Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert2012
Är ny i forumet. Har en S70 2,0 10v -98 med Fenix 5.2 bränslesystem. Bilen startar, går ca 5sek med ett varvtal på ca 1100 för att sedan stanna. Bilen har varit på en Volvo-verkstad som inte kan läsa ut någon felkod som har med Immobilisern att göra. Jag har dock själv fått felkoden IMM-324 och IMM-334 från Vol-FCR. Letat som en blå :cry: på olika forum för att hitta förklaring till dessa felkoder, har själv Vadis men där finns inte koderna med. Verkstaden "tror" inte på Immobiliserproblem då bilen går en lite för lång tid, innan den stannar. Jag är väl av annan åsikt själv ... :cry: . Kan någon hjälpa mig med att förklara felkoder, lämplig felsökningsmetodik eller annat som leder mig framåt?
Tack
/ Robert
Användarvisningsbild
av larrys
Detta fick jag fram efter lite sökande.

IMM-324

Engine control module (ECM)/fuel shut-off solenoid
control module - communication error

Wiring, ECM supply/earth wires, fuel shut-off
solenoid control module supply/earth wires,
immobilizer control module

IMM-334

Immobilizer warning lamp

Wiring short circuit

Länk
http://forum.carpartseuro.com/Books/Fau ... s-0930.pdf
av Robert2012
Hej igen
Jag behöver verkligen er hjälp!

Felet beror på att min ECM är trasig. Detta är felsökt och konstaterat på Volvos verkstad. Jag väntar på ett kostnadsförslag för att ersätta ECM med en annan. Problemet är att felsökningen endast kan utesluta andra fel då ECM inte kan bytas då den är "sammankopplad" med bilen via immobilizern och nyckeln. Min personliga uppfattning om detta är "shit på riktigt" - och jag är volvo anhängare sedan länge.
Risken med kostnadsförslaget är att det blir dyrt!

Därför frågar jag er:
Känner någon till hur man kan koppla förbi immobilizern (programmera om en annan ECM kanske) eller på annat sätt använda bilen med annan ECM än den ursprungliga.
Går min Fenix 5.2 ECM att få till "ursprungsläge" - virgin state - som på andra bilar?
Kontaktuppgifter på någon som kan laga ECM?
Annat?

Mitt fel påverkar inte bara start och att motorn stannar igen. Den styr bränslet på ett felaktigt sätt så avgasreningen inte fungerar - varpå bilen inte går igenom besiktningen.

Hjälp mig!

/ Robert
av *pettson*
Du kan ersätta den med en begagnad som har samma nummer, volvo kan göra den programmering som är nödvändig för immon så att bilen startar som den ska.
Det har gjorts förut och kan göras igen.
av Robert2012
Hej igen
Tack Pettson för ditt svar. Men jag är inte nöjd alls.
Bilen har varit hos Volvo för felsökning och åtgärd. Pris - dyrt.
Sedan 1997 har det funnit lagstiftningskrav på stöldskydd - men är det någon som har sett vilka effekter detta får?
Bilar - nästan nya går till skrot - då det inte finns någon som kan reparera dem längre. Hur kommer detta att fungera när bilen är 24år eller 34år och inte bara 14år, som min? Den mekaniker som ansvarade för min bil, fick vänta på en äldre kollega, eftersom felsökningssätt saknas och vägar runt stöldskydd är unik kunskap och personlig fallenhet.
Stöldskydd - är ett problem även för den bästa verkstaden. Den som har annan uppfattning - vänligen ventilera inte detta här.

Så vad är det jag vill?

1 - Jag vill kunna "nollställa" den ECM som passar till min bil - efter att ha köpt den på skroten
2 - Jag vill kunna läsa in den programvara som behövs
3 - Jag vill kunna utesluta stöldskyddet i min bil

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag pratar om att ha ett interface mot bilen för att kunna bearbeta det eeprom (flashminne) som sitter i styrboxen.
Inom IT är detta vardagsmat. Flash, Bios och uppgraderingar. Inom bilindustrin är det ett sätt att skapa marknad. Därför ber jag er med denna kunskap - dela med er av den!

Samtidigt med detta problem, har jag en annan bil - visserligen ett annat märke - men med samma problem. Enda skillnaden är att där heter det PCM-BCM-Sentry och stöldskyddet VTSS. Och där är det dubbelt dyrt!

Jag vägrar därför att tro att det bara är jag som har dessa problem!!
Det är därför dags att börja ifrågasätta tillverkarnas metoder och inlåsning av oss som kunder. Och hur var det nu med miljön och ett hållbart samhälle - där reparation och återbruk ska vara ett ledord?

/ Robert
av Robert2012
Min s70 är reparerad som jag skrev i inlägget ovan.
Den felkod som jag letat efter IMM-324 och IMM-334, hittade jag med VOL-FCR. Den 1:a Volvoverkstaden jag var i kontakt med "hade ingen aning".
Felsymtomet på detta problem, var att bilen startade för att stanna några sekunder senare. Efter ett antal försök kunde bilen starta. Varvräknaren låg på en förhöjd nivå (1200varv) när bilen inte fungerade men sjönk ner till ca 950 när den fungerade.
Bilen visade även larmkod för Lambda som varvades mellan 2-1-2, 5-2-1 och 1-1-3. Bilen upplevdes som svag och hade hög bränsleförbrukning. Med hjälp av min egenbyggda avläsare för Fenix 5.2 kunde jag nollställa felkoderna. Dessa åtkom när bilen startades och gick på tomgång men fungerade när bilen kördes på landsvägen. Efter att ha stannat och sedan startat efter en stund, återkom felkoderna igen.
Felsökningen var tidsödande och efter att samtliga andra detaljer ( och det är många) som påverkar bränsle/tändning hade uteslutits (bytts ut) - fanns bara ECM kvar.
Efter bytet av ECM försvann samtliga felkoder (även 3-4-2 AC-relä). Jag har även kvar den felaktiga ECM som jag kan sätta i bilen - med samma felkoder som resultat.
Mekanikern som felsökte bilen - gjorde felsökningen med en styrenhet från en 850 (utan IMMO!) och kunde på så sätt utesluta givare eftersom felkoder om Lambda inte längre fanns kvar.

/ Robert
av Robert2012
Hej igen
Min fråga om "reset" på ECM till V70 har inte fått något svar. Är det ingen som vet hur man "nollställer" ECM för att kunna flytta den till en annan bil med stöldskydd?
Min bil har varit på verkstaden igen - eftersom bilen inte gick OK. Tack vare den gamla ECM (med fel på avgasreningen) kunde jag enkelt konstatera att den utbytta ECM från volvo verkstaden inte var OK. Om jag inte haft en annan ECM att prova med, hade detta inte varit möjligt.
Så varför är detta inte möjligt i alla lägen? För att vi konsumenter inte ska kunna utföra några reparationer alls? :shock:
Återställning av ECM kan inte volvo verkstaden göra själv utan de köper dessa återställda boxar av en volvo skrot.
Någon programmering av den nya ECM var inte nödvändig - detta skötte bilen om själv - eftersom ECM inte hade några uppgifter i sitt EProm.
I forumet finns massor av problem med bilar som mycket väl kan bestå i problem med ECM. Då kommer det inte att spela någon roll hur många goda råd som övriga medlemmar på forumet lämnar. Att byta Antennring är kanske inte alltid hela sanningen ...
Metoden att hitta problemet saknas - och till stor del beror detta på ett stöldskydd som var intressant - när bilen var ny.
Och det var ju ganska länge sedan - i mitt fall :wink: :)
Hoppas att någon kan hjälpa mig (och andra) att förstå hur man gör en "reset", "återställning", "nollning", "virgin state" på ECM via OBD uttaget i bilen. Och helst av allt - hur avaktiverar jag IMMO:n helt och hållet?

/ Robert

PS Vill också berömma den Volvo verkstad jag haft kontakt med eftersom de helt och fullt lyssnade på min felsökningsmetod och därefter beställde en ny box på garanti DS
av *pettson*
Min första tanke är att det låter konstigt att volvo inte skulle veta hur deras eget immosystem fungerar.
Det är ju så att nyckeln pratar ju INTE med motorstyrdonet direkt. Således har inte ECM med saken att göra överhuvudtaget, det är mej en gåta varför den blandas in i saken.
I övrigt så gör iallafall inte jag som så att jag deltar med information om hur man enklast går förbi stöldskyddet i bilen. Inte ens i felsökningssyfte då det finns auktoriserade verkstäder som kan den biten om man lämnar in bilen, på så sätt kan vi slippa mera stulna bilar. Men det är klart ringer man och frågar så lär dom inte kunna nåt eftersom dom inte tjänar några pengar på det. Får dom inte pilla på bilen IRL så lär dom aldrig lösa det åt dej.
Vad du däremot kan göra är att kräva att volvo SKA VETA hur systemet fungerar om du lämnar in bilen.

Så vad är det jag vill?

1 - Jag vill kunna "nollställa" den ECM som passar till min bil - efter att ha köpt den på skroten.
Svar: Som sagt den har inte med saken att göra så lämna den utanför.

2 - Jag vill kunna läsa in den programvara som behövs
Svar: Den finns i volvos databas. Du är välkommen liksom alla andra som vill ha den, att köpa medlemskap och utrustning för att kunna tanka ned programvara. Den är mestadels automatiserad och läser din bil och ger dej programvara därefter. Det är inte som att gå in ett gigantiskt filsystem och plocka vad man vill. Det finns inga filer som löser ditt problem den vägen.

3 - Jag vill kunna utesluta stöldskyddet i min bil
Det går men ingen lär hjälpa till med det.
av Robert2012
Hej igen
God fortsättning - Pettson.
Det är fler än jag som är uppe?

Att det var ECM som var problemet är fastställt - Oavsett andra synpunkter
Att jag via VOL-FCR fick felkod som hänvisade till IMMO är också klart. Likaså att felkoden inte visades efter byte av ECM. Mitt problem låg aldrig i IMMO:n utan detta var vilseledande info från VOL-FCR

Sedan 2003 är det inte ens tillåtet att "låsa" in sina kunder eller leverantörer. Det som Volvo med flera sysslade med tidigare, har myndigheterna satt stopp för. Det är tråkigt att du är av annan uppfattning.
Men det kanske finns någon annan som har samma syn på stöldskydd som jag?

/ Robert
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]