså, för att få mer kött på benen. Sedan värderar jag vad som sägs där och fattar sedan ett eget beslut. Nu råkar jag veta att även Carman vände sig till något av etanolforumen men blev inte så långvarig p.g.a. attityden och oförmågan att känna av vad andra, bättre skickade, forumister hade att delge.
Min poäng är alltså; Bra att diskutera fordonsbränsle här. Däremot vill jag rekommendera den nyfikne att själv ta del av debatten på specialforum för etanol och på så sätt kunna få en nyanserad bild av etanol. Carman, du är helt ok men när det gäller etanoldebatten så levererar du, gång efter annan, sågningar som motsägs av de som har erfarenheter på området, vilket du inte har.

M V H
---> Matz

Hur som helst ska man vara VÄLDIGT medveten om att INGEN biltillverkare rekomenderar att man kör på Etanol. OM det leder till skador ska man också stå sitt kast då INGEN kommer ersätta den skadan som uppstått. Försäkringsbolagen kommer inte göra det, inte heller biltillverkaren. Jag har själv sett flertalet fall där enda orsaken kan vara Etanol. Det handlar om ventilsäten som släppt i topplocket och kostar en hel del att reparera då dom lösa delarna flyger omkring i insuget o skadar en hel del saker på sin utflykt.
Motorn är INTE konstruerad att gå på Etanol, det är fakta.
Ett trim chipp är INTE en ok konvertering då den inte är på något sätt 100%-ig.
av S60AWD2.5T
matzen10 skrev: "Nu råkar jag veta att även Carman vände sig till något av etanolforumen men blev inte så långvarig p.g.a. attityden och oförmågan att känna av vad andra, bättre skickade, forumister hade att delge."

M V H
---> Matz
Du säger i och med detta att Carman har fel och att de andra forum deltagarna har rätt, eller?

Det märks väl ganska fort på det forumet att de är väldigt positvt
iställda till E85, vi här är ju ganska volvo fanatiska men så blir det väl.

Jag är övertygad om att ett forum skall ha högt i tak, med det verkar ju det berörda forumet inte ha...

Jag tycker att de som vil leka/labba med E85 i tanken inte ställer till det för mig i alla fall dvs de skitar inte ned miljön om de kör sönder sina bilar struntar jag i. :cry:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan ju bara säga det att man har svårt att diskutera E85:s inverkan på motorer & bränslesystem på just etanolforumet, då samtilga som hänger där har den instälningen att det inte är farligt & att biltillverkarna har hittat på allt (varför dom nu skulle göra det, dom om några skulle tjäna stora penger på att nte behöva bygga om motorer & bränslesystem. dom spottar ju ut betydligt fler bilar än vad alla amatörombyggare gör)
så fort man i fraga satte nått så kom det bara att spydigt svar, om att man var tvungen att ha nån form av bevis på det man ifråga satte! sen att dom själva inte behövde bevis var en annan sak, där räckte det med ann nån annan skrivit sama ssak i en annan tråd.

dessa trådar finns överallt, men ingen vet vem som sktivit huvudargumenten & avrifrån dom kommer, man fortsata bara skriva visdara på vad man läst.

några saker "lyckades" jag ändå överbevisa, men inte ens då fatta allat..
jag säger bara JÄRNTVÄTT!

det vanns ingen nöje med att vara kvar der!
jag hade inge tänkt att omvända dom som åker på E85, det är helt upp till dom.
Men jag tyckte synd om alla dom som halkar in på forumet & tror på det som står o sen råkar ut för dyra reprationer på bilen. så en lite uplysning om vad som faktiskt kan hända bör man ju få tala om...
av matzen10
S60AWD2.5T skrev:
matzen10 skrev: "Nu råkar jag veta att även Carman vände sig till något av etanolforumen men blev inte så långvarig p.g.a. attityden och oförmågan att känna av vad andra, bättre skickade, forumister hade att delge."

M V H
---> Matz
Du säger i och med detta att Carman har fel och att de andra forum deltagarna har rätt, eller?

Det märks väl ganska fort på det forumet att de är väldigt positvt
iställda till E85, vi här är ju ganska volvo fanatiska men så blir det väl.

Jag är övertygad om att ett forum skall ha högt i tak, med det verkar ju det berörda forumet inte ha...

Jag tycker att de som vil leka/labba med E85 i tanken inte ställer till det för mig i alla fall dvs de skitar inte ned miljön om de kör sönder sina bilar struntar jag i. :cry:
Med mina inlägg hade jag väl inte tänkt att citera allt för mycket om vad som skrivs på andra forum men visst sätter jag mer tillit till de som kan förmedla kunskap via erfarenhet, vilket oxå innefattar de som huserar här t.ex. Frigge som refererar till egna upplevda negativa erfarenheter angående etanol-körda bilar med åtföljande allvarliga komplikationer.
Jag har t.ex. aldrig hört att dett hänt (men är knappast 100%-igt insatt heller) men kommer ta till mig den erfarenheten som Frigge förmedlar för att kunna bilda mig själv en uppfattning i ämnet och därmed kanske göra ett aktivt val åt något håll. As simple as that! Jag är övertygad om att de flesta gör så om något denne tycker är intressant!?
Högt i tak ska det naturligtvis vara på forumen och Mod justerar nivån där det är lämpligt. Men, för att referera någotlunda kort till etanolforumet, tycker du att det är lågt i tak där?? Jag har iofs bara checkat av forumen sporadiskt under några år; har du?? Jag menar, du verkar ju intresserad så har du gått till källan eller har du enbart inhämtat kunskap i de 2-3 etanoltrådarna som finna här på forumet?
Poängen, även nu, är att inhämta kunskap från källan (om man nu tänker som jag iaf) när det gäller något så kontroversiellt som att inblanda etanol i högre % än vad som redan finns i den reguljära bensinen.
Därmed hoppas jag ha bidragit till en mer nyanserad och dynamisk debatt i ett ämne jag försöker lära mig mer om.. Därmed inte sagt att jag rekommenderar Kreti & Pleti att köra på etanol! Det får, som sagt, var och en avgöra efter bästa förmåga!
För min egen del så inblandar jag etanol i mindre mängder då jag kommit fram till att det bör vara ok. Ev. skador som kan bli en följd av detta är jag medveten om men bedömer detta som minimalt. Och jag säger som jag tidigare erbjudit mig i en tråd; jag är absolut inte främmande för att själv kontrollera motor+tillbehör avseende ev. förslitningar. Tyvärr är jag rutten på att meka och kan inte göra det själv och tanka upp bilder :cry:

---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
min kunskap kommer från VPS samt att jag har undråren samlatpåmig mycke erfarenheter om hur en bilmotor funkar GRUNDLIGT & kan då föra in den data jag får från VPS eller forum m.m. & summan är det jag skriver!

kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
av matzen10
CarMan skrev: dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
Det där är naturligtvis ett intressant resonemang. Men i så stor skala?

Apropå alternativbränslen; Någon här som har mer ingående kunskap om Volvos MultiFuel-bil som man kan läsa om i motortidningar?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
Men nu får du väl ändå ta och ge dej!!!! Kan det vara av den här anledningen du blev avhyst från etanolforumet?

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag helt och fullt i vad biltillverkarna säger, jag använder mej av praktisk erfarenhet. Jag har kört ca 5000 mil på E85 i min 960 så jag har koll på prylarna jag pratar om.

När det gäller biltillverkare så vänder de kappan efter vinden. Vid kontakt med Volvo fick jag till svar att Volvos modeller som säljs här i Sverige klara av en inblandning av max 15% etanol (inte E85 utan ren etanol). Jag frågade då vad som skiljde mellan bilar som säljs i Europa och den som säljs i Brasilien, då i stort sett all bensin som säljs i Brasilien har 20-25% inblandning av etanol (inte E85 utan återigen ren etanol) och fick till svar att de går på Europaspecen men att det funkar i Brasilien pga ett varmare klimat. Just det tolkar jag som att det inte är ett materialkompabilitetsproblem som gör att tillverkarna drar öronen åt sej utan det faktum att de heller vill sälja nya bilar.

Bara som en parentes....när Ottomotorn var ung kördes den på etanol. Kika på vilket bränsle Henry Ford körde på när han lanserade sina första bilar!!!! :wink:

//David
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]