PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvosson
Ja de här gamla BW automatlådorna har diskuterats lite om tidigare.

Av de BW35-lådor som jag ägt eller kört så har endast ett fåtal lirat helt klanderfritt.
Hård och ryckig växling är vanligt. Dessutom stjäl dessa lådor en hel del effekt från
motorn, vilket resulterar i trög och seg bil med märkbart högre bränsleförbrukning.
Detta märks naturligtvis mest på svaga motorer, men även så på exempelvis 164'an.

Då kanske nån säger: "ja men alla automater är tröga och sega"
Nej där håller jag inte med. Har kört en hel del äldre amerikanska bilar
från GM med lådor från just GM o dessa lådor har helt annan karaktär,
mycket komfortabla, stjäl nästan ingen effekt och höjer förbrukningen
ytterst marginellt. De brukar oftast också hålla och rulla under många år.

Trots detta skulle jag ändå gärna ha en äldre volvo med automat, men då gäller att
hitta en av de som funkar hyffsat bra eller helt enkelt ta med i kalkylen att man får
byta låda o satsa på en helrenoverad låda. En sån låda renoverad av proffs har iaf
förutsättningar att fungera vettigt om man är snäll mot den och servar den ibland.
Husvagnskörning, tunga hästtransporter och ideliga kickdowner bör undvikas :|
av Pxu
Haha hade i helgen en diskussion med en kille som skulle köpa en 142 aut att ha som bruksbil...bränsleekonomi var lite halvviktigt för honom och han trodde på fullt allvar att en BW35 bara tog 1 dl mer! Köp ingen aut om det inte är en riktig finbil för träffar etc sa jag, vi får väl se hehe :mrgreen:

Mina BW35:or och 55:or har växlat skönt och fint, och tagit 3-4 dl extra per mil. Även om man kanske har råd så sitter man och retar sig på att den vill ha så mycket. Tanken är ju liten också. Några byggde jag om till manuell, blev som en ny bil :)
av perfel01
Gillar att köra automatlåda :D

Efter att ha bytt olja i min BW35 går lådan bättre än någonsin. Mjuka och bra växlingar, en markant skillnad mot innan. Min låda har oljekylare.

Bilen drar en del men jag har aldrig besvärat mig med att kolla hur mycket den drar. Använder den mest för finbilsåkning till träffar etc.

Har ofta funderat på att bygga om till manuell men det finns inte många kvar med automat. Eftersom bilen är oskruvad känns det fel att förstöra den. Har funderat på annan automatlåda men då skall det vara "bolt on" och "plug and play" som gäller.

Finns det någon annan automatlåda som passar "nästan" rakt av?

Inga problem att ligga på landsvägen i 80-90 km/h. 100km/h och över funkar men då varvar det rejält.

Som alla andra prylar kräver dom ett kontinuerligt underhåll. Jag rekommenderar ett oljebyte om ni inte känner till när det senast gjordes. Var noga med att hälla i rätt typ av olja, (ATF Typ F/G). Köp en 20 liters dunk och byt flera gånger för att "spola" den. Jag fick tag i 20 liter högkvalitetsolja på dunk för ca 600:-. Även om det sägs att man inte ska byta oljan så blir den gammal efter ett tag. Passa på att även byta filter,silar.

Hälsningar

Per
P1800E - 72
av Shift
Jag har en automatare, och den blev att gå jättefint efter vajer- och oljebyte. Den 40 år gamla bilen är snällare i växlingarna än min 10 år gamla v70-automat. Inte drar den mycket soppa heller.
av rid54
Kan inte låta bli att bidra med en kommentar:
Efter att ha ägt/kört 3 olika volvoautomater i 100-serien är min uppfattning att de är som de är, dessa BW-lådor. De växlar lite mera "distinkt" än andra typer och ofta finns ett typiskt "kuggväxelljud" på ettan. Jag kan inte säga att de är dåliga; de jag haft har funkat utmärkt så länge oljenivån varit OK. Däremot är bilarna (145 och även 164) onödigt lågt växlade i min åsikt. Varken B20 eller B30 i svenssonutförande är gjorda för att varva, så man hade kunnat ha en annan bakaxelutväxling, tycker jag och utnyttjat att motorerna drar utmärkt från 1000-1500 varv. Då hade marschfart över 90 kunnat bli betydligt mer komfortabelt än vad det var... Åtminstone 145:an verkade lite plågad när man närmade sig 120.

Mvh
/RID
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]