Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Min V70 låter som f.....n vid start när den är kall och låter speciellt högt när jag lägger i växel (automat) från parkeringen.
vettefan vad det är för nått som vibrerar så starkt och det kommer framifrån. men när jag kört ett par hundra meter så slutar det nästan helt och låter betydligt lägre, (knappt anmärkningsvärt).

Undrar om det
Kan det vara någon sköld som sväller när rören blir varma och därför den slutar skramla ?
har kännt på sköldarna på ovansidan och dom känns stabila, dock inte kollat under bilen vid start.

irreterande och pinsammt när alla ställer sig och glor när jag startar på parkeringen varje morgon.

:oops:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får nog beskriva ljudet så gott som möjligt, är det plastskrammel eller plåtskrammel. Kan ju vara avgassystemet som skramlar. Du får kolla lite under bilen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av jezper
gnestakalle skrev:Du får nog beskriva ljudet så gott som möjligt, är det plastskrammel eller plåtskrammel. Kan ju vara avgassystemet som skramlar. Du får kolla lite under bilen.

Mvh GK
plåtskrammel, och imorse var ljudet oerhört högt. Ska in till min kompis verkstad idag och kolla under bilen.
Men det konstiga är just att det låter så högt första minuterna innan motorn blir varm ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Troligen en värmesköld som låter men som du säger är det lustigt att det upphör efter ett tag.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av js1
Återkom gärna om du hittar något. Har ngt liknande på min 850:a. Har ett svagt skorrande ljud kring 1100rpm när den är kall. Försvinner helt efter en kort stund.
Användarvisningsbild
av RaptorX
js1 skrev:Återkom gärna om du hittar något. Har ngt liknande på min 850:a. Har ett svagt skorrande ljud kring 1100rpm när den är kall. Försvinner helt efter en kort stund.
Det är inte luftpumpen som börjar ge upp i ditt fall?
Hade samma på min V70, känn på pumpen när du startar bilen kall så skorrade min, bytte den så löste det sig.
Användarvisningsbild
av js1
RaptorX skrev:
js1 skrev:Återkom gärna om du hittar något. Har ngt liknande på min 850:a. Har ett svagt skorrande ljud kring 1100rpm när den är kall. Försvinner helt efter en kort stund.
Det är inte luftpumpen som börjar ge upp i ditt fall?
Hade samma på min V70, känn på pumpen när du startar bilen kall så skorrade min, bytte den så löste det sig.
Nix, den har jag full koll på.
Mitt ljud kommer precis när du går på gasen och motorvarvet passerar 1000-1100 varv. Inget före, inget efter. Lite mer vid belastning än när man bara varvar motorn obelastad.
Användarvisningsbild
av jezper
Halva felet åtgärdat.
Värmeskölden som ska sitta fastskruvad i grenrören hade släppt runt infästningen, temporär lagning ? skruva upp bultarna och sätta större täckbrickor som täcker hålen.

Fel nr två är att det fortfarande skorrar lite granna vid kallstart och nu låter det mer som ngt mekaniskt.
RaptorX skrev:.Det är inte luftpumpen som börjar ge upp i ditt fall?
Hmm Vart exakt sitter den ?
Användarvisningsbild
av js1
Luftpumpen sitter under batteriet.
Användarvisningsbild
av js1
Jag var ute och grävde lite under huven. Det är spännaren till aggregatremmen som låter lite på min. Frågan är om det är lagret till rullen eller själva armen som orsakar ljudet?
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]