Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, som topic säger har jag retat mig på ett kluckande/klickande (ungefär som om man kör över en colaburk som en kompis sa) när man ligger framförallt på ettan i 5 km/tim och gasar lite och sedan släpper gasen...som: *gas*...KLUCK....*släpper gas*...KLACK....*gas*...KLUCK....osv.

Sedan har vi knakandet i förarstolen (primärt) vid sväng osv.

Sagt och gjort jag ringde CMS (Bert Gustavsson Bil på Tagenevägen) och pratade med Robert (mkt kompetent intryck) om detta och han hade en TJ (åtgärdspaket) från Volvo när det gällde stolen, tydligen en "Tejp-klack" som sätts fast inne i stolen för att ta bort ljud men tillåter rörelse i stolen. När det gällde kluckandet så berättade han att på modellår 05 så kluckar det när splinesen behöver limmas och tidigare knakade det.

Ergo, det limmades på min bil och sen blev det tyst.

Dessutom fick jag tillbaka en nytvättad bil med glänsande fälgar.

Kanon!
av jbl
Skönt att det löste sig :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har samma problem på min och det låter satan, folk på trotoaren och vänder sig om och jag vill också ha det fixat.

-Vilka splines har du fått limmade, drivaxel insida, drivaxel utsida eller är det splines mellan nav och utsida på knut????

-Varför behöver man limma, är det megaglapp från fabrik eller???

-Limningen, hur länge håller den???

-Är det omöjligt att ta isär vid framtida service nu????
av Frigge
VolvoB20 skrev:Har samma problem på min och det låter satan, folk på trotoaren och vänder sig om och jag vill också ha det fixat.

-Vilka splines har du fått limmade, drivaxel insida, drivaxel utsida eller är det splines mellan nav och utsida på knut????

Man limmar fast drivaxeln i navet helt enkelt
Kan vara lite småjobbigt att få isär det om man senare vill men det finns en alternativ metod. Det går att smörja med segt fett istället, gjort det på min o ljudet är bort.
Ljudet eller fenomenet som sådant är inget fel utan beror på spelet i splinsen och är ett friktionsljud.
av marnilss
Är det någon som vet om denna "Tejp-klack" även fungerar på de äldre stolarna utan pump-mekanismen? Jag har en -04:a och lider av ett glapp i stolen på vänstra sidan. Om det skulle fungera, är det svårt att montera själv, eller man måste skruva loss stolen?

Tacksam för svar då detta inte uppträdde på min bil förrän garantin gått ut :-(

/Marcus
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frigge skrev:
VolvoB20 skrev:Har samma problem på min och det låter satan, folk på trotoaren och vänder sig om och jag vill också ha det fixat.

Man limmar fast drivaxeln i navet helt enkelt
Kan vara lite småjobbigt att få isär det om man senare vill men det finns en alternativ metod. Det går att smörja med segt fett istället, gjort det på min o ljudet är bort.
Ljudet eller fenomenet som sådant är inget fel utan beror på spelet i splinsen och är ett friktionsljud.
Ehhhhh, inget fel :shock: , man har ju tillverkat 100-tals millioner bilar över hela världen och lycktas får till rätt spel i drivaxlarnas splines så att det inte glapper och smäller. Så att volvo har misslyckats här måste ju vara ett uppenbart fel, eller.... :?:

Tjockt fett verkar ju mycket bättre än att limma, dels kan man ta isär den dag man behöver byta damask. Vad händer med limmet (plastic padding kemisk metall eller????) om det ger sig, det åker ju ut i hela knuten, hur bra är det att ha det inblandat i drivknutsfettet????
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är detta något volvo tar på garantin, man säger ju att det inte är något fel att det slammrar i drivaxlarna när man kör. Innebär det att man får betala själv????
av NCR
VolvoB20 skrev:Är detta något volvo tar på garantin, man säger ju att det inte är något fel att det slammrar i drivaxlarna när man kör. Innebär det att man får betala själv????
Ja, de tar det på garantin.

Och som ett vänligt påpekande, ett "?" osv räcker oftast finfint.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Behöver erat råd.

Nästa vecka ska min bil in till Volvo för att få på vinterdäcken. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka få mina splines fixade då den ändå är inne och på lyften. (Att det är splinsen är det ingen tvekan om)

Det smäller/kluckar/plingar vid lastväxling, alltså varje gång jag växlar, om jag släpper gasen eller gasar på. Mycket irriterande när man rullar över alla fartgupp tex, som ju blir gas-broms-gas-broms-gas-osv och folk på trotoaren vänder sig om och undrar vad det är som klingar.

Är det dumt att inte fixa? Sliter det på splines/knutar som verkar gå torra så metallen smäller imot varandra i splinsen på axeln, den verkar ju kunna vrida sig lite fram och tillbaka i knutens splines (utan smörjning då :shock: )

Eller är det ofarligt med ljudet och att få det fixat är mera riskabelt när det ska fettas in, är det större risk att får fel hjulvinklar, otäta damasker, skador på styrleder/knutar osv som ska monteras isär/ihop av Volvos servicetekniker på verkstaden under operationen :shock: .

Hur ska jag göra?
av NCR
VolvoB20 skrev:Behöver erat råd.

Nästa vecka ska min bil in till Volvo för att få på vinterdäcken. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka få mina splines fixade då den ändå är inne och på lyften. (Att det är splinsen är det ingen tvekan om)

Det smäller/kluckar/plingar vid lastväxling, alltså varje gång jag växlar, om jag släpper gasen eller gasar på. Mycket irriterande när man rullar över alla fartgupp tex, som ju blir gas-broms-gas-broms-gas-osv och folk på trotoaren vänder sig om och undrar vad det är som klingar.

Är det dumt att inte fixa? Sliter det på splines/knutar som verkar gå torra så metallen smäller imot varandra i splinsen på axeln, den verkar ju kunna vrida sig lite fram och tillbaka i knutens splines (utan smörjning då :shock: )

Eller är det ofarligt med ljudet och att få det fixat är mera riskabelt när det ska fettas in, är det större risk att får fel hjulvinklar, otäta damasker, skador på styrleder/knutar osv som ska monteras isär/ihop av Volvos servicetekniker på verkstaden under operationen :shock: .

Hur ska jag göra?
För min del irriterade ljudet mig mer än min oro för eventuella problem framöver. Chansen att jag kommer att ha kvar denna bilen när den är så gammal är lika med noll.

Så jag hade fixat det naturligtvis, man hoppas ju att meckarna vet vad de sysslar med. :)
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Volvo v90 D3 2018 motor problem?

Hej så ja har en volvo v90 d3a och nu p&arin[…]