- lör 30 sep 2006, 19:40
#62723
Befinner mig på resa i Spanien med min Volvo V70 T5 från 1997. Bilen har gått 22000 mil och är servad varje 1000 mil med oljebyte och dylikt. Min uppfattning är att bilen är i mycket gott skick motormässigt.
Bilen har gått perfekt ända till för några dagar sedan. När jag vred om nyckeln för att starta så tände den men sedan tappade den kompressionen och stannade efter någon sekund. Jag misstänkte direkt ett kamremsbrott då den närmar sig gränsen för rekommenderad livslängd. Den visade sig dock vara hel. Jag misstänkte då istället att en av kamaxlarna var av men så var inte heller fallet. Vid kompressionsprov uppvisas dålig eller i princip ingen komression på alla cylindrar. Det är i övrigt inga missljud från motorn när man kör den på startmotorn.
Nu står bilen på Volvo i Granada och de menar att motorn måste bytas till en kostnad av 70000 kronor, något som jag ställer mig mycket tveksam till. De menar att motorn havererat pga att den någon gång under sin livslängd körts med för lite olja. Nu skulle, enligt verkstaden, kolvringarna ha havererat på alla cylindrar på en gång, vilket gett upphov till avsaknaden av kompression.
Jag litar inte på verkstadens diagnos då jag finner det otroligt att motorn plötsligt skulle tappa all kompression på en gång på alla cylindrar pga ett slitage som skulle ha pågått över mycket lång tid.
Jag har haft bilen sedan 6000 mil och fram till dess var den märkesservad. Därefter har jag skött service själv var 1000 mil. Kamaxlar och övriga delar som jag sett efter att de plockat av kamaxelkåpan är i perfekt skick.
Är det någon som känner igen problemet?
Kan kamremmen ha hoppat vid start? Varför?
Kan man göra kompressionsprov när kamaxlarna monterats bort?
Tacksam för snabba svar! Jag tar gärna emot telefonsamtal med tips och idéer på 08-519 706 55 (kopplas till min spanska mobil).
Bilen har gått perfekt ända till för några dagar sedan. När jag vred om nyckeln för att starta så tände den men sedan tappade den kompressionen och stannade efter någon sekund. Jag misstänkte direkt ett kamremsbrott då den närmar sig gränsen för rekommenderad livslängd. Den visade sig dock vara hel. Jag misstänkte då istället att en av kamaxlarna var av men så var inte heller fallet. Vid kompressionsprov uppvisas dålig eller i princip ingen komression på alla cylindrar. Det är i övrigt inga missljud från motorn när man kör den på startmotorn.
Nu står bilen på Volvo i Granada och de menar att motorn måste bytas till en kostnad av 70000 kronor, något som jag ställer mig mycket tveksam till. De menar att motorn havererat pga att den någon gång under sin livslängd körts med för lite olja. Nu skulle, enligt verkstaden, kolvringarna ha havererat på alla cylindrar på en gång, vilket gett upphov till avsaknaden av kompression.
Jag litar inte på verkstadens diagnos då jag finner det otroligt att motorn plötsligt skulle tappa all kompression på en gång på alla cylindrar pga ett slitage som skulle ha pågått över mycket lång tid.
Jag har haft bilen sedan 6000 mil och fram till dess var den märkesservad. Därefter har jag skött service själv var 1000 mil. Kamaxlar och övriga delar som jag sett efter att de plockat av kamaxelkåpan är i perfekt skick.
Är det någon som känner igen problemet?
Kan kamremmen ha hoppat vid start? Varför?
Kan man göra kompressionsprov när kamaxlarna monterats bort?
Tacksam för snabba svar! Jag tar gärna emot telefonsamtal med tips och idéer på 08-519 706 55 (kopplas till min spanska mobil).