- lör 31 mar 2012, 14:04
Ja de här gamla BW automatlådorna har diskuterats lite om tidigare.
Av de BW35-lådor som jag ägt eller kört så har endast ett fåtal lirat helt klanderfritt.
Hård och ryckig växling är vanligt. Dessutom stjäl dessa lådor en hel del effekt från
motorn, vilket resulterar i trög och seg bil med märkbart högre bränsleförbrukning.
Detta märks naturligtvis mest på svaga motorer, men även så på exempelvis 164'an.
Då kanske nån säger: "ja men alla automater är tröga och sega"
Nej där håller jag inte med. Har kört en hel del äldre amerikanska bilar
från GM med lådor från just GM o dessa lådor har helt annan karaktär,
mycket komfortabla, stjäl nästan ingen effekt och höjer förbrukningen
ytterst marginellt. De brukar oftast också hålla och rulla under många år.
Trots detta skulle jag ändå gärna ha en äldre volvo med automat, men då gäller att
hitta en av de som funkar hyffsat bra eller helt enkelt ta med i kalkylen att man får
byta låda o satsa på en helrenoverad låda. En sån låda renoverad av proffs har iaf
förutsättningar att fungera vettigt om man är snäll mot den och servar den ibland.
Husvagnskörning, tunga hästtransporter och ideliga kickdowner bör undvikas :|
Av de BW35-lådor som jag ägt eller kört så har endast ett fåtal lirat helt klanderfritt.
Hård och ryckig växling är vanligt. Dessutom stjäl dessa lådor en hel del effekt från
motorn, vilket resulterar i trög och seg bil med märkbart högre bränsleförbrukning.
Detta märks naturligtvis mest på svaga motorer, men även så på exempelvis 164'an.
Då kanske nån säger: "ja men alla automater är tröga och sega"
Nej där håller jag inte med. Har kört en hel del äldre amerikanska bilar
från GM med lådor från just GM o dessa lådor har helt annan karaktär,
mycket komfortabla, stjäl nästan ingen effekt och höjer förbrukningen
ytterst marginellt. De brukar oftast också hålla och rulla under många år.
Trots detta skulle jag ändå gärna ha en äldre volvo med automat, men då gäller att
hitta en av de som funkar hyffsat bra eller helt enkelt ta med i kalkylen att man får
byta låda o satsa på en helrenoverad låda. En sån låda renoverad av proffs har iaf
förutsättningar att fungera vettigt om man är snäll mot den och servar den ibland.
Husvagnskörning, tunga hästtransporter och ideliga kickdowner bör undvikas :|
Volvo V70 Glt 170 Automat & Volvo V70 T5 260 Automat