Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
Gourmand skrev:Aldrig hört nån som har problem med hållbarheten på bensin 5:an. Vad är inte hållbart ?
Är du Volvomekaniker eller är detta något du hört !?[/quote]
Nä, det är jag inte. Däremot är personen som berättade detta bilmek, närmare bestämt verkstadschef på en större Volvoverkstad. Han har även jobbat med andra bilmärken och har varit med rätt länge, bl.a. jobbat med Citroen.
Dessutom har jag hört samma sak från en annan bilmek. Han beskrev dessutom att att vevstakslagren var klena och att ventilstyrningarna var för korta. Inget av detta skulle gälla de äldre Volvospisarna, utan enbart de 5-cylindiga bensin och dieselmotorerna.
Själv vet jag inte om detta stämmer, men det är trovärdiga gubbar som vet vad dom håller på med. För egen del har jag ju PSA-diesel i min V50, så jag är inte särskilt bekymrad. De motorerna är erkänt stryktåliga och brukar hålla länge.[/quote]

har jobbat med volvo bilar i 15år och jag kan direkt säga att du har fel
har arlidig bytt en 5cyl bensin eller diesel pga av själva motorn
av Mccartney
Gourmand skrev:Även om det vid detta tillfälle är multiremmen som orsakat detta, så är det en rätt utbredd uppfattning bland bilmekar att Volvos 5-cylindriga motorer, såväl bensinare som dieslar, inte är särskilt hållbara.
Bl.a. är topparna problematiska med kylvattenläckage pga sprickbildningar och ibland motorras som följd. De franska motorerna (PSA)är däremot kända för att ha mycket lång livslängd.
Konstigt att ingen har nämnt detta på forumet här.....det borde kommit fram om dem 5or:na varit dåliga. :D
av oldtimersmc
PSA är inte det en prostata test??? Har kört volvo5:or i 12 år och ca 50 000 mil och aldrig haft några problem. Endast med en PRV "Pervosexa" har det varit en del strul men det var på 70-talet.
Åker ibland v50 (polbil i ett systerföretag) och nej tack!
av Gourmand
Jag bara refererar till det som två från varandra oberoende bilmekaniker påstår och det är också de som påstår att Volvos 5-cylindriga motorer inte är kända för någon vidare livslängd och hållbarhet.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Ehhh, min V70 2.4 170 Classic MY08 är den bästa jag ägt iaf. Har aldrig haft några motorrelaterade problem. Jag har även en S40 2.0D MY07 som går klockrent! :-)-)
Användarvisningsbild
av kave
Har du servat den hos en aukt Volvo verkstad? De borde ju bytt denna rem som ofta går av just efter 8000 mil. Volvo har även skickat ut brev till ägarna till dessa bilar att remmen behöver bytas. Min arb givare hade fått ut detta brev men arkiverat undan det när min rem gick av en månad senare vid 8599 mil, få jag fick aldrig informationen.

Att volvofemmorna skulle vara allmänt dåliga är ju bara struntsnack.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag hade min inne på byte av remspännaren i januari (återkallelse från volvo), meken konstaterade då att ac-kompressorn höll på att skära ihop så han kunde inte hänga på någon ny rem till ac'n.

I fredags byttes AC-kompressorn på goodwill från Volvo. Enligt meken så var det allt för vanligt att dessa skar ihop och då orsakade motorras men att Volvo då står hela kostnaden inkl. byte av motor. Så jag tycker din verkstad ska kontakta volvo innan ni ens funderar på att nyttja maskinskadeförsäkringen.

(Dock så pratade han om att goodwillåttagandet för 08or går ut 31 mars så skynda er :) (Han trodde dock att detta skulle förlängas på samma sätt som det förlängts tidigare)

Sen förstår jag inte vad ni som säger att detta fel inte är vanligt för att det inte står något om det i andra trådar här på forumet menar. För det finns andra trådar om det här på forumet, bara använda sökmotorn ;-)

Fick även ny servopump, även det ett "vanligt" fel. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 85#p620285
av qwerty
Bör jag ringa och kontrollera om min bil behöver eller har fått något av dessa saker fixade? vart ska jag isf ringa?

Har en MY09 om jag fattat rätt men bilen är tillverkad sista halvan 08, det är en 2.4D 6vxl manuell.

Regnumret är HLR220, köpte bilen den 5/1-12 och den har gått 10475mil i skrivande stund.

Kommer jag få stå för allt själv då den gått såpass långt?
Användarvisningsbild
av Brainy
Så länge du inte börjar höra missljud från servot så finns det ingen vits att ringa dem. Ac-kompressorproblemet TROR jag var borta på 2009orna, berodde på dålig kvalitet på lagret till frihjulet på valeo-kompressorerna.
Vi som har 2008or får leva med lite barnsjukdomar, på din 2009a borde de inte finnas i samma utsträckning.

Remspännaren ska du ha fått brev om att byta om det behövdes på din bil, alternativt att den bytts på någon service utan din vetskap.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]