- tis 28 feb 2012, 22:52
Jag har nu börjat fundera på om det kan ha något med fjädring eller annan upphängning att göra i framvagnen. När jag svänger höger och har lite fart så går nämligen antisladd funktionen in och sänker farten på bilen. Min teori är då att så även är fallet när man ställer in farthållaren och vägen inte är helt jämt och rak...
Tror ni det kan vara anledningen? Eller finns det några slags givare på varje hjul som kan lägga av?
/t
Vojje skrev:Nu är det ju inte bombsäkert att ditt gasspjäll faktiskt behöver rengöring. Men det skadar naturligtvis inte heller.Jag gjorde rent gasspjället så gott det gick i helgen (utan att skruva loss det från toppen). Dock ingen skillnad på farthållar problemet.
Ett bra sätt att kolla spjället är att gasa försiktigt från tomgång. Sjunker varvtalet initialt har du ett problem.
Låt huset sitta kvar till att börja med och rengör med T.T.T. (T-röd, Trasa, Tandborste).
Först därefter kan du demontera om du vill och rengöra "bakifrån". En ny packning krävs.
OBS: Bryt för säkerhets skull strömmen före rengöringen. Svårighetsgrad , En (1) shiftnyckel :D (ifall du inte har turbo)
Jag har nu börjat fundera på om det kan ha något med fjädring eller annan upphängning att göra i framvagnen. När jag svänger höger och har lite fart så går nämligen antisladd funktionen in och sänker farten på bilen. Min teori är då att så även är fallet när man ställer in farthållaren och vägen inte är helt jämt och rak...
Tror ni det kan vara anledningen? Eller finns det några slags givare på varje hjul som kan lägga av?
/t
- By Tomas803