Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Hmm @sarren.
Kör man in i en betongvägg i säg 90 km/h så är det som betyder något för skadenivån hur snabbt kroppen bromsas upp. OM vi bortser från HUR kroppen bromsas upp, och eventuella skador av karossdelar som hamnar där man inte vill.
I ditt exempel med skalbaggen(?) så fokuserar du ju på anslagskraften så jag spinner vidare där. Oavsett om jag färdas i en bil av rispapper eller en Volvoplåtburk så är det ju hur min kropp bromsas upp som avgör - lite förenklat, men för att belysa ditt resonemang.

När jag kör så ingår jag inte någon kemisk förening med bilen så huruvida den knycklas ihop eller inte påverkar inte hur min kropp klarar sig (lite förenklat), det som påverkar är hur min kropp bromsas upp. Och då klarar jag mig förmodligen bättre i en bil som deformeras = min kropp bromsas långsammare. Sköter bilen det bra så spelar det ju ingen roll hur den ser ut efteråt.

Självklart kommer andra faktorer med, och det finns ett gränsvärde för hur mycket deformering som är hälsosamt.
av sarren
*pettson* skrev:Köp gärna en Lada 2107. Det är var och ens fria val.
Det är iallafall helt klart att dom förarna sorterar ut sej själva vid eventuell kollision.

Här är annars en vanlig transporter av samma konstruktions anda i helfrontstest.

Kinesiska konstruktioner kan också vara nåt?
Här har man chansen att åka suv och ändå vara lika häftig som i en Lada?

Inte ens en volvo 140 från 67 är lika dålig som alla ovanstående. Då är alla typer av personskador medräknade.

Här är en modern krocksäker bil som krockar i fruktansvärt hög fart, hela 56,3 km/t.
LADA 2107 krocka i 64 km/t.
Hur hade det sett ut om även LADA krockat i 56,3 km/t....?

56,3 km/t, det är ju ett skämt. Hur kan man våga nämna ordet säkerhet och volvo i samma mening, eller någon annan bil för den delen?

Thomas:

Nobelpriset får du behålla själv.

Någon som vågar påstå att krocka i 56 km/t är ett bra resultat för säkerheten?
Han måste skojja rejält i så fall.
Senast redigerad av 3 sarren, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Funk skrev:
Det jag har påstått är att en lättare kropp tar mindre skada och deformeras mindre vid en krock mot betongvägg.
Troligen blir det ett Nobelpris med all denna kunskap, och nya rön du presenterar...
Redan biten av skalbaggen och dess otroligt hållbara exoskelett var kittlande.
Ofattbart att du inte blivit publicerad i Science Magazine.
Låt mig vara den första att gratulera då det händer.
Lite mer av samma vara och det är klart..

/Thomas
Min tanke ganska omgående när man började läsa hans trådar. Ett troll, ett arbetslöst sådant...
Användarvisningsbild
av Funk
ÄRRet skrev:
Funk skrev:
Det jag har påstått är att en lättare kropp tar mindre skada och deformeras mindre vid en krock mot betongvägg.
Troligen blir det ett Nobelpris med all denna kunskap, och nya rön du presenterar...
Redan biten av skalbaggen och dess otroligt hållbara exoskelett var kittlande.
Ofattbart att du inte blivit publicerad i Science Magazine.
Låt mig vara den första att gratulera då det händer.
Lite mer av samma vara och det är klart..

/Thomas
Min tanke ganska omgående när man började läsa hans trådar. Ett troll, ett arbetslöst sådant...
Bara kul med sådana användare, han tillför massor.
Annars vore det väl för seriöst och stelt här på jagrullar.se
Nu tänkte jag bjuda på en länk till en annan crash...

/Thomas
av Amarace
Om man går tillbaka till trådens början, ny vs gammal bil rent allmänt :)

Om jag själv ska jämföra så är mina 140 mest driftsäker av mina bilar.

Gasspjäll, regleras mekaniskt med stag = inget som kan haverera direkt (nyare med vajer eller elektriskt havererar mycket lättare).

Elektronik, enda som kräver ström är tändspolen, jag kan köra med trasig generator rätt så länge tack vare det (nyare bilar är rätt så beroende av rätt spänning för att kunna gå = går inte at köra til nöds så länge då), samt att det inte är känsligt på något vis.

FÖrgasare, inte heller där något som direkt kan haverera (allrahelst med en SU utan membran)

TÄndning, där är det sämre på ett vis, sitter ju brytare och kondensator, men bättre är då att det går snabbt och enkelt att fixa, men man får se till att ha det med sig utifall att.

Sämre är framvagnen, är ju många fler busningar ich leder = dyrare att hålla efter, fördelen är att det håller länge innan det går åt skogen.

Sämre är även att plåt, tex framskärmar o dörrar börjar bli svårare att få tag på (inte för mig, har ett bra lager liggandes)

Men totalt, för driftsäkerheten så är en 140 bra, komfort däremot så kör jag hellre 940'n.

Edit, och mer underhåll och vård tycker jag absolut inte en äldre (140 då) behöver, det är rätt så likvärdigt där, och fulare, nja, nog tycker jag äldre bilar är finare :). GÅr man däremot ner på äldre än 65 samt Duett så krävs ju mycket mer underhåll då dom ska smörjas i leder (och duett ska ju spindlarna smörjas med jämna mellanrum) samt justeras trumbromsar o.s.v.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Amarace skrev:Om man går tillbaka till trådens början, ny vs gammal bil rent allmänt :)

Om jag själv ska jämföra så är mina 140 mest driftsäker av mina bilar.

Gasspjäll, regleras mekaniskt med stag = inget som kan haverera direkt (nyare med vajer eller elektriskt havererar mycket lättare).

Elektronik, enda som kräver ström är tändspolen, jag kan köra med trasig generator rätt så länge tack vare det (nyare bilar är rätt så beroende av rätt spänning för att kunna gå = går inte at köra til nöds så länge då), samt att det inte är känsligt på något vis.

FÖrgasare, inte heller där något som direkt kan haverera (allrahelst med en SU utan membran)

TÄndning, där är det sämre på ett vis, sitter ju brytare och kondensator, men bättre är då att det går snabbt och enkelt att fixa, men man får se till att ha det med sig utifall att.

Sämre är framvagnen, är ju många fler busningar ich leder = dyrare att hålla efter, fördelen är att det håller länge innan det går åt skogen.

Sämre är även att plåt, tex framskärmar o dörrar börjar bli svårare att få tag på (inte för mig, har ett bra lager liggandes)

Men totalt, för driftsäkerheten så är en 140 bra, komfort däremot så kör jag hellre 940'n.

Edit, och mer underhåll och vård tycker jag absolut inte en äldre (140 då) behöver, det är rätt så likvärdigt där, och fulare, nja, nog tycker jag äldre bilar är finare :). GÅr man däremot ner på äldre än 65 samt Duett så krävs ju mycket mer underhåll då dom ska smörjas i leder (och duett ska ju spindlarna smörjas med jämna mellanrum) samt justeras trumbromsar o.s.v.
Men den rullar väl minst i din maskinpark?
av Amarace
Vilken menar du då? 140? Jag kör nog ungefär lika mycket med alla faktiskt (har bara 244GL-78, 144 -70 samt 940-93 i trafik). PÅ vintern är det dock 940 som rullar mest, men det kompenseras på Sommaren.
140'n har jag haft i 5 år nu, enda jag gjort på den är olje/filterbyte, byte av brytare samt en spindelled. Den har gått över 52000mil (slog över på 50000mil då när jag bytt till mig den, satte i GT-mätare så jag vet inte hur mycket jag kört sen dess).

Ska jag vara ärlig är det dock 265:an som är den jag gillar att åka med mest, men den står i väntan på lite rostlagning. Den har jag ju utrustat till den nivå jag vill ha = det mesta.

Edit, i signaturbilden är det den ljusblåa 144:an, den blå 244:an längst till höger är 78:an, resten utom 265:an i signaturbilden är sålda.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.