- tor 08 mar 2012, 02:15
#626332
Så här skulle iallfall jag har gjort.
1. börjat med att se över vakumslangarna, framför allt den emellan bromsservot och insuget! Den brukar ha en tendens att bli risig och dra tjyvluft. Sätt slangklämmor på alla de slangar du inte är 100% säker på att de inte läcker.
2. Dragit åt alla skruvar/muttrar mellan förgasar->Insug & Insug->Toppblock.
Allt det är sjukt viktigt, för läcker det ur vakumslangarna så kan du renovera motorn 150 gånger och den kommer ändå gå ojämt;)
3. Köpa nya kablar, tändstift, brytar spets... utan att tveka;D. Fördelarlocket & Rotorn är man ändå håller på, men ser det inte risigt ut om du kikar i fördelarlocket och de båda ser dugliga ut skulle jag skippat det.
Kablar och stift är enkelt att byta, obviously. Brytarspetsen som sitter i fördelarn, med en liten skruv, är lite knepigare om man aldrig gjort det.
Men så här gör du: Du skruvar loss den lilla skruven "brytar spetsen" sitter med, tar loss den lilla kabeln också. Sen sätter du dit den nya likadant. Enkelt. Men sen ska du ställa in den nya brytarspetsen!
På själva axeln som "rotorn" sitter på, är det 4 "knockar" alltså fyra utbuktningar på axeln som gör att brytarna öppnar och stänger(levererar gnista). Så det du gör för att ställa in den, är att vrida runt motorn tills 1 "knock" är emot brytarspetsens lilla plats sak, så att brytarspetsen är i öppnat läge. Du ställer alltså alltid brytarna i öppet läge, när knocken ligger emot brytarspetsen.
I öppet läge ska du då justera så att brytarspetsen öppnar 0.40 mm (du måste ha ett bladmått). När du fått den 0.40 mm så drar du bara åt den lilla skruven och sätter dit kabeln så är det klart!
Detta är vad jag skulle ha gjort om jag hade köpt en ny bil med just b20/b18 motorer i, det är enkelt, relativt billigt och 9 av 10 fall ofta en stor del av boven till att bilen går skit;)
Om din bil ändå går dåligt efter det här, så kan det vara tråkigare problem så som slut motor, dvs dåligt komp(dåliga kolvringar). Nerkörd kamaxel.. ventiler som inte längre är bra justerade.. allt möjligt roligt.
men som sagt, jag tror inte det är fallet, eller snarare så är motorn garanterat slut;) Men motorn kommer ändå fortsätta gå tills jorden går under.. och så länge man ser till att de först nämnda 3 punkterna är okej så brukar faktiskt en b20/18 rulla på helt okej;)
Lycka till!
Föresten, är du riktigt snål! Kolla bara alla vakum slangar/insugs skruvar&muttrar. Sen ställer du in brytarna du har. Tjohej