- ons 30 maj 2012, 16:03
lennarte skrev:Jaha... Bytte du till original termostat innan? Ditt värde kan ju även tyda på att termostaten öppnar för tidigt. Tändkablar ska du inte köpa på B-tema inte pirat från Mekonomen heller utan original Bougicord. Har du en plockskrot i närheten kan du ta kablar därifrån,då bougicordkablar,ska vara ca 2-3 Kohm i dom.lennarte skrev:På min motor (B234F) sitter motortemp. givaren vid 1-ans cylinder, temp.givaren för mätaren (runda stift) vid 2-ans cylinder och knack sensorn vid 3-ans cylinder. Ohm-mätaren visade 2,56kΩ vid kall motor. Ska mäta igen i morgon bitti när jag kommer till jobbet0,537kΩ efter 6,4km. Ska sköra en "extrarunda" när jag kör hem, och se om det sjunker mer. Annars kan detta vara en felorsak, kanske? Till helgen blir det nog en tur till Biltema och en "uppsättning" med fördelarlock, rotor och tändkablar. Så man kan utesluta det i alla fall.
Mvh
Lennart
. Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
- By JohanES