- ons 22 feb 2012, 11:49
#621274
Med föreslagen inkoppling av likriktarbryggan erhålls följande skydd:
1. Dämpning av transienter från reläspolen
2. Skydd mot backström vid fel på relät (överledning)
3. Dämpning av transienter orsakade av solenioden som höjer original xenonhalvljus vid helljus.
Mina kommentarer:
1. Dämpning av transienter från reläspolar bör alltid göras på moderna bilar. Kan nämna att de flesta reläer som Volvo själva använder i känsliga kretsar har transientdämpning inbyggt över spolen. Det har nästan aldrig reläer man köper på macken.
2. Det kan faktiskt hända att gamla reläer får så stort övergångsmotstånd i kontakten att denna går varm. Stiften och hållaren till kontakten är oftast ingjuten i en plastsockel som då deformeras. Kretsen för kontakten kan då få elektrisk kontakt med spolens krets med backström i styrkretsen som följd. I detta fall tror jag inte backström skadar CEM på något vis men när man ändå använder en likriktarbrygga så erhålls ju detta skydd på köpet.
3. Här är jag osäker. Solenoiderna är spolar. Jag kan inte se att Volvo har några transientskydd för dessa. Men det saknar betydelse så länge som halogenlamporna finns inkopplade eftersom de kommer att dämpa transienterna då de är parallellkopplade med solenoiderna. Med föreslagen koppling av likriktarbryggan så slipper man bry sig om hur Volvo tänkt.
Likriktarbryggor och reläer kostar totalt högst ett par hundralappar och är en billig investering för att minska riskerna för problem. Det är absolut inte att vara överförsiktig på något vis. Ni som tror att de är onödiga kan ju direktkoppla ballasterna. Oftast fungerar det bra. Valet är fritt.
Brainy skrev:Likriktarbryggan är väl verkligen bara hängslen och livrem?
Med föreslagen inkoppling av likriktarbryggan erhålls följande skydd:
1. Dämpning av transienter från reläspolen
2. Skydd mot backström vid fel på relät (överledning)
3. Dämpning av transienter orsakade av solenioden som höjer original xenonhalvljus vid helljus.
Mina kommentarer:
1. Dämpning av transienter från reläspolar bör alltid göras på moderna bilar. Kan nämna att de flesta reläer som Volvo själva använder i känsliga kretsar har transientdämpning inbyggt över spolen. Det har nästan aldrig reläer man köper på macken.
2. Det kan faktiskt hända att gamla reläer får så stort övergångsmotstånd i kontakten att denna går varm. Stiften och hållaren till kontakten är oftast ingjuten i en plastsockel som då deformeras. Kretsen för kontakten kan då få elektrisk kontakt med spolens krets med backström i styrkretsen som följd. I detta fall tror jag inte backström skadar CEM på något vis men när man ändå använder en likriktarbrygga så erhålls ju detta skydd på köpet.
3. Här är jag osäker. Solenoiderna är spolar. Jag kan inte se att Volvo har några transientskydd för dessa. Men det saknar betydelse så länge som halogenlamporna finns inkopplade eftersom de kommer att dämpa transienterna då de är parallellkopplade med solenoiderna. Med föreslagen koppling av likriktarbryggan så slipper man bry sig om hur Volvo tänkt.
Likriktarbryggor och reläer kostar totalt högst ett par hundralappar och är en billig investering för att minska riskerna för problem. Det är absolut inte att vara överförsiktig på något vis. Ni som tror att de är onödiga kan ju direktkoppla ballasterna. Oftast fungerar det bra. Valet är fritt.

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."