Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#621274
Brainy skrev:Likriktarbryggan är väl verkligen bara hängslen och livrem?

Med föreslagen inkoppling av likriktarbryggan erhålls följande skydd:

1. Dämpning av transienter från reläspolen
2. Skydd mot backström vid fel på relät (överledning)
3. Dämpning av transienter orsakade av solenioden som höjer original xenonhalvljus vid helljus.

Mina kommentarer:
1. Dämpning av transienter från reläspolar bör alltid göras på moderna bilar. Kan nämna att de flesta reläer som Volvo själva använder i känsliga kretsar har transientdämpning inbyggt över spolen. Det har nästan aldrig reläer man köper på macken.

2. Det kan faktiskt hända att gamla reläer får så stort övergångsmotstånd i kontakten att denna går varm. Stiften och hållaren till kontakten är oftast ingjuten i en plastsockel som då deformeras. Kretsen för kontakten kan då få elektrisk kontakt med spolens krets med backström i styrkretsen som följd. I detta fall tror jag inte backström skadar CEM på något vis men när man ändå använder en likriktarbrygga så erhålls ju detta skydd på köpet.

3. Här är jag osäker. Solenoiderna är spolar. Jag kan inte se att Volvo har några transientskydd för dessa. Men det saknar betydelse så länge som halogenlamporna finns inkopplade eftersom de kommer att dämpa transienterna då de är parallellkopplade med solenoiderna. Med föreslagen koppling av likriktarbryggan så slipper man bry sig om hur Volvo tänkt.

Likriktarbryggor och reläer kostar totalt högst ett par hundralappar och är en billig investering för att minska riskerna för problem. Det är absolut inte att vara överförsiktig på något vis. Ni som tror att de är onödiga kan ju direktkoppla ballasterna. Oftast fungerar det bra. Valet är fritt. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#621277
Brainy skrev:Nu retunerar jag snart mitt xenonkit.
Alla är vi olika. Jag är på väg att beställa xenonkit för helljuskonvertering på min bil. :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
#621281
Camel skrev:Likriktarbryggor och reläer kostar totalt högst ett par hundralappar och är en billig investering för att minska riskerna för problem. Det är absolut inte att vara överförsiktig på något vis. Ni som tror att de är onödiga kan ju direktkoppla ballasterna. Oftast fungerar det bra. Valet är fritt. :wink:
Det du säger är alltså att utan likriktarbryggor så är det totalt onödigt att koppla med separat relä?
Användarvisningsbild
av Camel
#621286
Brainy skrev:Det du säger är alltså att utan likriktarbryggor så är det totalt onödigt att koppla med separat relä?
Nej. Diskussionen i denna tråd började med varför man ska undvika att ballastströmmen ska passera CEM. Detaljer som transientskydd över reläspolar kom först i de senare inläggen. Min åsikt är, och har alltid varit, att transientskydd ska monteras över alla reläspolar i moderna bilar. Det gör även Volvo själva på reläspolar i känsliga kretsar. Lite kommentarer om varför transientskydd behövs har jag skrivit i en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&#p590937

Helljusledningarna på V70II går in i CEM. Det gäller att i första hand undvika att CEM:s interna kretsar utsätts för ballastströmmen. Därför är ett separat relä utanför CEM nödvändigt om du frågar mig. Men reläspolen (och eventuellt solenoiderna för höjning av halvljuset) orsakar i sig transienter men av en annan typ än ballasterna. Dessa transienter kan även de orsaka störningar i parallella ledningar samt slita något på det inbyggda reläets kontakter i CEM. Det är för att undvika det sistnämda som jag rekommenderar åtsminstone en enkel diod över reläspolen. Men eftersom den föreslagna likriktarbryggan har anslutningar som passar flatstiftshylsor som brukar användas i bilar så föredrar jag den av praktiska skäl.
av Hill
#621299
Om man nu kör med bara ett relä då är det väl bara att skippa att koppla in något alls på likriktarbryggan där normalsett relät skulle kopplats in...eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
av Camel
#621303
Jag märker att det finns visst motstånd mot transientskydd... :wink: Men de är inte önödiga och man behöver inte vara raketforskare för att förstå att de behövs. :D

Volvo mfl. biltillverkare använder i princip alltid transientskydd i känsliga kretsar. Se exempelschema nedan på relä till elbakruta på S80N/V70II. Relät sitter i lastutrymmet och styrs av CEM som sitter under handskfacket. För att slippa transienter i parallella ledningar genom hela kupén så har reläspolen transientskydd inbyggt. (Se röd pil)
(Klicka för större bild)
Bild

De eftermarknadssatser som finns innehåller sällan transientskydd. Även en del Volvo-ÅF monterar xenon åt kunder. De använder i bästa fall en reläsats och i sämsta fall ingen reläsats. Och garanterat inte transientskydd. Men det får stå för dom. De följer ju iaf inte filosofin med transientskydd från biltillverkaren.
Användarvisningsbild
av Camel
#621308
Hill skrev:Om man nu kör med bara ett relä då är det väl bara att skippa att koppla in något alls på likriktarbryggan där normalsett relät skulle kopplats in...eller tänker jag helt fel nu?
Helt riktigt.
av Hill
#621317
Vad är + och - inne i lamphuset...vit eller brun? Dom är bara märkta 1 och 2...lampan ligger som sagt på köksbordet så det är lite svårt att mäta.
Sen är jag inte helt med på Likriktarbryggan...det enda som står märkt på den är + och AC...
Skulle nog inte skolkat så mycket på elektronik lektionerna tror jag...:-S
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 25

Det står inget om vilken plast det är! […]

Tysta sommardäck V90

Innan jag köpte min v90 t6 my22 provade jag s[…]

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,