Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fredrik1973
#622036
Funderar på Tysklands import, någon som ge lite info råd, vad att tänka på etc?
Eller det kanske finns något bättre land att "fynda" i? ;)
Användarvisningsbild
av vetten
#622088
Tyvärr är det väl så att många importbilar inte har den utrustning som vi tar för givet här i Sverige som exvis. stolsvärme o dyl.
av Rådlös
#622112
Detta är många år sedan, men en jobbarkompis hade köpt en Volvo 960 som var importerad från Tyskland. Det var ständiga problem med minsta serviceåtgärd till krävande reparationer. Inget av enkla och självklara reservdelar eller tillbehör stämde med "boken" här i Sverige.

Sedan har du ju det här som debatteras just nu i trådarna, skruvade mätare, oklar förhistoria etc. etc. Speciellt från Tyskland.

Ett annat exempel. En bekant skulle hjälpa någon vän som ville köpa en Jaguar. Den här "vännen" skulle spela "fin herre" och åka ståndsmässigt. Dom letade upp en Jaguar som fanns i 08-området, importerad från Tyskland, medan dom själva bodde 50 mil bort. Min bekant som var välvilligt inställd åtog sig att åka tåg 50 mil för att hämta bilen, betala den och köra hem den. Den "fine herrn" ville inte skylta för mycket på byn att han hade köpt ny bil. Så överenskommelsen var att min bekant skulle ringa när han närmade sig byn. Den fine herrn skulle gå ut och öppna garaget och min bekant skulle köra rakt in och stänga om sig. Jag såg bilen som hastigast före avfärd, men är inte insatt i deras modeller. Den kan ha hetat Jaguar JX (?)
Allt detta gick väl. Men när det sedan började krångla med bilen, den var inte i 100% topskick, så kom svårigheterna. Det fanns ju ingen instruktionsbok, ingen hjälp med någon verkstadshandbok och reservdelar och dokumentation var svåråtkomliga. Och långt till en märkesverkstad. Min bekant ångrade senare att han ställde upp och var hjälpsam. Bara året efter det här bilköpet kom lagen om katalysator. Den aktuella bilen hade inte det. Om man nu ville ha en sorts lyxbil, så kunde man ju ha hållit ut ett år och fått en modernare modellvariant eller möjligen valt en med, för det fanns ju redan då katalysatorbilar.

Så man skall tänka sig för både en och två gånger innan man köper en importbil.
Användarvisningsbild
av kvantskum
#622131
Risken var en eventuell mätarbackning sker är enligt mig:

Fallande ordning efter sannolikhet.

1. Gjort av den som tog in fordonet till Sverige.
Oavsett bilens ursprungsland.
Är det dessutom en mystisk småhandlare är risken mycket stor. De tror ofta att det är ospårbart.

2.
På delad andraplats
Bilar från Italien och beneluxländerna
i tex Holland är inte mätarmanipulation olaglig.

3.
Tyskland.
Mätarbackning är här inte så vanligt förekommande som folk tror pga det höga straffvärdet.
Men köper man av en liten handlare med en barack som kontor, och ofta av utomeuropeiskt ursprung, ja då är man på tunn is.

Baltländerna nämner jag inte ens. Där är det mer regel än undantag...
av llesrof
#622251
Om mätarna skruvas så är det i Sverige eller på vägen hit. Ta chassienummer och kontakta TÜV och be dem faxa över kopia på senaste besiktningsprotokollet. Där står mätarställningen vid senaste besiktningen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#622678
En annan viktig punkt är att kolla vad olika utrustningspaket innehåller i det landet du köper kontra Sverige, för det är inte så att paketen innehåller samma saker bara för att dom heter samma.
av llesrof
#622690
TÜV verkar inte lämna ut några uppgifter. Kollat carfax..? De verkar ha koll på bilars historik.
av Fredrik1973
#623026
Wow, många bra svar. Men om jag nog får för mig att kolla lite närmare på ett par modller i Tyskland, är det någon som kan rekommendera något ställe då?
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#627483
Lite länkar som kan vara bra att ha
http://www.mobile.de/
http://www.strassenverkehrsamt.de/
http://www.alltombilen.com/bilimport.asp
http://www.importera-bil.se/
Är några som kanske kan ge dig uppslag.
Är det äldre Volvo som är intressant så kanske blocket på Italienska kan vara något http://www.subito.it/
Men svårigheter att få reg skyltar att åka på till Sverige, oftast är biltransport enklast, men kostar lite

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]