- fre 30 mar 2012, 11:28
#632817
Dom passar INTE till 10V eftersom topplocket är något bredare och insticket är djupare på ena kamaxeln.
Vill man ha en tolk i det här fallet, som inte är tillgänglig på alla ställen är det inte svårare än att ta sej i kragen och gå ut.
Ta bort fördelarlocket och rotorhållaren. Bort med kamaxelgivare och börja mäta.
Det är en egen tidsinvestering på 15-20 minuter att ta egna mått för att göra ett tillfälligt verktyg.
Verktyget som passar rakt av utan huvudvärk finns på volvo bland annat och kostar lite över 4000kronor senast jag hämtade ett i tjänsten.
I övrigt har jag full förståelse för varför det inte finns särskilt många olika billiga tolkverktyg. Vem skulle utveckla dom?
Först tog jag fram en tolk som passar 20V modellen som inte kräver nån omfattande demontering av bilen som orginalverktyget gör.
Det verktyget blev inte särskilt poppis. Man var ju tvungen att betala för det. Men mailen gick het över att få mina ritningar gratis, vilket jag inte ens funderar på att dela ut.
Jag konstruerade och tog fram en tolk som passar till den här motorn samt 20ventilaren, en generation två av verktyget. Det är justerbart för vilket som, också det utan omfattande demontering.
Men jag kom fram till efter undersökningar att ingen var villig att investera drygt 500kronor plus frakt, och då hängde jag ett av varje på väggen för eget bruk och lade resten av proven i skrotlådan. Nåt kanske finns kvar annars är allt väck.
Verklighetsuppfattningen har varit sådan bland folk att ritningarna ska man ge bort gratis och ett färdigt verktyg är värt 50 kronor plus frakt. För att citera: det är ju bara lite plåtbitar ju.*
Det är då ett verktyg som ingen annan har på marknaden. Jag ska se till att få det laserskuret i rätt tjocklek, gradat, svetsat och ihopmonterat samt med en manual. Allt i rostfritt. 50spänn skulle då täcka allt.
Jag struntade helt enkelt i att saluföra det. Det täcker inte ens i närheten av mina omkostnader för att få delarna tillverkade.
På så sätt blir det heller inga billigare verktyg utan man får göra dom själv eller köpa dom som finns oavsett kostnad.
Vill man ha en tolk i det här fallet, som inte är tillgänglig på alla ställen är det inte svårare än att ta sej i kragen och gå ut.
Ta bort fördelarlocket och rotorhållaren. Bort med kamaxelgivare och börja mäta.
Det är en egen tidsinvestering på 15-20 minuter att ta egna mått för att göra ett tillfälligt verktyg.
Verktyget som passar rakt av utan huvudvärk finns på volvo bland annat och kostar lite över 4000kronor senast jag hämtade ett i tjänsten.
I övrigt har jag full förståelse för varför det inte finns särskilt många olika billiga tolkverktyg. Vem skulle utveckla dom?
Först tog jag fram en tolk som passar 20V modellen som inte kräver nån omfattande demontering av bilen som orginalverktyget gör.
Det verktyget blev inte särskilt poppis. Man var ju tvungen att betala för det. Men mailen gick het över att få mina ritningar gratis, vilket jag inte ens funderar på att dela ut.
Jag konstruerade och tog fram en tolk som passar till den här motorn samt 20ventilaren, en generation två av verktyget. Det är justerbart för vilket som, också det utan omfattande demontering.
Men jag kom fram till efter undersökningar att ingen var villig att investera drygt 500kronor plus frakt, och då hängde jag ett av varje på väggen för eget bruk och lade resten av proven i skrotlådan. Nåt kanske finns kvar annars är allt väck.
Verklighetsuppfattningen har varit sådan bland folk att ritningarna ska man ge bort gratis och ett färdigt verktyg är värt 50 kronor plus frakt. För att citera: det är ju bara lite plåtbitar ju.*
Det är då ett verktyg som ingen annan har på marknaden. Jag ska se till att få det laserskuret i rätt tjocklek, gradat, svetsat och ihopmonterat samt med en manual. Allt i rostfritt. 50spänn skulle då täcka allt.
Jag struntade helt enkelt i att saluföra det. Det täcker inte ens i närheten av mina omkostnader för att få delarna tillverkade.
På så sätt blir det heller inga billigare verktyg utan man får göra dom själv eller köpa dom som finns oavsett kostnad.