NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
IgelQott skrev:Aa har läst det, dock så var det exakt samma symptom under 6-7 fulla tankar av Etanol, utan förändring, så antar att det inte är problemet.

Den gick som en dröm sekunden efter den fick bensin i sig istället, så något känns fel.
Igensatta insprutare? Kör några tankar på bensin så de körs rent och testa sedan på etanol igen?

Jag fick ett liknande problem och pratade med reklamations ansvarig på Upplands motor, och han sa direkt att det troligtvis berodde på det. Så jag testade och det fungerade... 3 tankar bensin och sedan har det fungerat(detta var i december). Sedan så kan man tanka var 5'de tank med bensin för att hålla rent.

.
av MattiasD
ThomasT skrev:
Igensatta insprutare? Kör några tankar på bensin så de körs rent och testa sedan på etanol igen?

Jag fick ett liknande problem och pratade med reklamations ansvarig på Upplands motor, och han sa direkt att det troligtvis berodde på det. Så jag testade och det fungerade... 3 tankar bensin och sedan har det fungerat(detta var i december). Sedan så kan man tanka var 5'de tank med bensin för att hålla rent.

.
Hmm...man kan ju verkligen undra varför jag inte behövt gör det? Min 2.5FT körde jag över 5000 mil på bara E85 utan problem och jag vet att den fortfarande rullar problemfritt med E85. Min T4F passerade nu 600 mil enbart på E85.

Till IgelQott vill jag uppmana att inte godkänna några lösningar som "kör på bensin", eller "tanka var 5:e tank bensin". För din bil ska vara gjort för E85 och Volvo ska lösa problemet med bilen. Utan kostad för dig.

Här är en intressant tråd på igensatta spridare på Ford Focus, och det verkar snarare vara kärvande spridare:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=6299
Användarvisningsbild
av mobe
Problem med spridare på etanolbilar är inte altför ovanligt, sen om det beror på dålig kvalité på spridarna eller etanolen råder det delade meningar om.

Sen det där att man enbart kan köra på etanol eller inte är olika på olika bilmärken skoda säger att bensin bör tankas var 1500:e mil, SAAB var 1000:e mil medans Volvo hävdar att deras bilar skall klara enbart etanol hela bilens livslängd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan bara hålla med MattisD. Jag har kört min 1,8F i 3800 mil på enbart E85 utan några som helst problem. Jag tror fortfarande att TS:s bil av någon anledning går för "snålt" på etanol eftersom den går bra på BF95. Apteringen funger nog inte som den skall. Det var någon i en annan tråd som hade liknande problem. Verkstaden kopplade upp den i datorn och uppgraderade något, så försvann problemen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:
ThomasT skrev:

.
Hmm...man kan ju verkligen undra varför jag inte behövt gör det? Min 2.5FT körde jag över 5000 mil på bara E85 utan problem och jag vet att den fortfarande rullar problemfritt med E85. Min T4F passerade nu 600 mil enbart på E85.

Till IgelQott vill jag uppmana att inte godkänna några lösningar som "kör på bensin", eller "tanka var 5:e tank bensin". För din bil ska vara gjort för E85 och Volvo ska lösa problemet med bilen. Utan kostad för dig.

Här är en intressant tråd på igensatta spridare på Ford Focus, och det verkar snarare vara kärvande spridare:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=6299
Jag kan bara berätta vad han sa till mig, att de ha de strid ström med etanolbilar som kommer in med problem.

Att du inte har drabbats betyder ju inger mer än att det är kul för dig... det hjälper ju inte de 5-20%(?) som drabbas... sedan är det väl ingen hemligthet att 2.5FT motorerna fungerar bättre än 1.8F motorerna...

.
av MattiasD
ThomasT skrev: Jag kan bara berätta vad han sa till mig, att de ha de strid ström med etanolbilar som kommer in med problem.

Att du inte har drabbats betyder ju inger mer än att det är kul för dig... det hjälper ju inte de 5-20%(?) som drabbas... sedan är det väl ingen hemligthet att 2.5FT motorerna fungerar bättre än 1.8F motorerna...

.
Jo, tanka bensin hjälper säkert för stunden. Men grejjen är ju att bilen ska gå att köra på etanol. Fungerar inte det ska Volvo lösa problemet. Lösningen att tanka bensin, som verkstaden föreslå,r är som att förslå bilägaren att enbart köra i dagsljus för att slippa laga helljuset. Skulle någon acceptera det?
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:
ThomasT skrev: Jag kan bara berätta vad han sa till mig, att de ha de strid ström med etanolbilar som kommer in med problem.

.
Jo, tanka bensin hjälper säkert för stunden. Men grejjen är ju att bilen ska gå att köra på etanol. Fungerar inte det ska Volvo lösa problemet. Lösningen att tanka bensin, som verkstaden föreslå,r är som att förslå bilägaren att enbart köra i dagsljus för att slippa laga helljuset. Skulle någon acceptera det?
Jo, men Volvo har valt att inte göra mer, så det är bara att dra dem till tinget om man vill att de skall åtgärda mer...

Initiellt så vägrade Volvo(Göteborg) överhuvud taget att erkänna att det var några som helst problem med tex. tomgången på många 1.8F, men vartefter antalet steg, så vart det "lönsamt" att börja titta på problemet... -"Det är inte ett fel det är en egenskap..." vart svaret i början efter att verkstäderna vänt sig till Göteborg för råd...

Du ska inte tro att de åtgärdar bara för att det inte är helt ok...

.
av IgelQott
Tack för mkt feedback allihop.

Har märkt att på bensin får den värre problem med tomgången än med etanol, men går mjukare. Ibland kan den falla ner på låg tomgång så att bilen dör, speciellt vid kallstart.

Jag har inte hunnit till verkstaden ännu, men om jag sammanfattar så är det troligen 2 möjliga problem.

1. Spridarna är dåliga/igensatta. Hälla i lite 2 taktsolja kan lösa upp ? (KlotZ ?)

el.

2. adapteringen fungerar inte, och löses genom mjukvara/nollställning.

Båda bör volvo kunna se genom att läsa av felkoder ?

Info: jag är inne på min första tank av bensin, ska köra 2-3 tankar till och se om det blir bättre. Spelar det någon roll om det är 95 eller 98 ?
av Rådlös
Jag, som har en V70 2.0F (samma motorblock som 1,8 men större borrning) instämmer med MattiasD. Jag har kört på enbart E85 i 2 år nu. Jag har inte fått några problem.
Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]