*pettson* skrev:Det är hugget som stucket att välja en bil som sällan går som den ska och jämföra den med en bil som sällan går som den ska?
Servicemässig finns det gott om delar till renault men inte till lada, erfarenheten säger däremot att renault inte gillar standardlösningar, vilket gör att man får betydligt dyrare kostnader än nödvändigt vid ägandet. Det går ofta inte att just bara köpa det som är trasigt utan man får handla hela paket.
Det är till exempel få modeller som går att köpa yttre drivknutar till. Ännu färre där det går att köpa en normal damask.
Rekommendationen är alltid att köpa en helt komplett drivaxel, som teknikmässigt är drygt 25år efter alla andra på marknaden för ungefär en halv gång extra för pengarna.
Elmässigt: Renault har gott om modeller där det förekommer smygande elfel, alltså av den kalibern att dom kommer och går.
Ibland är felen konstanta men trots det hittar ingen problemet. Sen om det beror på ett antal verkstäder med dålig personal eller konstant dåliga el och signalscheman eller för den delen dåliga konstruktioner, det låter jag vara osagt, men det hänger tyvärr ihop, kunden blir drabbad hursomhelst.
Det här skulle kunna bli en lång avhandling om allt som präglas av vinpåverkat tänkande där motparten är fylld med jeltsin istället. Men jag låter bli.
Renault, Peugeot, Citroen och Lada personbilar, är nåt som jag ALDRIG skulle rekommendera till någon helt enkelt.
För mej får man köpa precis vadsomhelst vill jag göra klart, men är man intresserad av ekonomi på riktigt så bör man köpa sånt som dels har en kvalitetskontroll och dels sånt som inte tillverkat i kluster.
Det ska gå att byta en yttre drivknut utan att behöva byta en drivaxel för 5000.
Det ska gå att byta en drivknutsdamask utan att byta en hel drivaxel.
Det ska gå att byta en torkararm utan att behöva köpa hela mekanismen för 4200kronor.
Det ska gå att köpa smådelar till ruthissarna utan att få köpa nya för 3000kr/st för att små plastbitar i undermålig kvalitet går sönder.
Ja listan kan göras hur lång som helst..
Finns inte så mycket att säga emot här förutom att vissa ladamodeller har funnits längre än Jeltsin.
Men jag ser en viss risk i att köpa från en förhållandevis liten fabrik (jämfört med LADA) som tillverkar Renault Dacia.
Vad har dom för motor, och i vilka andra bilar hittar man den?
Och även i övrigt, vad har Dacia för gemensamma delar med andra bilar?
Även, I vilken mängd har dessa bilar tillverkats?
Har ett exempel på en gammal japansk bil som det är näst intill omöjligt att få tag på delar till, trots det är en 88:a.
Brytarspetsar till tändningen får man byta 2 gånger om året, :evil: just för att slitytan på matrialet är av plast, :evil: vilket det inte är på orginaldelen.
Kan man inte fixa detta själv, kan man med andra ord inte äga en sådan bil.
Vem vill lämna in den till verkstad varje gång för något sådant? Då blir det billigare att köpa en ny mercedes.
Nej, man måste passa sig när man köper en bil, köper man fel kan det bli dyrt, och det beror i sin tur på hur reservdelsmarknaden sköts på sidan av, mm.mm.
Ja, faktiskt kan även bensinförbrukningen påverka ägandekostnaden, men inte till så stor del som man kan tro, det finns mycket annat, så att säga dolda kostnader som inte dyker upp för än senare, och ofta som överaskningar.
Därför är jag personligen lite reserverad i förhållandet till Dacia, man vet ju inte hur allt på sidan av kommer skötas sen när bilen har några år på nacken.
Mycket väl kan det bli så att slitdelarna blir av plast och slits ovanligt fort, vilket gör ägandet dyrt.