Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Nu är det ju inte bombsäkert att ditt gasspjäll faktiskt behöver rengöring. Men det skadar naturligtvis inte heller.
Ett bra sätt att kolla spjället är att gasa försiktigt från tomgång. Sjunker varvtalet initialt har du ett problem.

Låt huset sitta kvar till att börja med och rengör med T.T.T. (T-röd, Trasa, Tandborste).
Först därefter kan du demontera om du vill och rengöra "bakifrån". En ny packning krävs.
OBS: Bryt för säkerhets skull strömmen före rengöringen. Svårighetsgrad , En (1) shiftnyckel :D (ifall du inte har turbo)
Jag gjorde rent gasspjället så gott det gick i helgen (utan att skruva loss det från toppen). Dock ingen skillnad på farthållar problemet.

Jag har nu börjat fundera på om det kan ha något med fjädring eller annan upphängning att göra i framvagnen. När jag svänger höger och har lite fart så går nämligen antisladd funktionen in och sänker farten på bilen. Min teori är då att så även är fallet när man ställer in farthållaren och vägen inte är helt jämt och rak...

Tror ni det kan vara anledningen? Eller finns det några slags givare på varje hjul som kan lägga av?
/t
Vojje skrev:Det vanliga tipset är ABS-kransen som ABS-givaren läser på eller möjligtvis själva givaren och dess kablage. Finns en vid varje hjul.
Aha... får läsa på var dom sitter då och vad man kan göra för att fixa ev fel.

Någon som kan tipsa om hur man tar reda på vilket hjul det är som utlöser problemet med antisladd systemet när jag svänger. Kan man testa på något sätt? Ser inga felkoder på det via OBD2 diag.

/t
Vojje skrev:Problemet är att kransarna (spruckna, smutsiga) lurar systemet. Därav ingen felkod eftersom inget fel registrerats.
Nu i morse fick jag felindikation på både antisladd och ABS i instrumentpanelen, och då kopplades antisladden ur och bil går bra både i kurvor och med farthållaren... :-D
MEN, man vill ju fixa felet så nu kan jag troligtvis läsa ut felkoder hoppas jag. (Har dock ingen egen OBD2 dongel ), men har beställt en från Ebay förra veckan så snart så...
Hoppas då kunna se vilken givare eller krans som är kass (om det nu är felet)?!

/t
combato skrev:
Vojje skrev:Problemet är att kransarna (spruckna, smutsiga) lurar systemet. Därav ingen felkod eftersom inget fel registrerats.
Nu i morse fick jag felindikation på både antisladd och ABS i instrumentpanelen, och då kopplades antisladden ur och bil går bra både i kurvor och med farthållaren... :-D
MEN, man vill ju fixa felet så nu kan jag troligtvis läsa ut felkoder hoppas jag. (Har dock ingen egen OBD2 dongel ), men har beställt en från Ebay förra veckan så snart så...
Hoppas då kunna se vilken givare eller krans som är kass (om det nu är felet)?!

/t
Kan även vara styrboxen. Om det är fel på flera sensorer samtidigt är det troligen inte alla sensorer/kransar som gått sönder samtidigt. Det finns massor av trådar om styrboxen.
Undrar om farthållaren fungerar om ABS-boxen är kass :???: .
När min krans på ett av framhjulen var kasst och ABS-lampan lös fungerade inte farthållaren eftersom den givaren läste av bilens hastighet åt farthållaren.
Vojje skrev:Undrar om farthållaren fungerar om ABS-boxen är kass :???: .
När min krans på ett av framhjulen var kasst och ABS-lampan lös fungerade inte farthållaren eftersom den givaren läste av bilens hastighet åt farthållaren.
Det beror på vilket fel man får i boxen (alla lödningar som kan glappa). Är felet såpass stort att lampan lyser konstant så fungerar inte farthållaren.

Något som är mycket allvarligt och som gjorde att jag slutade köra med systemet inkopplat i väntan på åtgärd är att eftersom sensorerna till ABS-en inte fungerar som de ska trodde bilen ibland att hjulen var låsta även vid normal inbromsning och jag höll på att missa både rödljus och damma in i andra. Fel på ABS=ryck säkringen så ABS ALDRIG träder in!
Daddan skrev:
Vojje skrev:Undrar om farthållaren fungerar om ABS-boxen är kass :???: .
Det beror på vilket fel man får i boxen (alla lödningar som kan glappa). Är felet såpass stort att lampan lyser konstant så fungerar inte farthållaren.

Något som är mycket allvarligt och som gjorde att jag slutade köra med systemet inkopplat i väntan på åtgärd är att eftersom sensorerna till ABS-en inte fungerar som de ska trodde bilen ibland att hjulen var låsta även vid normal inbromsning och jag höll på att missa både rödljus och damma in i andra. Fel på ABS=ryck säkringen så ABS ALDRIG träder in!
Har inte fått tid att kolla vidare på felet, men det uppkommer alltid när jag svänger höger och bilen lutar åt vänster och titt som tätt även när man kör som vanligt. Efter ett tag så brukar oftast antisladd och ABS lösa ut och man får meddelande i färddatorn om att systemet behöver service, dock så fungerar farthållaren utan problem när lampan för fel på ABS + antisladd börjar lysa konstant.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]