Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#62723
Befinner mig på resa i Spanien med min Volvo V70 T5 från 1997. Bilen har gått 22000 mil och är servad varje 1000 mil med oljebyte och dylikt. Min uppfattning är att bilen är i mycket gott skick motormässigt.

Bilen har gått perfekt ända till för några dagar sedan. När jag vred om nyckeln för att starta så tände den men sedan tappade den kompressionen och stannade efter någon sekund. Jag misstänkte direkt ett kamremsbrott då den närmar sig gränsen för rekommenderad livslängd. Den visade sig dock vara hel. Jag misstänkte då istället att en av kamaxlarna var av men så var inte heller fallet. Vid kompressionsprov uppvisas dålig eller i princip ingen komression på alla cylindrar. Det är i övrigt inga missljud från motorn när man kör den på startmotorn.

Nu står bilen på Volvo i Granada och de menar att motorn måste bytas till en kostnad av 70000 kronor, något som jag ställer mig mycket tveksam till. De menar att motorn havererat pga att den någon gång under sin livslängd körts med för lite olja. Nu skulle, enligt verkstaden, kolvringarna ha havererat på alla cylindrar på en gång, vilket gett upphov till avsaknaden av kompression.

Jag litar inte på verkstadens diagnos då jag finner det otroligt att motorn plötsligt skulle tappa all kompression på en gång på alla cylindrar pga ett slitage som skulle ha pågått över mycket lång tid.

Jag har haft bilen sedan 6000 mil och fram till dess var den märkesservad. Därefter har jag skött service själv var 1000 mil. Kamaxlar och övriga delar som jag sett efter att de plockat av kamaxelkåpan är i perfekt skick.

Är det någon som känner igen problemet?
Kan kamremmen ha hoppat vid start? Varför?
Kan man göra kompressionsprov när kamaxlarna monterats bort?

Tacksam för snabba svar! Jag tar gärna emot telefonsamtal med tips och idéer på 08-519 706 55 (kopplas till min spanska mobil).
av HD
#62746
Kan vara ventilerna som har hängt sig....
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#62749
Håller med föregående talare... Har hänt mig några gånger, brukar räcka att hålla gas och köra på startmotorn ett tag, så släpper det. Det är vanligt att det blir så ibland tydligen.
av Priffe
#62780
Gå inte med på motorbyte....bättre köpa en annan bil isf och köra med så länge.
En T5motor skulle gå att hitta i Italien för runt 600€ vet inte hur det är i Spanien.
Men kolla kamremmens läge, den kan hoppa t ex om man kör in i en snödriva.....
Du kan bara mäta kompression om ventilerna står rätt mot kolvarna, dvs med allt på plats och rätt inställt.
av Thuné
#62782
Låter som ett klassiskt lyftarhäng. droppa lite olja i varje cyl o kör på starten sen till den går igång.
Användarvisningsbild
av CarMan
#62783
låt bilen stå en stund.
häng på starthjälp, så du frå bra snurr på motorn.
håll gaseen i botten & vrid på startmotorn. släpp inte startmotorn (nyckeln) fören motorn har över 1000 rpm (detta kan ta lång tid!)
när motorn väl nått över 1000 rpm, så varva upp den hål den över 2500 rpm ända tills du hör att den går rent & på alla cylindrar.
av AndersS
#62826
Priffe: Eftersom kamaxlarna är bortplockade borde väl ventilerna sta i slutet läge nu. Borde man inte da kunna göra ett kompressionsprov?

Övriga: Är det sannolikt att alla ventiler hänger sig samtidigt? Det är i princip ingen kompression i nagon cylinder.

Tack för alla svar hittills!
Användarvisningsbild
av CarMan
#62830
AndersS skrev:Priffe: Eftersom kamaxlarna är bortplockade borde väl ventilerna sta i slutet läge nu. Borde man inte da kunna göra ett kompressionsprov?

Övriga: Är det sannolikt att alla ventiler hänger sig samtidigt? Det är i princip ingen kompression i nagon cylinder.

Tack för alla svar hittills!
om du flyttade bilen en kort sträcka, nån meter o sen stängde av.
+ att du hörde att den tände till, o sen vart komplös när du nån minut senare skulle starta igen. så är det högst troligt att lyftarna fyldes för mycke & "alla" ventiler stån lite, lite öppna.
(kan även hända om man inte har full snurr på startmotorn)


olika motoroljor är olika bra på att förebygga detta.


har jag rätt så ska du nu när båda kamaxlarna är borta ha full komprision på alla cylindrar.

låter inte troligt att nått annat skula ha rasat på alla cylindrar samtidigt!
av Frigge
#62835
Symtomet låter helt klart som ventiler/lyftare har hängt sig.
Gör som Carman förklarade med starthjälp så kommer den nog <starta sen. För att den lättare ska gå igång kan man sätta i nya stift då dom gamla har en förmåga att bli sura när detta händer.
Användarvisningsbild
av CarMan
#62841
ofta blir sura stift kortslutna & det hjälper inte med rengöring. i med nya bara
betydligt billigare än en ny motor!

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]