Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild

Så här ser det ut i luftslangen efter gasspjället, på min d5-07a/ 12500 mil. Fick felmeddelande, motorn blev kraftlös, spjället tjöt/gnisslade, teknikern sa att kugghjulen som styr spjället pajat - vilket inte så konstigt ? om det sitter 1cm (minst) med oljeklägg i spjället? Normalt med så mycket klägg efter gasspjället - dvs i hela vevhusventilationen !? (har inte riktigt koll på detta). Nu är spjället bytt - men skiten e ju kvar... inget konstigt enligt teknikern... (som ju verkar ha koll på det mesta :-) (Andra sidan, mellan spjället och turbon e ren)

Ser det ut så här i slangkröken, så är det väl likadant i hela vevhuset ? I denna gegga skall alltså även virvelspjället funka !?
Bilen har gått ett halvår i tyskland som ny -- kan detta va tecken på skruvad mätare...?

Har ingen vidare koll på motorer -Vad tror ni ?
dieselmagnus skrev:Tack Henryk för tipset. Har nu tagit bort nedre slangen ifrån IC samt slangen in till motorn (90 graders-slangen) det var gott om klet men jag har inte haft problem med motorn. Min V70 D5 2003 har gått 27000 mil snart.
Hur tjockt med klet var det i din 90 graders slang, var ju nästan cm-tjockt i min - hade kanske varit mindre förvånad om det gått 27 000 mil som din...
iallfall dubbelt upp mot min mätarställning, hmm..... kul att rengöring gjorde någon nytta på din bil !
Var väl 0,5-1cm klet. Det är tydligen normalt för jag pratade med Volvo. Våra dieslar svettas ju och det blir en del olja i IC som sedan tar sig uppåt vad jag har förstått allt rätt. Kolla på passat 06- framåt de skall tydligen vara ännu värre på att svettas och ofta får man ta los nedre slangen till IC och hälla ut olja. :shock:
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]