Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jansson402
Vad använder bilrekondarna för medel? Kollade lite på bilar hos en bilhandlare å alla bilar "luktar" ju liksom nytt:)
Men vad använder dom?

Finns det någon som har koll på detta? :)
av matzen10
Finns det egentligen? Jag googlade lite och fann mest påståenden att det skulle vara kemikalierna från plasterna som under en tid "ångar ur sig" och därmed ger upphov till den s.k. nybilsdoften. Ofta giftigt dessutom.

Bilvårdsmedel är ju annars parfymerade och avger en angenäm doft under en kortare tid. Det är nog det närmaste du kan komma. Tror det kvittar vilket men Lahega är välanvänt av rekondare. Huvudsaken är nog att du använder det regelbundet för att behålla din "nybilsdoft" ;-).
av 2444ever
Om du ger upp med nybilsdoften och vill testa något annat kan jag rekommendera Mekonomens vinylrengöring (med tanke på doften). Jag har svårt för konstgjorda dofter rent allmänt, har testat lite olika, men just Mekonomens tycker jag ger en fräsch doft.
av umekille
klart en nystädad och dammsugen bil rentorkad med
vinylrent eller nån sprayflaska glasrent eller grovrent
luktar nystädad.sen kan lite godoft förgylla det hela.
Biltema har en plastburk luktabsorbent som också gör
bilen mer fri från instängd doft.
av semmelman
2444ever skrev:Om du ger upp med nybilsdoften och vill testa något annat kan jag rekommendera Mekonomens vinylrengöring (med tanke på doften). Jag har svårt för konstgjorda dofter rent allmänt, har testat lite olika, men just Mekonomens tycker jag ger en fräsch doft.
Letat efter den nu några ggr på min mekonomenbutik men hittar den inte, de kanske inte bara har den, men hittar inget på nätet heller, men du menar inte Turtle eller Sonax utan just Mekonomen som tillverkare?

Själv har jag använt Sonax kupénånting som man kan köpa på Clasohlson och Mekonomen, luktar fräscht ett tag men doften går ur efter en halv dag. Fast då har jag en doftgran men inte riktigt nöjd med den lukten den luktar antingen inte alls eller för mycket och inte luktar den fräscht utan mer parfymigt.

Här hittade jag nåt annat när jag letade på mekonomen, den skulle jag vilja pröva, kanske nåt för trådskaparen:
Kupévård / Klädselvård
Artikelnr: 41-CR1225
Benämning: Kupévård
Anm.: CRC
Anm.: 200ml
Info: Ny, unik produkt på marknaden> Fräsch bil på nolltid!> Eliminerar all dålig lukt och lämnar en frisk, fräsch doft> Innehåller en kraftfull ”Anti-microbical” agent som effektivt dödar oönskade bakterier> Unik & enkel appliceringsmetod, ingen isärtagning behövs> Miljövänligt alternativ
Pris: 155.00 kr

Fast Sonaxen gör ren vinyl oxå, vet inte riktigt vad det här är.
av llesrof
Sköter man sin personliga hygien behöver man inga doftgranar i sin bil :D
av Jansson402
matzen10 skrev:Finns det egentligen? Jag googlade lite och fann mest påståenden att det skulle vara kemikalierna från plasterna som under en tid "ångar ur sig" och därmed ger upphov till den s.k. nybilsdoften. Ofta giftigt dessutom.

Bilvårdsmedel är ju annars parfymerade och avger en angenäm doft under en kortare tid. Det är nog det närmaste du kan komma. Tror det kvittar vilket men Lahega är välanvänt av rekondare. Huvudsaken är nog att du använder det regelbundet för att behålla din "nybilsdoft" ;-).
Jag menade just det, nån typ spray eller nåt som man kan "förlänga" eller rättare sagt "återuppliva" nån slags fräsch doft:)
Har du nån koll på vad Lahegas produkter för detta?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag köpte nya gummimattor (inplastade original) när jag skulle sälja min gamla S60.
Luktade nybil i flera veckor... Kostar några hundra, men det kan det ju vara värt...?
av Droopy
Meguiar 40 hette det för tio år sedan, vet dok inte vad den går under för benämning idag och om den ens luktar likadant, den använde jag flitigt. Tog fram den där "nybilsdoften".
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]