NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomasd
Jag fick den nya mjukvaran (testversion. gissar att det är mer eller mindre den som släpps vecka 43) för ett par veckor sedan, och det har fungerat helt perfekt sedan dess :D . Visserligen lite oljud i början när man startar, men det känns helt ok jämfört med innan.
Användarvisningsbild
av CarMan
ljudet kommer från spjällmotorerna. dessa ska låte, det ligger i konstruktionen.
men i normala fall så rörsig en spjällmotor så kort bit att ett ljud inte uppstår.

vid start gör bilen en kalibrering & kör då spjällmotorerna fram o tilbaka i maxlägena, det är det ni hör.

det som strular är att den gör denna kaligrering även senare & då fasnar i kaligreringsläget, den slutat aldrig köra motorerna i sina ändlägen. den nya mjukvara ska förbättra kalibreringen & den beräknas vra klar Vecka 43. just nu testas mjukvara, dels på volvo, men även i vissa kundbilar som har problem.

det bästa är att vänta tills den rätta mjukvaran kommer, tjata inte på att få testmjukvaran i era biler. dom kan komma att ändra saker dom inte är nöjda med, så mjukvaran som släps runt V43 är den man ska sträva efter att få.
av Raver
Jo kanske därför mina spjäll inte ens hörs i startläge längre....
och därför kupe komforten inte är så stabil heller?
av duelago
CarMan skrev:den nya mjukvara ska förbättra kalibreringen & den beräknas vra klar Vecka 43. just nu testas mjukvara, dels på volvo, men även i vissa kundbilar som har problem.
Det är vecka 43. Hört något nytt? :-)
Jag bor i Österrike och min lilla volvohandlare har inte så bra koll. Skulle bli väldigt glad om du kan berätta när mjukvaran är här och hur min volvodealer får tag på den.

Blå himmel,
/David
av lilledanne
Fick den nya mjukvaran förra fredagen, än så länge verkar allt vara frid och fröjd. Tystnaden är talande...

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]