- fre 10 feb 2012, 18:15
#617312
Hmm @sarren.
Kör man in i en betongvägg i säg 90 km/h så är det som betyder något för skadenivån hur snabbt kroppen bromsas upp. OM vi bortser från HUR kroppen bromsas upp, och eventuella skador av karossdelar som hamnar där man inte vill.
I ditt exempel med skalbaggen(?) så fokuserar du ju på anslagskraften så jag spinner vidare där. Oavsett om jag färdas i en bil av rispapper eller en Volvoplåtburk så är det ju hur min kropp bromsas upp som avgör - lite förenklat, men för att belysa ditt resonemang.
När jag kör så ingår jag inte någon kemisk förening med bilen så huruvida den knycklas ihop eller inte påverkar inte hur min kropp klarar sig (lite förenklat), det som påverkar är hur min kropp bromsas upp. Och då klarar jag mig förmodligen bättre i en bil som deformeras = min kropp bromsas långsammare. Sköter bilen det bra så spelar det ju ingen roll hur den ser ut efteråt.
Självklart kommer andra faktorer med, och det finns ett gränsvärde för hur mycket deformering som är hälsosamt.
Kör man in i en betongvägg i säg 90 km/h så är det som betyder något för skadenivån hur snabbt kroppen bromsas upp. OM vi bortser från HUR kroppen bromsas upp, och eventuella skador av karossdelar som hamnar där man inte vill.
I ditt exempel med skalbaggen(?) så fokuserar du ju på anslagskraften så jag spinner vidare där. Oavsett om jag färdas i en bil av rispapper eller en Volvoplåtburk så är det ju hur min kropp bromsas upp som avgör - lite förenklat, men för att belysa ditt resonemang.
När jag kör så ingår jag inte någon kemisk förening med bilen så huruvida den knycklas ihop eller inte påverkar inte hur min kropp klarar sig (lite förenklat), det som påverkar är hur min kropp bromsas upp. Och då klarar jag mig förmodligen bättre i en bil som deformeras = min kropp bromsas långsammare. Sköter bilen det bra så spelar det ju ingen roll hur den ser ut efteråt.
Självklart kommer andra faktorer med, och det finns ett gränsvärde för hur mycket deformering som är hälsosamt.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)