Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
lennarte skrev:
lennarte skrev:På min motor (B234F) sitter motortemp. givaren vid 1-ans cylinder, temp.givaren för mätaren (runda stift) vid 2-ans cylinder och knack sensorn vid 3-ans cylinder. Ohm-mätaren visade 2,56kΩ vid kall motor. Ska mäta igen i morgon bitti när jag kommer till jobbet
0,537kΩ efter 6,4km. Ska sköra en "extrarunda" när jag kör hem, och se om det sjunker mer. Annars kan detta vara en felorsak, kanske? Till helgen blir det nog en tur till Biltema och en "uppsättning" med fördelarlock, rotor och tändkablar. Så man kan utesluta det i alla fall.

Mvh
Lennart
Jaha... Bytte du till original termostat innan? Ditt värde kan ju även tyda på att termostaten öppnar för tidigt. Tändkablar ska du inte köpa på B-tema inte pirat från Mekonomen heller utan original Bougicord. Har du en plockskrot i närheten kan du ta kablar därifrån,då bougicordkablar,ska vara ca 2-3 Kohm i dom.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev: Jaha... Bytte du till original termostat innan? Ditt värde kan ju även tyda på att termostaten öppnar för tidigt. Tändkablar ska du inte köpa på B-tema inte pirat från Mekonomen heller utan original Bougicord. Har du en plockskrot i närheten kan du ta kablar därifrån,då bougicordkablar,ska vara ca 2-3 Kohm i dom.
0,36kΩ efter en runda till båthamnen innan jag kom hem (c:a 1,5 mil). Termostaten är från AD-Center ("min" lokala leverantör), fanns två modeller, tog den med lägst temperatur. Bytte hösten för 2 år sedan. Kanske ska byta till "vintertermostat", eller? Tändkablar från Biltema löste sig automatiskt, dom har inte till dubbelkam motorn. I alla fall inte i katalogen, men lock och rotor var bara halva priset mot AD-Center. Köper allt där i alla fall, tändkabelsatsen kostade inte "skjortan" i alla fall (under 500:-). Beställde även packningen till ventilkåpan. Drog mig till minnes att 3-ans tändstift "badade" i motorolja när jag bytade stift sist. Har inte tänkt på det innan, men blir det tillräckligt med olja där, kan den säkert "missa" på den cylindern.

Mvh
Lennart
av Hemulen
Vet inte vilket termostat du ska ha i din motor,själv kör jag med 92 graders termostat B230f motor. Hoppas nu det ger något när du får ordning på det oljiga stiftet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Vet inte vilket termostat du ska ha i din motor,själv kör jag med 92 graders termostat B230f motor. Hoppas nu det ger något när du får ordning på det oljiga stiftet.
Du var en tidig rackare...1:54?? Jobbar du skift eller nåt?
Termostaten är med all säkerhet en 88°. Får lägga till en 92° till nästa besök hos AC-Center. Det "oljiga stiftet" är alltså oljigt "på utsidan", inte på inne i motorn. Stiften sitter ju "nere i" ventilkåpan på 16V motorn. Var kanske lite otydlig. Alla vet kanske inte vad som skiljer på "min" motor (B234) och "den vanliga (B230).
Fick ett konstigt fel i förrgår när jag "strulade" med temperaturgivaren. Plötligt var tomgången c:a 1800rpm. Den var precis som när jag "satte ihop" motorn efter att ha bytt grenrörspackningen. Då blev tomgången normal efter provkörningen, nu tog det till idag på morronen innan den var "normal (900rpm). I går kväll var den 1500rpm + att jag fick felkod 1-2-3. (motortemperturkontakt), vilket kanske är naturligt när man är där och "rotar". Men varför hög tomgång? Är det något nödläge styrboxen går in i när man "har rotat " i den? Den "botade" ju sig själv efter 5 - 15km

Mvh
Lennart
av Hemulen
Själv tidigare lossat en sladd,den till styrboxen för bränslet,tomgången steg men sjönk direkt efter återanslutning.(Har kallstartsanordning som lurar tempgivaren,därför lätt lossa en sladd). Du har kanske glapp eller dålig kontakt där.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Själv tidigare lossat en sladd,den till styrboxen för bränslet,tomgången steg men sjönk direkt efter återanslutning.(Har kallstartsanordning som lurar tempgivaren,därför lätt lossa en sladd). Du har kanske glapp eller dålig kontakt där.
Du menar fortfarande temp.givaren, eller? I så fall ser det bra ut när man tittar och känner på det. Lite "styvt" är det ju. Hade bort hela "härvan" för något år sedan och bytte kablarna till givaren till temp.mätaren, någon tidigare ägare hade haft problem, för där satt "vanliga" rundstift "dåligt klämda" och väldigt korta kablar. Ska för säkerhet skull kolla så det inte glappar där (motortemp.givaren). I helgen ska jag jobba med båten, men i vecka som kommer ska jag byta tändkablar, fördelarlock och rotor. skulle varit gjort för länge sen egentligen (40000 mil). och om jag hinner, termostaten till en 92°-graders. Tankade i eftermiddags när jag körde hem från jobbet .Gick i 16L på 13mil (1,23l/mil) trots "strulet" med tomgången. Får kanske skylla på det otroligt fina väder vi haft sista dagarna, mellan 23 - 27° i mer än en vecka. I så fall kanske det är "runt" temp.givaren (termostaten) jag ska leta vidare. Känns lite som det börjar närma sig slutet på denna tråd också. Kanske.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Lite uppdatering om min kära trokänare. Bytte ventilkåpspackningen, bara lite olja i hålen denna gången (bara kört c:a 300 mil sedan tändstiften byttes). Packningen var hård som sten, gick i småbitar när jag tog bort den. Bytte även fördelarlock, rotor och tändkablar idag, Bosch grejer 1200 spänn. Kollade även på tändstiften, såg fina ut, helt vita. Inte "överhettningsvita" utan helt ok. När jag provkörde var det samma fel som förra gången jag "rotade" i den. Tomgång på c:a 1800rpm. Hur f--n vet motorn att jag "mekat" med den? Efter c:a 7km fungerade den igen. Det känns även denna gång som den går bättre än innan, ska tanka till helgen, för se hur mycket bensin den har tagit. Kollade även vattentempen efter provkörningen. Har en ganska noggrann digital mätare som mäter med en "sond" som man håller emot det man ska mäta. Tempen på utsidan termostathuset var "bara" 62° efter c:a 2 mils körning, borde väl varit mer, kanske. Får kanske byta termostaten i alla fall då.

Mvh
Lennart
av Hemulen
Stämmer din digitala mätare så har du nog orsaken till den extra förbrukningen av drivmedel,läst att tempmätaren i bilen kan visa normalt fastän termostaten är felaktig inom vissa gränser.Du ska inte behöva köra så långt innan du mäter,borde räcka med ca 5 kilometer. Kan vara "problemas" att köpa delar på Ad vilket dom bör uppmärsammas på. :wink: . Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hemulen skrev:Stämmer din digitala mätare så har du nog orsaken till den extra förbrukningen av drivmedel,läst att tempmätaren i bilen kan visa normalt fastän termostaten är felaktig inom vissa gränser.Du ska inte behöva köra så långt innan du mäter,borde räcka med ca 5 kilometer. Kan vara "problemas" att köpa delar på Ad vilket dom bör uppmärsammas på. :wink: . Sedan det där med tomgången,om du bara rörde kontakten till tempgivaren för motorstyrningen så måste det vara glapp eller kabelfel där,eller stiften i givaren blivit krökta. Går en sladd till tändboxen och en till bränsleboxen,i värsta fall kan du lossa kontaktstycket vid,bakom tändspolen och avbrottsmäta,leta upp kontaktstycket till tändboxen och göra likadant där,men det vet du nog.
Nu sist när jag bytte packningen till ventilkåpan och det var jag inte i närheten av motortempgivaren. Ska kolla att mäta från kontaktstycket och "rycka lite" i kablarna, så får vi se vad som händer. Det ser i alla fall bra ut i både kontakt och givare. Angående termostaten, så går mätaren upp precis som den ska, så det hade jag inte en tanke på att kolla egentligen. Skulle mäta fram ett ställe att sätta en termokontakt för elfläkten till AC-n. Min kära svåger (förre ägaren) satte en "vanlig" kylare när det "pajade" efter ett möte med ett rådjur för många år sedan. Han körde utan elfäkt tills AC-n lade av. När sedan jag "började strula" med det satte jag en "manuell" koppling vid kylaren. Nackdelen är ju att man får stanna och öppna huven när det börjar bli varmt ute. Har tänkt på att "dra in" en kabel, men ska prova detta först.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)

Volvo car UX

Jag saknar att kunna ställa in på halva[…]