PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Adamgreen
tjena , har lite problem med duetten. Iochmed att det är vinter är den svårstartad och kan bluddra lite ibörjan. Men min bluddrar nästan hela tiden och hackar sig fram. Har inte vatten i tanken. Sitter en b20 i den. Om det kunde vara typ tändkablar eller tändstift?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det kallt och torrt eller kallt och fuktigt där du bor? Är det fuktigt så föreslår jag översyn av tänddelar och troligen minst byte av fördelarlock men troligen även rotor och brytare, stift är en färskvara så är stiften gamla så byt. Är tändkablarna gamla så byt dom med. Om det är kallt och torrt så är det troligen förgasaren och dess chokefunktion som krånglar. Dock är det aldrig fel att kolla tänddelar även i det senare fallet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Täpp igen slangen till bromsservon o kolla.
av Amarace
NickeGubben skrev:Täpp igen slangen till bromsservon o kolla.
Finns ingen bromsservo på en Duett.
av Arne
Det är svårt att bara säga vad problemet är utan att ha kollat själv. Är motorn utrustad med Strombergförgasare så kan du börja att kolla förgasarmembranet, det är en typisk orsak till att motorn går dåligt ifall det är trasigt. Fördelarlock, rotor, tändkablar och brytarspetsar ska också vara i gott skick för att motorn ska gå rent.
Användarvisningsbild
av Hasse63
NickeGubben skrev:Täpp igen slangen till bromsservon o kolla.
Även packning mot grenrör/förgasare kan göra så motorn får tjuvluft.
Kolla även skicket på fördelaren då du byter ut skitdelar, radielt ska den inte glappa.
Kablar/kableskor ska också ha kontakt så kolla de som tillhör tändningen.
av Hotrod90
Så här skulle iallfall jag har gjort.
1. börjat med att se över vakumslangarna, framför allt den emellan bromsservot och insuget! Den brukar ha en tendens att bli risig och dra tjyvluft. Sätt slangklämmor på alla de slangar du inte är 100% säker på att de inte läcker.

2. Dragit åt alla skruvar/muttrar mellan förgasar->Insug & Insug->Toppblock.

Allt det är sjukt viktigt, för läcker det ur vakumslangarna så kan du renovera motorn 150 gånger och den kommer ändå gå ojämt;)

3. Köpa nya kablar, tändstift, brytar spets... utan att tveka;D. Fördelarlocket & Rotorn är man ändå håller på, men ser det inte risigt ut om du kikar i fördelarlocket och de båda ser dugliga ut skulle jag skippat det.
Kablar och stift är enkelt att byta, obviously. Brytarspetsen som sitter i fördelarn, med en liten skruv, är lite knepigare om man aldrig gjort det.

Men så här gör du: Du skruvar loss den lilla skruven "brytar spetsen" sitter med, tar loss den lilla kabeln också. Sen sätter du dit den nya likadant. Enkelt. Men sen ska du ställa in den nya brytarspetsen!
På själva axeln som "rotorn" sitter på, är det 4 "knockar" alltså fyra utbuktningar på axeln som gör att brytarna öppnar och stänger(levererar gnista). Så det du gör för att ställa in den, är att vrida runt motorn tills 1 "knock" är emot brytarspetsens lilla plats sak, så att brytarspetsen är i öppnat läge. Du ställer alltså alltid brytarna i öppet läge, när knocken ligger emot brytarspetsen.
I öppet läge ska du då justera så att brytarspetsen öppnar 0.40 mm (du måste ha ett bladmått). När du fått den 0.40 mm så drar du bara åt den lilla skruven och sätter dit kabeln så är det klart!

Detta är vad jag skulle ha gjort om jag hade köpt en ny bil med just b20/b18 motorer i, det är enkelt, relativt billigt och 9 av 10 fall ofta en stor del av boven till att bilen går skit;)

Om din bil ändå går dåligt efter det här, så kan det vara tråkigare problem så som slut motor, dvs dåligt komp(dåliga kolvringar). Nerkörd kamaxel.. ventiler som inte längre är bra justerade.. allt möjligt roligt.

men som sagt, jag tror inte det är fallet, eller snarare så är motorn garanterat slut;) Men motorn kommer ändå fortsätta gå tills jorden går under.. och så länge man ser till att de först nämnda 3 punkterna är okej så brukar faktiskt en b20/18 rulla på helt okej;)

Lycka till!

Föresten, är du riktigt snål! Kolla bara alla vakum slangar/insugs skruvar&muttrar. Sen ställer du in brytarna du har. Tjohej
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]