Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Dom passar INTE till 10V eftersom topplocket är något bredare och insticket är djupare på ena kamaxeln.

Vill man ha en tolk i det här fallet, som inte är tillgänglig på alla ställen är det inte svårare än att ta sej i kragen och gå ut.
Ta bort fördelarlocket och rotorhållaren. Bort med kamaxelgivare och börja mäta.
Det är en egen tidsinvestering på 15-20 minuter att ta egna mått för att göra ett tillfälligt verktyg.
Verktyget som passar rakt av utan huvudvärk finns på volvo bland annat och kostar lite över 4000kronor senast jag hämtade ett i tjänsten.

I övrigt har jag full förståelse för varför det inte finns särskilt många olika billiga tolkverktyg. Vem skulle utveckla dom?
Först tog jag fram en tolk som passar 20V modellen som inte kräver nån omfattande demontering av bilen som orginalverktyget gör.
Det verktyget blev inte särskilt poppis. Man var ju tvungen att betala för det. Men mailen gick het över att få mina ritningar gratis, vilket jag inte ens funderar på att dela ut.
Jag konstruerade och tog fram en tolk som passar till den här motorn samt 20ventilaren, en generation två av verktyget. Det är justerbart för vilket som, också det utan omfattande demontering.
Men jag kom fram till efter undersökningar att ingen var villig att investera drygt 500kronor plus frakt, och då hängde jag ett av varje på väggen för eget bruk och lade resten av proven i skrotlådan. Nåt kanske finns kvar annars är allt väck.
Verklighetsuppfattningen har varit sådan bland folk att ritningarna ska man ge bort gratis och ett färdigt verktyg är värt 50 kronor plus frakt. För att citera: det är ju bara lite plåtbitar ju.*
Det är då ett verktyg som ingen annan har på marknaden. Jag ska se till att få det laserskuret i rätt tjocklek, gradat, svetsat och ihopmonterat samt med en manual. Allt i rostfritt. 50spänn skulle då täcka allt.
Jag struntade helt enkelt i att saluföra det. Det täcker inte ens i närheten av mina omkostnader för att få delarna tillverkade.
På så sätt blir det heller inga billigare verktyg utan man får göra dom själv eller köpa dom som finns oavsett kostnad.
av simonlol
Jag mailade biltema detta:
Hej,
Jag har en Volvo 850 2.5 S med 10 ventiler. Jag söker en kamaxeltolk för att låsa kamaxeln när jag byter kamrem.

Jag tror att jag har hittat det jag behöver, nämligen art.nr 191450 hos er.

Kan ni bekräfta om detta verktyg fungerar till min bil?
Om inte, har ni eller kan ni ta hem något verktyg som kan?

Med vänlig hälsning

Sen fick jag detta svaret:

Hej.

Kamlåsningssats art.nr. 19-1450 går bra till din Volvo 850, 2,5 GLE.

Med vänliga hälsningar/Best regards, 

Morten
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
[email protected]
Biltema Kundservice
Kajpromenaden 21
S-252 67 Helsingborg, Sweden
http://www.biltema.com
Användarvisningsbild
av js1
Biltema brukar vara generösa med byten och återköp så har du möjlighet att köpa i butik så gör det och prova. Passar den inte lämnar du tillbaks den. Ta med en kopia på mailet. Tror inte det skulle bli några problem.
av simonlol
js1 skrev:Biltema brukar vara generösa med byten och återköp så har du möjlighet att köpa i butik så gör det och prova. Passar den inte lämnar du tillbaks den. Ta med en kopia på mailet. Tror inte det skulle bli några problem.
Det låter som en bra ide, men då det är första gången jag använder en tolk eller byter kamrem för den delen, så undrar jag bara, märker man direkt att tolken inte passer så att man inte inbillar sig att den gör det?? :)

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
av kenlav
Tack "Pettson" du är en klippa när man har funderingar gällande Volvo. Förstår din frustration om man lägger ner arbete och tid på ett verktyg och sedan bli bjuden 50:- pluss frakt. Man kan ju bara tänka till lite. Verkstan tar ut runt 1000 lappen i timman om man lämnar in bilen för rep.
av *pettson*
För mej får man testa hur mycket man vill.
Man kan ju undra varför jag tillverkade så den klarar två versioner om endast en version passade bägge.
Men visst, det kanske ingår mer i lådan än det som visas? Vad vet jag.
av Hellmore
Lämpligast är att nollställa motorn, plocka bort övre plasten vid kamaxeldreven och ta ex lackstift från 850 t-gul eller någon sprit penna och markera märkningarna där uppe, för att slippa sätta tillbaka plasten för att se om markeringarna är ok sen är det inte så märkvärdigt att byta kamrem. det krävs en hel del för att flytta kamaxlarna. Och om du byter vattenpump var noga att skrapa bort packningen om den fastnar, hemskt tråkigt att riva bara för det läcker vatten :wink:
av *pettson*
Problematiken ligger sällan eller aldrig i att få kamaxlarna att stå stilla.
Problemet är att kamdreven är justerbara. Kamaxlarna nollas med tolk i fasta ändan för att just kamaxlarna ska stå exakt rätt.
Användarvisningsbild
av taxi
Verktyget som det länkas till i första inlägget passade perfekt till min 20-ventilare. Dock kan man inte alltid lita på kundtjänsten, jag mejlade också och frågade om det var en vevaxeltolk med i lådan och fick till svar: nej. Men den var med. Och även ett underbart verktyg till drivremsspännaren!
av simonlol
Nu är jag riktigt klyven. Så, vad är mitt bästa allternativ för att byta kamrem? Jag vet knappt hur en tolk ser ut så att skapa en egen känns lite väll svårt tyvärr :/

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]