- fre 24 feb 2012, 16:13
#622112
Detta är många år sedan, men en jobbarkompis hade köpt en Volvo 960 som var importerad från Tyskland. Det var ständiga problem med minsta serviceåtgärd till krävande reparationer. Inget av enkla och självklara reservdelar eller tillbehör stämde med "boken" här i Sverige.
Sedan har du ju det här som debatteras just nu i trådarna, skruvade mätare, oklar förhistoria etc. etc. Speciellt från Tyskland.
Ett annat exempel. En bekant skulle hjälpa någon vän som ville köpa en Jaguar. Den här "vännen" skulle spela "fin herre" och åka ståndsmässigt. Dom letade upp en Jaguar som fanns i 08-området, importerad från Tyskland, medan dom själva bodde 50 mil bort. Min bekant som var välvilligt inställd åtog sig att åka tåg 50 mil för att hämta bilen, betala den och köra hem den. Den "fine herrn" ville inte skylta för mycket på byn att han hade köpt ny bil. Så överenskommelsen var att min bekant skulle ringa när han närmade sig byn. Den fine herrn skulle gå ut och öppna garaget och min bekant skulle köra rakt in och stänga om sig. Jag såg bilen som hastigast före avfärd, men är inte insatt i deras modeller. Den kan ha hetat Jaguar JX (?)
Allt detta gick väl. Men när det sedan började krångla med bilen, den var inte i 100% topskick, så kom svårigheterna. Det fanns ju ingen instruktionsbok, ingen hjälp med någon verkstadshandbok och reservdelar och dokumentation var svåråtkomliga. Och långt till en märkesverkstad. Min bekant ångrade senare att han ställde upp och var hjälpsam. Bara året efter det här bilköpet kom lagen om katalysator. Den aktuella bilen hade inte det. Om man nu ville ha en sorts lyxbil, så kunde man ju ha hållit ut ett år och fått en modernare modellvariant eller möjligen valt en med, för det fanns ju redan då katalysatorbilar.
Så man skall tänka sig för både en och två gånger innan man köper en importbil.