Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#619792
sarren skrev:
Variosboy skrev:Grattis till ditt 100:ade inlägg med nonsens...
Då kan du ju specifiera vilka av dom dör 13 punkterna som är fel så kan vi reda upp det.

Vi kan början med att du först skriver att Renault äger 99% som en nackdel. Sen när det kommer till fördelar så äger dom 25%. Red ut det..
av *pettson*
#619809
1/Det spelar ingen roll om det finns 500.000 arbetare under samma tak, om ingen har vettig sysselsättning. Framförallt om dom inte har nåt vettig att tillverka. Det kan också vara världens modernaste maskinpark. Produkten som kommer ut på andra sidan är inte bättre än den konstruktion och material som matats in oavsett om alla vore så otroligt kunniga längs bandet.
2/Kapacitet.. Tja spelar ju ingen som helst roll när läget är som ovanstående. Kapacitetstaket påverkar inte kvalitetsnivån i normalfallet. Inte här heller.
3/Gamla ladamodellen har skrotats och tillverkas inte mera. Den nya säljer inte som den ska. Delar har det ALLTID varit dåligt om till Lada, både i hemlandet och i övriga europa. Lada är ett av märkena som inte har haft eller ännu har nån reservdelslogistik.
4/Ja dom är helt beprövade och man brukar jämföra förartiden under och i bilen på skämt.. Man anser att når man 50/50 så går bilen jämt upp.
5/Nämn fördelarna förutom snöröjning, ringdans och möjligheter att gå vilse? Det är inte så att det står folk i kö för att exploatera området.
6/Som tidigare sagts, en blind leder en blind, fördelen med detta är?
7/Om alla tillgångar satsas på ett kort, vad ska driva fabriken och utvecklingen?
8/Lada har historiskt inte haft någon mätbar andel alls i sverige, det tack vare att man sålde bilar men inte hade nån som reparerade, dom som trots allt hade nån som reparerade fick inga delar. För det fanns varken delar eller logistik, när bilägarna tröttnade så gick inte bilarna att sälja heller. En bekants far köpte en helt ny här i Motala för nåt 15tal år sedan, han gav då 88000 för den. Han ville sälja den två år senare och blev bjuden 4500kronor i bilhallen där han köpte den, inte så svårt att minnas så förbannad som han var. Han valde att behålla den och körde ytterligare två år med den. 4 år gammal fick den skrotas av trafiksäkerhetskäl, den var bortom räddning rostmässigt, den hade då gått 6000mil. Dom lyckliga kom så långt, andra hade den på verkstad i månader utan att det gick att reparera.
9/Ja hästkrafter är viktigt.. okänt vridmoment är också att se fram emot. Se min gamla Fiat uno 1.0E Fire med 998cc monopoint insprutning, 33hk och hela 18Nm vrid vid 5200rpm. Den behövde inte antispinn ens i snö.
Vänta inte.. KÖP snälla KÖP din lada nu.
Här är allt du behöver veta: http://www.ladasverige.se/
Här är sprängskiss på moderniteterna: http://www.ladasverige.se/files/LADA%20 ... 202010.pdf
#619829
Funk skrev:
För att Renault har köpt 99% av Dacia.
Om Renault inte har något emot att klistra sina märken på bilar tillverkade i rumänien, finns ingen anledning att inte kalla Dacia för Renault.
Anledningen till att bilarna inte heter Renault utan Dacia eller Mahindra på marknader där Renault själva är närvarande är ju helt enkelt att man inte vill förknippa Renault med dessa betydligt mindre välrenommerade varumärkena och deras ganska usla rykte...och eftersom ingen Dacia får mer än 3 stjärnor i EuroNCAP och inte ens har sidoairbag på alla modeller som standard så är det i allra högsta grad förståeligt.
Så du kan kalla den vad du vill, den heter inte Renault här ändå, och det är Renaults eget beslut...

/Thomas
Så enkelt är det inte.
Se här erbjuder renault alla sina modeller.
http://www.renault.ru/renault-range/ran ... /index.jsp

Och man kan ju undra varför Renault Logan bara erbjudes i några udda komivarianter här i Sverige och inte i dom andra mer "normala" modellerna.
Om man ska våga sig på en kvalificerad gissning är det för att skydda den egna bilindustrin i sedanklassen. Men det har jag ju inge belägg för när jag säger.
#619837
*pettson*

Har haft en lada årgång 1976, modell 2103.
Vattenpumpen läckte (som för övrigt var ett vanligt problem)
Åkte till en bensinmack och fråga om dom hade inne, han som var där bläddra lite gick iväg och kom tillbaks med en ny vattenpump som dessutom inte var så väldigt dyr.
Det var runt 13-14 år sedan nu.
av *pettson*
#619853
Det är hugget som stucket att välja en bil som sällan går som den ska och jämföra den med en bil som sällan går som den ska?
Servicemässig finns det gott om delar till renault men inte till lada, erfarenheten säger däremot att renault inte gillar standardlösningar, vilket gör att man får betydligt dyrare kostnader än nödvändigt vid ägandet. Det går ofta inte att just bara köpa det som är trasigt utan man får handla hela paket.
Det är till exempel få modeller som går att köpa yttre drivknutar till. Ännu färre där det går att köpa en normal damask.
Rekommendationen är alltid att köpa en helt komplett drivaxel, som teknikmässigt är drygt 25år efter alla andra på marknaden för ungefär en halv gång extra för pengarna.
Elmässigt: Renault har gott om modeller där det förekommer smygande elfel, alltså av den kalibern att dom kommer och går.
Ibland är felen konstanta men trots det hittar ingen problemet. Sen om det beror på ett antal verkstäder med dålig personal eller konstant dåliga el och signalscheman eller för den delen dåliga konstruktioner, det låter jag vara osagt, men det hänger tyvärr ihop, kunden blir drabbad hursomhelst.

Det här skulle kunna bli en lång avhandling om allt som präglas av vinpåverkat tänkande där motparten är fylld med jeltsin istället. Men jag låter bli.
Renault, Peugeot, Citroen och Lada personbilar, är nåt som jag ALDRIG skulle rekommendera till någon helt enkelt.

För mej får man köpa precis vadsomhelst vill jag göra klart, men är man intresserad av ekonomi på riktigt så bör man köpa sånt som dels har en kvalitetskontroll och dels sånt som inte tillverkat i kluster.
Det ska gå att byta en yttre drivknut utan att behöva byta en drivaxel för 5000.
Det ska gå att byta en drivknutsdamask utan att byta en hel drivaxel.
Det ska gå att byta en torkararm utan att behöva köpa hela mekanismen för 4200kronor.
Det ska gå att köpa smådelar till ruthissarna utan att få köpa nya för 3000kr/st för att små plastbitar i undermålig kvalitet går sönder.
Ja listan kan göras hur lång som helst..
#619859
*pettson* skrev:Det är hugget som stucket att välja en bil som sällan går som den ska och jämföra den med en bil som sällan går som den ska?
Servicemässig finns det gott om delar till renault men inte till lada, erfarenheten säger däremot att renault inte gillar standardlösningar, vilket gör att man får betydligt dyrare kostnader än nödvändigt vid ägandet. Det går ofta inte att just bara köpa det som är trasigt utan man får handla hela paket.
Det är till exempel få modeller som går att köpa yttre drivknutar till. Ännu färre där det går att köpa en normal damask.
Rekommendationen är alltid att köpa en helt komplett drivaxel, som teknikmässigt är drygt 25år efter alla andra på marknaden för ungefär en halv gång extra för pengarna.
Elmässigt: Renault har gott om modeller där det förekommer smygande elfel, alltså av den kalibern att dom kommer och går.
Ibland är felen konstanta men trots det hittar ingen problemet. Sen om det beror på ett antal verkstäder med dålig personal eller konstant dåliga el och signalscheman eller för den delen dåliga konstruktioner, det låter jag vara osagt, men det hänger tyvärr ihop, kunden blir drabbad hursomhelst.

Det här skulle kunna bli en lång avhandling om allt som präglas av vinpåverkat tänkande där motparten är fylld med jeltsin istället. Men jag låter bli.
Renault, Peugeot, Citroen och Lada personbilar, är nåt som jag ALDRIG skulle rekommendera till någon helt enkelt.

För mej får man köpa precis vadsomhelst vill jag göra klart, men är man intresserad av ekonomi på riktigt så bör man köpa sånt som dels har en kvalitetskontroll och dels sånt som inte tillverkat i kluster.
Det ska gå att byta en yttre drivknut utan att behöva byta en drivaxel för 5000.
Det ska gå att byta en drivknutsdamask utan att byta en hel drivaxel.
Det ska gå att byta en torkararm utan att behöva köpa hela mekanismen för 4200kronor.
Det ska gå att köpa smådelar till ruthissarna utan att få köpa nya för 3000kr/st för att små plastbitar i undermålig kvalitet går sönder.
Ja listan kan göras hur lång som helst..

Finns inte så mycket att säga emot här förutom att vissa ladamodeller har funnits längre än Jeltsin.
Men jag ser en viss risk i att köpa från en förhållandevis liten fabrik (jämfört med LADA) som tillverkar Renault Dacia.
Vad har dom för motor, och i vilka andra bilar hittar man den?
Och även i övrigt, vad har Dacia för gemensamma delar med andra bilar?
Även, I vilken mängd har dessa bilar tillverkats?

Har ett exempel på en gammal japansk bil som det är näst intill omöjligt att få tag på delar till, trots det är en 88:a.
Brytarspetsar till tändningen får man byta 2 gånger om året, :evil: just för att slitytan på matrialet är av plast, :evil: vilket det inte är på orginaldelen.
Kan man inte fixa detta själv, kan man med andra ord inte äga en sådan bil.
Vem vill lämna in den till verkstad varje gång för något sådant? Då blir det billigare att köpa en ny mercedes.

Nej, man måste passa sig när man köper en bil, köper man fel kan det bli dyrt, och det beror i sin tur på hur reservdelsmarknaden sköts på sidan av, mm.mm.
Ja, faktiskt kan även bensinförbrukningen påverka ägandekostnaden, men inte till så stor del som man kan tro, det finns mycket annat, så att säga dolda kostnader som inte dyker upp för än senare, och ofta som överaskningar.
Därför är jag personligen lite reserverad i förhållandet till Dacia, man vet ju inte hur allt på sidan av kommer skötas sen när bilen har några år på nacken.
Mycket väl kan det bli så att slitdelarna blir av plast och slits ovanligt fort, vilket gör ägandet dyrt.
#619877
"Det här skulle kunna bli en lång avhandling om allt som präglas av vinpåverkat tänkande där motparten är fylld med jeltsin istället."
Vodkan av märket Jelzin tillverars paradoxalt nog i... Frankrike :D
av *pettson*
#620099
Jepp och har ett ryskklingande namn och är MYCKET populärt även i ryssland för dom som har råd.
Dom andra köper inhemskt, i bästa fall moskovskaya eller stolichnaya. I värsta fall no name runt hörnet.
Kontentan av fyllan under konstruktion är hursomhelst densamma. :-)-)
av *pettson*
#620115
Bara att vänja sej vid att *orginal* delar försvinner. Och att det inte finns några eftermarknadsdelar om inte fordonet är ytterst populärt.
Det finns en lag som säger att tillverkaren om det är möjlig, ska hålla reservdelar till fordonet i 10år.
Toyota bland annat håller stenhårt på detta. Saker som inte rör sej på lagret utfasas på dagen 10år.
Det gör att det är svårt att få tag i som sägs: baklyktor, torkararmar, inredningsdetaljer, i vissa fall även framlyktor osv till vissa modeller.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]